סקר משקיעים עולמי: בורחים מאירופה ההרוסה - לארה"ב

סקר מנהלי ההשקעות של מריל לינץ' לחודש מאי מצביע על הידרדרות באמון המשקיעים באירופה, לצד נהירה לעבר השוק האמריקני

המשקיעים ברחבי העולם רואים בשוק המניות האמריקני כחוף מבטחים על רקע משבר החובות באירופה. כך עולה מסקר מנהלי ההשקעות העולמי של בנק אוף אמריקה-מריל לינץ' לחודש מאי.

הסקר נערך בשבוע של 7-13 במאי ופורסם שלשום. הוא נערך בקרב 202 גופים מוסדיים בעולם המנהלים כספי השקעות בהיקף של 530 מיליארד דולר. ממצאי הסקר מצביעים על "ריצה לביטחון", קרי היאחזות בדולר, במזומן ובנכסים בטוחים אחרים בתקופה זו של משבר חוב באירופה ואי ודאות בשווקים. שיעור המזומן הממוצע מסך התיק עלה ל-4.3% מ-3.5% באפריל.

לפי הסקר, שיעור המשקיעים בעולם שעדיין נמצאים במצב של "משקל יתר" על אפיק המניות ירד בחדות ל-30% במאי מ-52% באפריל, מה שמצביע גם כן על חששות המשקיעים מפני המשבר באירופה. עם זאת, שיעור המשקיעים שציינו כי הם ב"משקל יתר" על שוק המניות בארה"ב עלה במעט.

66% ממנהלי ההשקעות מעריכים כי הדולר יתחזק בשיעור הגבוה ביותר מבין כל מטבעות הרזרבות בעולם, קרי יותר מהאירו, הין והליש"ט. 33% מהמשקיעים מאמינים כי תחזיות הצמיחה לרווחי החברות בארה"ב הן הטובות ביותר ו-41% מאמינים שהתחזיות לרווחי החברות באירופה הן הכי גרועות. מדובר במרווח של 74% - הגבוה ביותר מאז יולי 2003. שיעור המשקיעים שצופים צמיחה דו-ספרתית בצמיחת רווחי החברות בארה"ב השנה עלה ל-54% במאי מ-50% באפריל.

"הסקר של מאי מצביע על נהירה לארה"ב בשל האי ודאות באירופה והתחזיות החיוביות לצמיחה בארה"ב", אמר מייקל הרטנט, אסטרטג המניות הראשי של מריל לינץ' בניו יורק.

ואכן, ממצאי הסקר מעידים על הידרדרות באמון המשקיעים באירופה. 90% מהמשקיעים לא צופים שהבנק המרכזי האירופי יעלה השנה את הריבית (העומדת על 1%) בשל המצב הכלכלי הקשה באירופה; רק 42% מהמשקיעים צופים צמיחה כלכלית בגוש האירו השנה, לעומת 61% באפריל; 47% צופים צמיחה באירופה בשנה הבאה, ירידה חדה לעומת 67% באפריל. כמו כן, 46% מהמשתתפים בסקר העריכו כי האירו ימשיך להיחלש, לעומת 23% בלבד שסברו כך באפריל.