הפרויקט הסולארי באשלים בסכנה: 2 קבוצות פרשו

הפורשות: קבוצות ויאולה וברייטורס וכלל אנרגיה ■ חשש לתיאום בין שתי המתמודדות הנותרות ■ היקף הפרויקט: כמיליארד דולר

המכרז הממשלתי הענק להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים בסכנת כישלון לאחר שאחת משלוש המתמודדות האחרונות שנותרו בו עומדת לפרוש.

ל"גלובס" נודע כי קבוצת ויאוליה וברייטסורס תעשיות (לשעבר לוז 2) החליטה לאחרונה לפרוש מהמכרז, אולם טרם הודיעה על כך רשמית לוועדת המכרזים. על פי הערכות, פרישת קבוצת ויאוליה-ברייטסורס עלולה לסכן את המשך המכרז, כיוון שאם מתמודדות שתי קבוצות על הקמת שתי תחנות כוח קשה למנוע תיאום ביניהן' ולהבטיח כי יתקיים הליך מכרזי אמיתי.

בוויאוליה לא הסבירו את השיקולים להחלטה, אך אמרו כי היא אינה קשורה לפרישתה של עופרה גורני, סמנכ"לית פיתוח עסקי בקבוצה.

גורני הודיעה בימים האחרונים על רצונה לסיים את תפקידה, לאחר שבשלוש השנים האחרונות ריכזה את עבודת הקבוצה בכמה מהמכרזים הגדולים שבהם השתתפה. במכרז ממשיכות להתמודד באופן פורמלי שלוש מתמודדות: אבנגואה, קבוצת סימנס ושיכון ובינוי וקבוצה הכוללת את סולר מילניום, מנרב ואלקטרה. לאחרונה הודיעה גם קבוצת כלל אנרגיה על פרישתה מהמכרז על רקע חילוקי דעות פנימיים עם שותפתה אבנגואה הספרדית. באוצר מקווים שאבנגואה תמשיך להתמודד במכרז לבדה, וכך יישארו במכרז שלוש קבוצות.

באוצר ממשיכים בניסיונות לתמוך במכרז, שהיקפו עולה על מיליארד דולר. ביום ג' הקרוב אמורה ועדת הכספים של הכנסת לדון בבקשת החשכ"ל, שוקי אורן, להעניק ערבויות מדינה למקימי תחנות כוח פרטיות. באוצר מאמינים כי משתתפת שתזכה במכרז תוכל לעמוד בתנאי הסף לקבלת חלק מערבויות המדינה בהיקף כולל של 7 מיליארד שקל.

מכרז אשלים פורסם לראשונה במרץ 2008 ומועד הגשת ההצעות המקורי היה ספטמבר באותה שנה. אולם המועד האחרון נדחה שוב ושוב ועומד כיום על סוף יולי. בין השאר עיכבו את המכרז מחלוקת ממושכת עם רשות החשמל שהסתיימה בפשרה, ומחלוקת עם משרד הביטחון שטרם נפתרה באופן סופי. נוסף על כך, מציינים באוצר את מורכבותו הטכנית הרבה של הפרויקט, הראשון מסוגו שנעשה בישראל, המצריך בין השאר חיבור למקורות אספקת מים וגז טבעי בהיקף גדול.

תחנות הכוח הסולאריות המתוכננות באשלים אמורות להיות מהגדולות מסוגן בעולם ולספק כ-2% מתצרוכת החשמל הכללית של ישראל. על פי התוכנית יוקמו באתר שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות, שכל אחת מהן תספק 80-125 מגה-ואט. בד בבד תוקם תחנה קטנה יותר בטכנולוגיה פוטו-וולטאית שתספק 15 מגה-ואט עם אופציה להרחבה ל-15 מגה-ואט נוספים.