איך להרוויח כסף גם כשהשווקים בארץ ובחו"ל במגמת ירידה?

השווקים בירידה? לא חייבים למהר ולהימלט החוצה בבהלה - גם את המצב הזה אפשר לנצל כדי לרשום רווחים בתיק ההשקעות ■ "המשקיע צריך לשאול את עצמו האם הוא מעוניין להרוויח מירידת השוק , או לנצל אותה על מנת להרוויח אחר כך"

השווקים הפיננסים לימדו את המשקיעים בשבועות האחרונים חוק יסוד ותיק, שקצת נשכח מהם במרוצת השוורים ב-14 החודשים הקודמים - כפי שהשווקים יודעים לעלות, לפעמים בחדות ובהפתעה, הם יודעים גם לרדת. ובכל זאת, גם כשהשווקים יורדים לא חייבים למהר ולהימלט החוצה בבהלה. ישנן אפילו שיטות לא רעות להשיג רווחים גם מהסיטואציה הזאת.

"השאלה שהמשקיע צריך לשאול את עצמו היא האם הוא מעוניין להרוויח מירידת השוק עצמה, או לנצל אותה על מנת להרוויח אחר כך?", אומר שמיל קורצמן, מנהל ההשקעות הראשי בחברת ניהול התיקים של מגדל שוקי הון. הדרך הפשוטה ביותר להרוויח משוק יורד היא הימור חד נגדו, דרך אופציית מכר (PUT), מזכיר דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות. "בפוזיציה זו", הוא אומר, "תופסים כיוון נגד השוק ומהמרים שהוא ירד".

קורצמן מסביר כי משמעותה של אופציה כזו היא מכירת נכס בסיס מסוים - מדד או מניה (במקרים שישנן אופציות עליה) - במחיר נקוב בשלב כלשהו בעתיד. כך, למשל, אם המשקיע קונה את האופציה למכור את מדד המעו"ף ב-1,000 נקודות, ובמועד הפקיעה המדד נמצא ברמה של 900 נקודות, הרי שהרווח למשקיע הוא 100 נקודות מדד. רכישת האופציה, כידוע, כרוכה בעליות מסוימות, והסיכון הגדול הוא כמובן אובדן כל הסכום שהושקע בה במקרה שבזמן המימוש היא נמצאת "מחוץ לכסף". לכן, חשוב להדגיש כי השקעה כזאת כרוכה בסיכון רב ודורשת ידע, מיומנות מקצועית ובדרך כלל גם ביטחונות.

מכשיר אחר שמקל על המשקיע הפרטי להרוויח מהירידות הוא תעודת סל בשורט (מכירה בחסר) על מדד מסוים. השקעה בתעודת סל כזאת תניב למשקיע תשואה חיובית, כאשר המדד אחריו היא עוקבת יורד. ישנן גם תעודות ממונפות, שמאפשרות למשקיע להשיג רווח גדול יותר על כל ירידה, אך השקעה בהן גם מגדילה את הסיכון במקרה שבו המדד ינוע בכיוון ההפוך ויעלה. חשוב להדגיש כי למרות מה שעשוי להיראות במבט ראשון, בפועל התעודות הללו אינן מניבות למשקיעים תשואה כפולה או משולשת על ירידת המדד, שכן מנגנון המינוף אינו מאפשר דיוק של 100%.

"בפעולות שכאלו טמון עניין של תזמון השוק, שזו משימה קשה", מציין קורצמן. "הרווח כאן דומה לרווח של שוק עולה, שגם אותו קשה לתזמן. את הפעולה הראשונה יכול להיות שהמשקיע יעשה בתזמון טוב, אבל בסגירת הפוזיציה הוא יכול לגלות שהתזמון שלו לא נכון. קשה לתזמן את השוק לשני הכיוונים ולכן קשה מאוד להרוויח מעצם ירידת השוק".

קורצמן, מציע לכן, לחשוב דווקא בכיוון ההפוך, ולנצל את הירידות לרווחים עתידיים. "אם אנחנו חושבים שהשוק גבוה מדי וצופים משברים, ניתן לצמצם את ההחזקה המנייתית וכשהשוק מגיע לרמות סבירות להגדיל אותה בחזרה", הוא מסביר. "שוק המניות נותן לאורך זמן תשואה ריאלית של 6% לשנה, אבל הוא כמובן לא נותן זאת בקו ישר אלא בקו תנודתי. סביר להניח שהשוק לא ימשיך לפרוץ את השיאים הלאה בקו ישר אלא ירד ויעלה לאורך הדרך". במידה מסוימת גם כאן יש תזמון של השוק, ולכן קורצמן ממליץ לבצע את ניסיונות התזמון רק בשולי התיק.

