איך אפשר לנצל את הטבת המס הירוק בענף הרכב?

השפעת המס הירוק על חלק נכבד מכלי הרכב הנמכרים בישראל זניחה, אבל יש מקרים שבהם היא עשויה להיות משמעותית ■ חוץ מרכב קטן בישראל - משתלם גם ייבוא אישי של כזה מחו"ל: בחירה חכמה של משפחתית אירופאית תעביר לכיס הרוכש את מלוא הטבת המס

"המיסוי הירוק" עשה בשנה שעברה כותרות רבות, אבל תוך חודשים בודדים הוא התפוגג מתודעת ציבור רוכשי הרכב בארץ כמו עננה ירקרקה. אפשר למצוא לכך מספר סיבות, אך בראשן ניצבת העובדה שלא נעשו במקביל שום צעדי הסברה ממשלתיים שיבהירו לציבור את משמעות המס, למרות שמדובר בצעד רגולציה מורכב.

היבואנים אומנם מחויבים להציג במודעות שלהם את "הציון הירוק" של כלי הרכב המפורסמים, אבל ספק אם רוב הנחשפים מקדישים לנתונים הללו יותר תשומת לב מאשר לשאר "האותיות הקטנות".

סיבה נוספת לאובדן העניין הציבורי במס הירוק היא, שבניגוד לאירופה התמריץ האפקטיבי ביותר שמעניק המס הירוק הישראלי לעידוד הרכישה של מכוניות פחות-מזהמות, "הפרס הירוק", לא ניתן ללקוח הפרטי עצמו אלא ליבואני הרכב, שאמורים לגלם אותו, תיאורטית, במחיר לצרכן.

כמובן, שכשהתמריץ ניתן לגורם שמרוויח ממכירת הרכב חלק נכבד מאותה הטבת מס או כולה "הולך לאיבוד" בדרך ללקוח. התוצאה היא שבפלחים הגדולים ביותר של שוק הרכב החדש בארץ, המיסוי הירוק כמעט לא דוחף לרכישת דגמים עם זיהום מופחת.

נקדים ונאמר, שהשפעת המיסוי הירוק על חלק נכבד מכלי הרכב הנמכרים בישראל זניחה ממילא. כיוון שגובה הטבת המס המרבית לרכב עם זיהום מופחת עומד על 15 אלף שקל בלבד, ההטבה על דגמי בנזין לא-היברידיים בטווח המחיר הבינוני, 150-250 אלף שקל למשל, זניחה ולא משנה עד כמה הוא "נקי" ולא מזהם. אבל יש מקרים, שבהם הטבת המס הירוק עשויה להיות משמעותית, במיוחד למי שיודע לנצל אותה. להלן כמה דוגמאות.

כלי רכב קטנים

כלי הרכב הקטנים והקלים, עם מנועי 1-1.5 ליטר, הם הנהנים הגדולים ביותר מהמיסוי הירוק. לא זו בלבד שרובם משתייכים לקבוצות "ירוקות" נמוכות מאוד, שנהנות מרוב הטבת המס, אלא שמחיר הבסיס שלהם נמוך יחסית, ולכן הטבת המס מקזזת חלק נכבד ממס הקנייה שלהם. כמה נכבד? עפ"י חישובי רשות המיסוי, מס הקנייה הריאלי על רכב קטן/בינוני בקבוצות הזיהום 5 ומטה עומד על פחות מ-60%.

הטבת מס זו כבר מגולמת במחיר של חלק מכלי הרכב המיני-עירוניים שהגיעו באחרונה ארצה. מי שיכול להסתדר עם רכב קטן, שעיקר מטרתו היא נסיעות עירוניות/פרבריות, ושמסוגל לבצע את נסיעות הסולו לעבודה ובחזרה ביעילות לא פחותה משל משפחתית ליסינג, יוכל כיום למצוא כמה אלטרנטיבות מודרניות מהניילונים בפחות מ-80 אלף שקל. אסור להיבהל ממחירי מחירון שנראים גבוהים במבט ראשון; בפלח הזה הגמישות נוטה להיות רבה, ולא צריך הרבה יותר מדי מיקוח כדי לגלח 10% מהמחיר הרשמי.

רכב קטן ביבוא אישי

האמונה הרווחת קובעת ש"לא משתלם לייבא לארץ רכב משפחתי בייבוא אישי". אכן, כ-90% מכלי הרכב המיובאים במסלול האישי הם כלי רכב יקרים ומפוארים. אבל כשמוסיפים לתמונה את המיסוי הירוק ה"נסתר" מגלים, שהאמרה לא תמיד נכונה. בחירה חכמה של רכב משפחתי עם מנוע "ירוק" עפ"י הסטנדרטים הישראלים, בקבוצה 5 ומטה (וכאלה יש כיום באירופה רבים), תעביר לכיסו של הרוכש/מייבא הפרטי את מלוא הטבת המס, שנוטה להיעלם כליל בכיסם של היבואנים וחברות הליסינג בפלח המשפחתי. במספרים זה יכול להגיע ללא קושי להפחתה של 10% ממחיר הרכב. אם מוסיפים לכך גם את יתרון המטבעות, כתוצאה מנפילת האירו, שגם הוא נעלם כיום בדרך לכיסו של הלקוח הפרטי בשוק המשפחתיות, המוטיבציה רק גדלה.