הילרי קלינטון: "יש הסכמה על סנקציות נגד אירן"

וול סטריט ג'רנל: ישראל תצטרך לשקול ברצינות אופציות צבאיות ■ טיוטת הצעה שמקובלת על חמש הקבועות במועצת הביטחון תועבר היום לכל חברות המועצה ■ ביקורת קשה בארה"ב על מדיניות הממשל כלפי איראן

שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, הודיעה הערב (ג'), כי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, צרפת, בריטניה וסין - הגיעו להסכם על הסנקציות שיטיל או"ם על איראן בעקבות סירובה לשים קץ למאמציה לפתח נשק גרעיני. לפנות בוקר לפי שעון ישראל צפויה מועצת הביטחון לפתוח בדיונים על טיוטת ההצעה המוסכמת של חמש הקבועות. אבל אנליסטים ואמצעי תקשורת בארה"ב מוסיפים למתוח ביקורת קשה על מדיניות ממשל אובמה כלפי מדיניות הגרעין של איראן.

במאמר מערכת כתב היום וול סטריט ג'רנל: "ישראל תצטרך לשקול ברצינות את האופציות הצבאיות שלה. עימות צבאי בין ישראל לאיראן נעשה עתה הרבה יותר אפשרי הודות לבגידה הדיפלומטית של טורקיה ואיראן ובמיוחד הודות לנשיא ארה"ב, שהדיפלומטיה שלו הצליחה בעיקר לשכנע את משטרים פורעי החוק בעולם שהוא, הנשיא, נעדר נחישות לבלום את השאיפות ההורסניות שלהם".

כזכור, הודיעו אתמול (ב') איראן, טורקיה וברזיל על תכנית שלפיה תעביר איראן לטורקיה 1200 ק"ג של אוראניום בעל דרגת העשרה נמוכה, במאמץ לסכל סנקציות על טהראן. "איזה פיאסקו; זו המילה הראשונה שעולה על הדעת כאשר רואים כיצד מחמוד אחמדיניג'אד מרים את זרועותיו יחד עם מנהיגי טורקיה וברזיל כדי לחגוג את הברית הגרעינית המשולשת שלהם, שבבת אחת הפכה לבלתי רלוונטית 16 חודשי 'דיפלומטיה' של הנשיא אובמה", מכריז מאמר המערכת.

בשימוע בוועדת החוץ של הסנט אמרה קלינטון, כי טיוטת הצעה שמקובלת על חמש החברות הקבועות תועבר בהמשך הערב לכל חברות המועצה. "אני חושבת שהודעה זו היא התשובה המשכנעת ביותר שנוכל לספק בתגובה על מאמציה של טהראן בימים האחרונים", אמרה השרה. קרוב לוודאי שזו היתה גם תגובה על המאמר בג'רנל.

המטרה הפוליטית המיידית של התכנית האיראנית-טורקית-ברזילית היתה להביא להפחתת הלחץ הבינלאומי הכבד על טהראן. בוושינגטון רווחו חששות, שסין, ואולי רוסיה, ינצלו את המיזם המשולש הזה כאמתלה להתחמקות מהטלת סנקציות על האיראנים. מבחינה זו, הודעת קלינטון שכל חמש החברות הקבועות במועצה מסכימות להטיל סנקציות היא התפתחות חיובית, אם כי בשלב זה לא ברור מה תהיה מידת חומרתן של סנקציות אלה.

בכל אופן, סין קידמה בברכה את התכנית להעביר אוראניום איראני לטורקיה, אם כי היא לא סיפקה שום רמז כיצד תצביע במועצת הביטחון. טורקיה וברזיל הן חברות זמניות במועצה, אך אין להן זכות וטו. דובר הבית הלבן אמר אתמול, כי הסכמת איראן להעביר אוראניום בעל דרגת העשרה נמוכה לטורקיה היא צעד חיובי, אך עדיין נותרו חששות משמעותייים לגבי התכנית הגרעינית של איראן, לרבות העובדה שהאיראנים לא הודיעו על כוונתם להפסיק את תהליך העשרת האוראניום.