ג'ורג' מיטשל: אקבע דד-ליין לשיחות בין ישראל לפלסטינים

אומר בנאום בוושינגטון: כאשר המו"מ בין ישראל לפלסטינים יעבור משלב שיחות הקרבה לשלב השיחות הישירות, אקבע תאריך יעד לסיום, כפי שנהגתי במו"מ בצפון אירלנד ■ אינו מוציא מכלל אפשרות שיתוף חמאס בשיחות

ג'ורג' מיטשל, שליח ממשל אובמה לשיחות השלום במזה"ת, אמר אמש (ב'), כי הוא מתכנן לקבוע דד-ליין לסיום המו"מ בין ישראל לפלסטינים, כפי שנהג בזמנו כאשר תיווך בסכסוך בין הפלגים היריבים בצפון אירלנד. זו הפעם הראשונה שבכיר בממשל אובמה מודיע על כוונה לתחום בזמן את השיחות בין שני הצדדים.

בנאום במכון לשלום של ארה"ב, מוסד פדרלי לא מפלגתי, שהוקם ביזמת הקונגרס לקידום שלום במוקדי מתיחות בעולם, אמר מיטשל, כי "שום סכסוך אינו דומה למשנהו", אך ציין שהוא קבע תאריך יעד שאכן הוביל לסיום הסכסוך העקוב מדם בין קתולים לפרוטסטנטים ב"יום שישי הטוב", 10 אפריל 1988. דיווח על הנאום התפרסם בראשונה באתר foreignpolicy.com.

לפי האתר, נשאל מיטשל לאחר הנאום האם הוא מתכנן לקבוע דד-ליין דומה למו"מ הישראלי-פלסטיני. מיטשל השיב, כי בדעתו לעשות כן לאחר שהמו"מ יעבור משלב שיחות הקרבה לשלב השיחות הישירות. "יהיה לנו (דד-ליין) כאשר נעבור שלב", אמר מיטשל. הוא לא ציין כמה זמן בדעתו להקציב לסיום המו"מ.

בנאומו הודה מיטשל כי יש ספקנות רבה, במזה"ת ובוושינגטון, לגבי סיכויי ההצלחה של המו"מ, אך, לדבריו, הושגה בו התקדמות משמעותית לאחר שברק אובמה נכנס לבית הלבן. הוא הדגיש, שממשלת בנימין נתניהו אימצה את התפיסה של מדינה פלסטינית עצמאית והסכימה להקפיא התחלות בניה בגדה המערבית במשך עשרה חודשים.

הפלסטינים, לדבריו, פועלים לבלימת התקפות על ישראל והכניסו "שיפורים מהותיים בתחומי החוק והסדר והפיתוח הכלכלי בגדה המערבית". הליגה הערבית אימצה את את שיחות הקרבה.

מיטשל אמר, כי שיחות הקרבה הן "רציניות ומקיפות ושני הצדדים מנסים להתקדם תחת נסיבות קשות". הוא ציין כי כל הצדדים "יודעים פחות או יותר כיצד ייראה הפיתרון". השליח חזר על תיאור של פיתרון אפשרי שמאז סוף תקופת ממשל בוש נהפך למנטרה: סיום הכיבוש שהחל ב-1967, מדינה פלסטינית "עצמאית, רציפה ריבונית ובת-קיימא" ו"גבולות בטוחים, מוכרים ובני הגנה" לישראל.

מיטשל נמנע מאיזכור הבעיות הקשות ביותר שמכבידות על המו"מ, ירושלים והפליטים הפלסטיניים, אך הדגיש שהמצב "אינו חסר תקווה".

"הטרגדיות של העבר אינן צריכות להכריע את ההזדמנויות של העתיד", אמר מיטשל. "אין דבר כזה כמו סכסוך שאי אפשר לסיימו" אם מנהיגי הצדדים בסכסוך מפגינים אומץ ונחישות פוליטית.

בנאום אחר באותו ערב, בבית הספר היהודי היחיד בוושינגטון, JPDS, רמז מיטשל, כי אין להוציא מכלל אפשרות שיתוף של חמאס בשיחות בין ישראל לפלסטינים: "יש דוגמאות רבות שמראות כי גורמים שהיו מעורבים במהפכות אלימות התמתנו לאחר שתפסו את מוסרות השלטון, ולעומתם יש גורמים אחרים, שהגיעו לשלטון בבחירות דמוקרטיות ומיד פעלו לוודא שלא יתקימו בחירות נוספות".

בתשובה לשאלה האם הוא מאמין שרה"מ נתניהו מסוגל לחתום על הסכם שלום עם הפלסטינים, אמר מיטשל: "אני מאמין שהדבר אפשרי. יש החושבים שאפשר להשיג שלום כזה רק עם ממשלות של מרכז או ימין... ביליתי שעות רבות עם ראש הממשלה ואני מאמין שהוא אדם ישר. ביליתי שעות רבות עם הנשיא עבאס ואני מאמין שהוא אדם ישר. שניהם רציניים וכנים ורוצים להשיג שלום".