להשקיע באפיקים עם מתאם שלילי לשוק

דרך שלישית להרוויח מירידות בשווקים היא באמצעות מוצרים שלהם מתאם שלילי לשוק המניות. "אחד המוצרים הללו הוא הזהב", אומר קורצמן. "במיוחד בתקופה האחרונה הוא עובד באופן הפוך גם לשוק המניות וגם לשוק המטבעות".

ישנן גם אסטרטגיות שמיועדות לייצר רווחים תוך גידור הסיכון שטומנת בחובה ההשקעה. אחת האסטרגיות הללו, אותה מציין רון מתכלית, היא פוזיציות לונג-שורט סקטוריאליות. "בפוזיציה כזו רוכשים תעודת סל אחת על סקטור שמאמינים שיהיה חיובי ותעודה שנייה בשורט על סקטור אחר. לדוגמא לונג בנקאות ושורט נדל"ן", הוא אומר. "במקרה כזה, אם הצלחת בפוזיציה שלך, הרווחת מכך שהנדל"ן ירד וגם מכאן שהמגזר הבנקאי עלה. הסיכון פה פחות גבוה מכיוון שיש כאן אלמנט של גידור".

את אותו רעיון אפשר ליישם גם על מניות בודדות, באסטרטגיה שמוכרת בשם לונג-שורט אקוויטי. "קונים מניה שמאמינים בה ומנגד מוכרים את המדד אליו היא משתייכת בחסר", אומר רון. אחת הדוגמאות לכך היא לונג על מניית טבע ומנגד רכישת תעודת סל שורט על מדד המעו"ף בו היא נכללת. במקרה כזה, אם מניית טבע עולה, המשקיע מרוויח את פוטנציאל העלייה ואם במקביל המדד עצמו יורד, הוא מרוויח גם מכך. הכוונה כאן היא לקחת מניה שמעריכים שתניב תשואת יתר על המדד אליו היא משתייכת לאורך תקופת ההשקעה, כדי לנצל את המרווח בין שתי הפוזיציות.

להרוויח כשמדד הפחד עולה

וישנה גם דרך נוספת להרוויח מהירידות בשווקים, במיוחד כשאלו חדות ויוצרות פאניקה בקרב ציבור המשקיעים. הפאניקה מעלה במידה ניכרת את התנודתיות במדדים, כפי שהיא משתקפת במדד ה-VIX, הידוע בכינויו "מדד הפחד".

מדד ה-Volatility Index פותח בשנות השמונים בארה"ב על ידי פרופ' רוברט וויילי מאוניברסיטת דיוק, וב-1993 הפך למדד סחיר בבורסת ה-COBE (בורסת האופציות של שיקאגו). ה-VIX מחושב על בסיס סטיות התקן הגלומות באופציות על המדד לחודש אחד קדימה. הוא לוקח בחשבון לא רק את האופציות הסחירות אלא גם פרמטרים נוספים כמו הריבית, תקופת הזמן וסטיית התקן הצפויה לכל נכס. סטיות תקן גבוהות מעידות על תנודתיות גבוהה בשוק המניות.

במהלך הירידות בשבוע האחרון זינק מדד ה-VIX בשיעור דו-ספרתי והעשיר את מי שהימר על עלייה ברמת התנודתיות. בדומה למדדים אחרים, גם ב-VIX ניתן לסחור כמדד בפני עצמו באמצעות אופציות וחוזים עתידיים. ישנן גם תעודות סל אמריקניות (ETN) על המדד כמו iPath S&P 500 VIX Short-Term Futures (סימול: VXX), שעוקבת אחרי אופציות עם מועד פירעון של עד חודש. אפשרות אחרת להיחשף למדד היא באמצעות תעודת הסל iPath S&P 500 VIX Mid-Term Futures (VXZ), שמאפשרת חשיפה לאופציות על מדד ה-VIX עם מועד פירעון של עד חמישה חודשים.