עושים סדר בבלגן ההוצאות

רק אם תעקבו באופן מסודר אחר ההלוואות, החסכונות והתשלומים, תבינו איפה ניתן לחסוך

בבואנו לשפר את התנהלותנו הכלכלית והאישית וליצור איכות חיים, אנו נתקלים בקושי רב עקב אי-הסדר הגדול שכבר קיים בחיינו. הדבר מופיע בכל תחומי חיינו:

כיף לחיות אם ארון בגדים מסודר, למצוא כל דבר בקלות, לא לבזבז זמן ולא להיות מקומט. הבעיה היא שהארון כל-כך הפוך עד שאין לנו כוח להתחיל בפרויקט, ואנו ממשיכם לחיות ללא סדר.

יש חשיבות רבה לסדר וארגון במשרדנו, לאתר כל מסמך או תיקיה בפשטות, להסתמך על עבודה שכבר ביצענו - אבל למי יש כוח או זמן להתחיל להבין בכלל משהו בבלגן הקיים?

כל-כך חשוב לנהל את החשבונות בצורה אחראית ומסודרת, אבל איפה מתחילים? יש לי כמה הלוואות קטנות ב-3 בנקים שונים, המון תשלומים שכבר יורדים בכמה כרטיסים, ואין לי מושג איפה שוכב החיסכון בקופה מהעבודה הקודמת.

הפיתרון הוא להתחיל מהתחלה, כאילו דבר לא קיים. האם פיתרון שכזה יסדר את אי-הסדר הקיים? לא, אבל אחרי שאני אצור סדר והבנה חדשים - אלה ייצרו בי רצון, מוטיבציה וחשק לסדר גם את מה שכבר מבולגן.

גם אם הארון שלי מבולגן לחלוטין, אני יכול לפנות מדף פנוי ולסדר את הבגדים שיוצאים מהמייבש, על-פי רצוני. הסדר החדש יגרום לי נחת ויוביל אותי לסדר כללי.

אני יכול להוסיף ארון חדש למשרד ולהתחיל היום בסדר חדש, סדר שיוביל לטיפול כללי.

גם אם ניהלתי את חיי הכלכליים ללא סדר עד היום, יכול אני להתחיל מהיום לחיות מסודר.

איך עושים זאת?

1. ראשית צרו תקציב נוכחי. התקציב הנוכחי בנוי מסך כל ההכנסות נטו שעומדות לרשותנו, כולל משכורת, קצבאות, תמיכות מההורים וכדומה.

2. הוציאו דפי חשבון מפורטים וערכו רשימה של כל ההוצאות החודשיות הקבועות שלכם (הוצאות דיור, קניות, ביטוחים, אגרות וכו').

3. שארית התקציב מרכיבה את הכסף הפנוי שלכם למחייה. אם אין שארית שכזו - עליכם לבצע שינוי מיידי בסעיף 2, לעבור לדירה זולה יותר, לצמצם קניות וכדומה.

4. הכינו רשימה של כל ההוצאות המשתנות שלכם (בילויים, לימודים, חוגים וכדומה).

5. אל תשכחו להוסיף חיסכון לטווח ארוך וגם סכום קבוע להוצאות לא מתוכננות.

6. חסר כסף בתקציב? הגדילו הכנסות או צמצמו בהוצאות סעיף 4.

7. לאחר שיצרתם תקציב מתוכנן ומאוזן, מרגע זה ודאו שכל הוצאה נרשמת ומתאימה לתוכנית שהכנתם.

8. אם אתם נדרשים להוצאה לא מתוכננת, ודאו שהיא מכוסה על-ידי ההפרשה שיצרתם לטובת הוצאות כאלה. אם לא, הגדילו ההפרשה או צמצמו בסעיף אחר.

9. לאחר שתטמיעו את הסדר החדש בחייכם למשך חודש לפחות, בחרו נושא אחד לפחות כל שבוע שקשור לאי-הסדר שנוצר בחייכם בעבר - וטפלו בו.

10. תוך זמן קצר תיצרו סדר גם בבלגן שנשאר מאחור.

בהצלחה!

* הכותב הוא מנחה תוכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת" של רשת ומנכ"ל ובעלים של חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות".