פירמות רוה"ח בייקר-טילי וראובני-הרטוב-טפר מתמזגות

רו"ח איל הורוביץ, שיעמוד בראש הפירמה הממוזגת: "נהיה ליגה בפני עצמה בענף ראיית החשבון"

מיזוג בענף רואי החשבון: הפירמות Baker Tilly HIGST וראובני, הרטוב, טפר ושות' מתמזגות. המיזוג נכנס לתוקפו בתחילת חודש מאי, ובעקבותיו יעמוד מספר העובדים בפירמה הממוזגת על 110, מהם 10 שותפים, 50 רואי חשבון ו-35 מתמחים, כלכלנים, עורכי דין ועובדים נוספים.

השותף המנהל וה-CEO של Baker Tilly, רו"ח איל הורוביץ, יעמוד גם בראשות הפירמה הממוזגת. "הפירמה הממוזגת תהיה ליגה בפני עצמה בענף ראיית החשבון, ומודל לחיקוי בשיטות העבודה והניהול", הוא מכריז עם המיזוג.

הפירמה הממוזגת מבקרת 15 חברות ציבוריות, ואנשיה פועלים כמבקרי פנים בעשרות חברות ציבוריות. על-פי מדד הדירוג האיכותי של BDI לשנת 2010, הפירמה הממוזגת ממוקמת במקום השביעי בעשירייה הראשונה של משרדי רואי החשבון בישראל.

משרד Baker Tilly HIGST הישראלי במתכונתו הנוכחית הוקם רק לפני כשנתיים בעקבות מיזוג בין רו"ח איל הורוביץ, עידן ורשטיק עם גולדשטיין סבו וטבת, ומהווה את הסניף הישראלי הבלעדי בישראל של רשת בייקר טילי הבינלאומית, רשת רואי החשבון השמינית בגודלה בארה"ב.

משרד ראובני, הרטוב, טפר ושות' נוסד בשנת 1935 ומייצג מאז שנת 1985 את הרשת הבינלאומית PKF. המשרד סיפק שירותים למשרדי ממשלה, חברות פרטיות וציבוריות, בנקים, רואי חשבון ועורכי דין, ובין תחומי התמחותו חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, ייצוג משקיעים זרים וחברות בינלאומיות מחו"ל, חברות נדל"ן וחברות ציבוריות.

* לאן אתם שואפים? רוצים להימנות על ה-Big4 בעשור הקרוב?

הורוביץ: "בייקר טילי נמצאת במקום שמיני בעולם ובקרוב עוברת למקום השביעי בעולם. הנחת העבודה של הפירמה היא להיות הפירמה החמישית בגודלה בעולם. בין 4 הגדולות, ברמת הרשתות, לבין הפירמה החמישית, יש פערים מאוד גדולים. בייקר טילי חרטה על דגלה להיות מקום 5, והיא תגיע לשם.

"אנחנו כפירמה ישראלית חותרים למספר פרמטרים: קודם כל לגדול. גם במונחים כמותיים, אבל גם במונחים איכותיים. מצד אחד, אנחנו רוצים להיות פירמה שתהיה אייקון, שבאמת תהיה ליגה בפני עצמה. לא להיות איזה Monster ענק. אין לנו שאיפה להיות 1,000 איש, אבל אני מעריך כי בטווח של כמה שנים קדימה, אנחנו נגיע למשהו באזור של 300 איש".

הורוביץ מוסיף כי "מהבחינה האיכותית בייקר טילי לא נופלת מהביג-4". לדבריו, "ביג פור זה רק מונח שיווקי, שיכול להשתנות מחר בבוקר. הפערים שמדברים עליהם בדירוג הם רק פערים כמותיים, הם לא פערים איכותיים".

לשאלה למה משרד בוטיק ותיק כמו ראובני, הרטוב, טפר, שעד כה שמר על אופי של משרד קטן ואינטימי, מעוניין לשחק במגרש המשחקים של הפירמות הגדולות, עונה רו"ח שאול טבח כי "יש יתרון בגודל. לאורך השנים היינו משרד מאוד מחוזר. פנו אלינו כל חודש-חודשיים, פירמות גדולות ובינוניות, וכל הזמן דחינו את זה, אבל באיזה שהוא שלב הבנו שאנחנו חייבים לעשות את זה. ברגע שנוצר החיבור האנושי הזה עם מי שעומד בראש בייקר טילי, הרגשנו שזה מתאים ועשינו את הצעד".

"2011 תעשה שינוי בדמוגרפיה של המקצוע"

בפתח המחצית השנייה של שנת 2010, בפירמה הממוזגת כבר מתכוננים לאתגרים הצפויים בעולם ראיית החשבון ב-2011.

לדברי רו"ח טבח, האתגר הגדול יהיה שימור ושיפור הרמה המקצועית. "בשנה הקרובה, ההתמודדות הגדולה שלנו תהיה לעדכן ולשמור על הרמה המקצועית. רואי החשבון נמצאים בהתפתחות מקצועית מאוד גדולה. בתחום ה-IFRS יש כל הזמן עדכונים, וב-2011 מתוכנן להתפרסם איזשהו מודל של דו"חות כספיים חדשים. יש לנו בפתח גם את הSMEs- (תקינה בינלאומית לחברות קטנות ובינלאומיות), שהוא בעל השפעה לא רק על החברות הציבוריות שלנו אלא על כל לקוחותינו. המשמעות היא שרואי החשבון אמורים לדעת לחיות את הכללים החשבונאיים החדשים".

רו"ח הורוביץ מסכים, אך שם את הדגש דווקא על אתגר מסוג אחר: "אין ספק כי העולם והמקצוע עוברים תהפוכות מאוד משמעותיות. הרגולציה, ה-IFRS, פשיטות-הרגל, מכנסות אותנו למקום מאוד צר. המקצוע צריך להתמודד היום עם בעיות של אתיקה, של יושר, של אי-תלות, של נושאים שמאוד מתחדדים דווקא לאור המשבר. ככל שהמצב קצת יותר לוחץ, אנחנו כרואי חשבון צריכים להקפיד מאוד על האתיקה ועל אי-התלות שלנו. משרד שרוצה לשמור על הצביון שלו ולצאת טוב ומחוזק הוא משרד שישמר את השם המקצועי שלו, לא רק כלפי הלקוח שלו אלא גם כלפי הרשויות. אנחנו עומדים מול רשות ניירות ערך הישראלית והאמריקנית, יש לנו רגולטורים לא קטנים שעוקבים אחרי עבודתנו, ולכן נהיה חייבים להיות שקופים ולשים לב לא להיקלע למקומות אפורים מבחינת אתיקה".

בנוסף, אומר הורוביץ, בתקופה הקרובה עומדת מפת ראיית החשבון בארץ להשתנות. "אני חושב ש-2011 תעשה שינוי בדמוגרפיה של המקצוע. יהיו משרדים שיחליטו שהם רוצים להיות בשפיץ של המקצוע, ולצורך כך הם מוכנים להשקיע כסף וללמוד ולעבוד ולגדול, לכוון למקום של ייחודיות. ויהיו הרבה מאוד משרדים שיחליטו שהם בוחרים להתמקצע בתחום נישה מסוים. במקצוע יהיו שני מחנות מאוד מובהקים. כבר עכשיו רואים איך שכבות האמצע מתמעטות. בהמשך הן ייעלמו. יהיו כמה משרדים מאוד מובילים והרבה משרדים שיתעסקו בעסקים שהם לא מוטי חשבונאות. לשם, לדעתי, העולם החשבונאי הולך ברמה הגלובלית שלו, בארץ ובעולם".