כדי לשנות צריך לעשות

שבועיים עברו מאז השקנו את חזון "הציונות החדשה", ומספר האנשים שרוצים לסייע בקידום הרעיון, שבבסיסו הצבת יעד ברור לציונות וגיוס קרן לאומית של מיליארד דולר שתאפשר הקמתו של מכון מחקר לאומי, בנגב או בגליל, שיתמקד בפיתוח אלטרנטיבות לנפט ופתרונות למשבר המים העולמי - גדל והולך. שוב מתברר שהישראלים אינם אדישים לרעיונות חדשים ושאפתניים, ומקבלים בהתלהבות יעד ואתגר ברורים שמציתים את הדמיון ומשיבים את ערכי הציונות - חינוך, ידע, מדע, טכנולוגיה, מחקר ופיתוח - לקדמת הבמה.

לצד אלו המגלים עניין, אנו נתקלים שוב באלו המחפשים את חצי הכוס הריקה, תוהים מדוע לא התייחסנו לבעיות הפנים הבוערות של ישראל, מדוע לא כתבנו יותר על החרדים, על הערבים, על החינוך. איני מאשים את אלה הנוהגים, מתוך הרגל, לשבת סביב השולחן ולקטר על המדינה, על המנהיגים, על הכלכלה ועל המצב בכללותו. אולי הפעם הם יצאו מן הקיפאון המחשבתי ומתוך השיח האינסופי שאינו מוביל לשום מקום, ויאמינו ששינוי ניתן לעשות רק אם חושבים בגדול, רק אם מעיזים לחלום על יעדים שנראים רחוקים ובלתי מושגים. אני אופטימי ומאמין שבמוקדם או במאוחר, גם הסקפטיים שבתוכנו ישתכנעו ששינוי תודעתי וערכי מתחיל בנכונות לעשות משהוא מעשי, מעבר לדיבור.

למרות תגובת חובבי "חצי הכוס הריקה", אני אופטימי, משום שיותר ויותר אנשי עסקים, פוליטיקאים, מקבלי החלטות ומעצבי דעת קהל שנחשפים לציונות החדשה, רואים בה את "חצי הכוס המלאה". לא כולם מסכימים עם כל מה שכתבנו, אך רבים מעוניינים לשתף אותנו במחשבותיהם ולאתגר אותנו עם שאלות ממשיות. עליהן, קשות ככל שיהיו, אנו שמחים לענות, משום שברור שהן באות מתוך עניין ורצון לשנות את פני המציאות הישראלית.

מה שמעודד עוד יותר, אלה השאלות שאנו מקבלים מאנשים שלא הכרנו עד היום ונחשפו לחזון הציונות החדשה. אנשים המבקשים לקרוא ולשמוע יותר, כי הם רוצים לקחת חלק בתהליך של שינוי שאינו פוליטי, אלא ציוני ולאומי, רעיון שחוצה גבולות אידיאולוגיים, וכל מטרתו לחזק את המדינה ואת ביטחונה, ולבסס את יתרונותיה האינטלקטואליים והיצירתיים.

רעיון שמציע ליצור גאווה ותקווה דרך יוזמה לאומית משותפת שמתעלמת מהבדלי דת, מין, או גזע.

הצלחת החזון של הציונות החדשה הוא בכך שהוא אינו פוליטי ואינו מחפש בוחרים. כל מטרתנו להציג יעד לאומי ברור ושאפתני שכל הנהגה לאומית יכולה להוציא לפועל. מטרה בה יוכלו רוב אזרחי ישראל להתגאות, מטרה שתאתגר אומה שלמה לעשייה. בשבועות הקרובים ננסה לחשוף יותר ויותר קהלים לחזון. ננסה גם לערב בתהליך את יהודי העולם. יהודי התפוצות, כמו הישראלים, צריכים גם הם לדעת שיש סיבה להתגאות במדינת ישראל.

דוד בן גוריון כתב פעם כי המעשה המתמיד הוא זה שקובע. אנחנו מחויבים למעשה המתמיד, מאמינים בדרך, ומקווים שמנהיגות המדינה תעשה הפעם מעשה חריג בנוף הפוליטי הישראלי - תאמץ את חזון הציונות החדשה ותוביל אותו. כי כדי לשנות צריך לעשות. כולנו עומדים נכונים ומוכנים לסייע בכל מה שנידרש, כי זאת מהות חצי הכוס המלאה של הציונות החדשה.

משה גאון, יו"ר גאון אחזקות, חיבר יחד עם אטילה שומפלבי הכתב הפוליטי של ynet את מניפסט "הציונות החדשה"