"התיקון בשווקים נראה כמו סוף העולם; קנו מניות טכנולוגיה"

מריל לינץ' מנסה להרגיע את הרוחות וקורא לנצל הזדמנויות במשבר הנוכחי

כלכלני מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה , ממליצים ללקוחותיהם לנצל את התיקון בשווקים כדי לרכוש מניות - בעיקר מניות טכנולוגיה גדולות הנסחרות במדד ה-S&P 500.

"תיקון תמיד מרגיש נורא", כותבים הכלכלנים בסקירה ללקוחותיהם, בשיאו של התיקון בשווקים. "תיקונים תמיד מרגישים כמו סוף העולם. זמנים כאלה מבהירים את הסיכון במניות ותיקונים כאלה מכאיבים גם למשקיעים לטווח ארוך. אנו מאמינים כי יש לנצל את הירידות כדי לרכוש מניות, בעיקר מניות טכנולוגיה גדולות ב-S&P 500".

מדד ה-S&P 500 ירד כבר ב-11.5% מהשיא האחרון שרשם בשלהי חודש אפריל. משבר החובות באירופה מכביד על השווקים כיוון שהוא מחדד את החשש ממיתון נוסף באירופה, אשר יאט את ההתאוששות הכלכלית העולמית. למרות החששות, במריל לינץ' מעריכים כי ההתאוששות הגלובלית תימשך, ולכן הם ממליצים לקנות מניות טכנולוגיה, בשל הצמיחה המהירה המאפיינת את החברות הללו.

"המשקיעים מוכרים את מניות הטכנולוגיה כי הם חוששים מההשפעה השלילית של התחזקות הדולר על חברות ההיי-טק", כותבים האנליסטים. "נכון, חברות הטכנולוגיה יתמודדו עם קשיים בגלל המט"ח, אך הוצאות ה-IT (מערכות מידע) יעלו ברבעון השני של 2010 ולתוך שנת 2011. ענקיות הטכנולוגיה צוברות עוד ועוד נתח שוק".

תיקון והזדמנות

אם כן, נראה כי מריל לינץ' נוקט בעמדה חד משמעית על גל הירידות הנוכחי - מדובר בתיקון ותו לא. בקיץ 2007, זמן קצר לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים, הזהירו כלכלני מריל לינץ' שלא להקל ראש במשבר אז, ובדיעבד עם צדקו. הפעם, כאמור, הם סבורים אחרת.

במריל לינץ' טוענים כי ההתפתחות המדאיגה ביותר מבחינתם היא הירידה החדה במחירי הנפט. מדינות רבות בעולם, כמו אוסטרליה, רוסיה וברזיל, תלויות רבות בייצוא נפט וסחורות, כך שהירידה במחירי הנפט פוגעת בהן ובהתאוששות הכלכלית הגלובלית. עם זאת, במריל לינץ' מדגישים כי מחירי הנפט הינם תנודתיים מאוד וקשורים בשוק המט"ח (בד"כ, כאשר הדולר מתחזק, הנפט נחלש ולהיפך).

"אם הנפט ימשיך לרדת ונתוני המאקרו יתחילו להיות חלשים, יהיה זה אתגר על תחזיות הרווח והסיכוי למיתון עולמי נוסף יגדל", כותבים הכלכלנים. "המכפיל הממוצע של ה-S&P 500 בשנים 1960-2008 הינו 15, והרמה בה נסחר המדד היום משקפת תחזית רווח של 72 דולר למניה בחברות הנסחרות במדד לשנת 2011. זאת, בעוד שמרבית התרחישים מדברים היום על רווח של 85-95 דולר למניה. מכאן שזוהי הזדמנות קנייה".