הזדמנות פז בשוק המשכנתאות האמריקני: הריביות בשפל נדיר

בעקבות משבר החוב באירופה ונהירת המשקיעים לאג"ח של ממשלת ארה"ב צנחה הריבית על המשכנתא ל-30 שנה בארה"ב לשפל של כל הזמנים: 4.87% ■ "זו התקופה הטובה ביותר בדורינו לקנות בית"

בעוד שבישראל הביאה התלהטות שוק הנדל"ן המקומי את בנק ישראל להפתיע היום (ב') כשהודיע על מהלך מרסן במסגרתו יוקשחו התנאים לקבלת משכנתאות וידרש בעבור צעד שכזה הון הגדול ב-33% ממה שנזקקו הרוכשים להביא מהבית עד כה, מה שצפוי גם לייקר את הריביות על המשכנתאות, הרי שבארה"ב נהנים נוטלי המשכנתאות מנפילת הריביות לשפל של כל הזמנים, על רקע משבר החוב האירופי.

הריבית על המשכנתא ל-30 שנה בארה"ב נפלה לשפל של 4.87%, על פי נתוני אתר Bankrate, המודד נתון זה מזה 25 שנה. אפילו הריביות על הלוואות הג'מבו, (מעל 417 אלף דולר) נפלו ל-4.5% לעומת רמה של 6% בשנה שעברה.

"זו התקופה הטובה ביותר בדורינו לקנות בית, יכול להיות שזו התקופה הטובה ביותר בכל הדורות. שיעורי הריבית על המשכנתאות כל כך נמוכים ומחירי הבתים נשמרים נמוכים על רקע המלאי הגדול של בתים - אין זמן טוב יותר מזה לרכוש בית או למחזר חוב עליו, במיוחד לבעלי הבתים אשר ערך ביתם נפל משווי המשכנתא על הנכס" אמר מרק זאנדי, הכלכלן הראשי של מודי'ס.

משבר החוב האירופי אחראי במידה רבה לירידת שיעורי הריביות, כאשר משקיעים לחוצים נוהרים לכיוון אגרות החוב של ממשלת ארה"ב, מה שדוחף מטה את התשואות עליהן, מה שמשפיע באופן ישיר גם על ירידת ריביות המשכנתא הנגזרות משוק זה.

אנליסטים מעריכים כי ירידת הריביות לא תימשך זמן רב, כך שהרוכשים או בעלי הבתים הרוצים למחזר חובם ולקבע את המשכנתא ברמות כה נמוכות - צריכים למהר. "אני לא חושב שהתנאים הנוכחיים ישארו יותר מחודש או חודשיים" אמר לורנס יון, הכלכלן הראשי באיגוד הלאומי של סוכני הנדל"ן בארה"ב שהוסיף "אני רואה את הריביות על המשכנתא עולות לכיוון 5.5% עד סוף יונו או אפילו לפני כן", זאת על רקע הערכותיו כי החששות מהמשבר באירופה יתפוגגו בקרוב והמשקיעים יחפשו נכסים אחרים על פני אגרות החוב האמריקניות.