אין לכם דירה? לא נורא, להם יהיו 4

פישר הגביה הרף לדירה ראשונה - ופתח גן עדן למחפשי מציאות והשקעות. היגיון לעשירים

סטנלי פישר, האיש והקדנציה השנייה, חרג מזמן מגבולות בן האנוש הפשוט בכלכלה הישראלית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך נדמה, ממש מאמין שאם פישר, חלילה, היה מקשיב לאשתו ומפנה את כס הנגיד, היה נותר מאיתנו חור שחור כלכלי.

אין לי רצון אמיתי להתמודד עם החשש הזה, ולו רק משום שאני מנחש שיש בו זרע אמת. פישר הוא תדמית, תו תקן עולמי. האיש הוכיח עצמו בטיפול מונע במשבר עולמי, ממש כמו בטיפול קוטע לדני דנקנר מבנק הפועלים. אבל, בתחום הדיור ומחירי הדירות החלטותיו מוזרות ולא מוצלחות בעיניי.

קודם הייתה זו ההיטפלות לקבוצות הרכישה, שהיו ועודן - חרף הבעיות והסיכונים הידועים - אשנב נדיר וחשוב מאוד בנסיונות של המעמד הבינוני מינוס במדינה הזו להגיע לדירה במחיר שפוי.

אלא שכעת מוגשת המנה העיקרית: ההנחיה של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, כי הבנקים יידרשו להפרשה מיוחדת על משכנתאות גבוהות מ-60% מערך הדירה; הנחיה שתאלץ את רוכשי הדירות להגדיל ההון העצמי ב-33%.

במילים אחרות, אם עד היום הבאתם 500 אלף שקל מהבית וקיבלתם עוד מיליון במשכנתא כדי לקנות דירה ב-1.5 מיליון שקל, מעתה תצטרכו "לגרד" 650 אלף שקל מהכיס המשפחתי ותקבלו רק 850 אלף שקל מהבנק. לא יכולים? אין דירה.

בנק ישראל, ממש כמו השר השיכון והבינוי אריאל אטיאס, בא, כך אני מאמין, מכוונות טובות. פישר מניח כנראה כי הגבהת רף המשכנתא תוביל לירידה במספר המסוגלים לרכוש דירה, שתגרור ירידה בביקושים ובמספר הדירות הנרכשות, תוזיל מחירים ותצנן את השוק. יופי. השאלה היחידה שלא נשאלה בתוכנית זו היא מי ייהנה ממנה - ובעיקר, מי לא.

אם הטריק של פישר יעבוד ומחירי הדירות אכן יירדו, בנק ישראל יסמן לעצמו וי גדול. אלא שהסיבה האמיתית לירידת מחירים זו תהיה פגיעה קשה ביכולת הקנייה של האנשים שבאמת צריכים דירה, שאספו שקל לשקל כדי להגיע לדירה ראשונה ואולי אחרונה בחייהם.

לא קוני דירות להשקעה, לא משדרגי דירות, לא עשירים במירוץ אחר התשואה - סתם אנשים "פשוטים", דלי אמצעים אך לא עניים, שמרוויחים כסף מעבודה וחיים על תקווה לקחת משכנתא ולקנות דירה יום אחד במדינת ישראל. הם אלה שנדפקים עכשיו.

ומי מרוויח? כל אלה שהוזכרו כאן פסקה אחת קודם, שמן הסתם עוד יתפללו כל לילה לפני השינה, ברכיים לעבר בניין בנק ישראל, ויודו לסטנלי פישר על שסידר להם גן עדן של מציאות שבו המחירים אכן יורדים כי מאות אלפי "הפשוטים" ההם, שאין להם ערימות של כסף מהבית, איבדו יכולת קנייה עוד לפני העלאות הריבית הצפויות.

למרות הכל, אפשר עדיין לתקן: להעניק יתרון לרוכשי דירה ראשונה - ולהכביד על רוכשי דירות להשקעה. אחרי הכל, מהי מטרת-העל שלפנינו: נתון סטטיסטי יבש (מחירי הדירות עלו-ירדו-נותרו ללא שינוי); או שכמה שיותר מאזרחי המדינה יוכלו להיכנס לבית משלהם ופשוט לחיות בו?