בנק ישראל יגביל משך כהונת המנכ"לים ויו"ר בבנקים

ההגבלה: שתי קדנציות רצופות או ל-8-10 שנים - המוקדם מביניהם ההוראה לא תהיה רטרואקטיבית, ותחול רק מרגע פרסומה

בנק ישראל יגביל משך כהונה של מנכ"לים ויושבי ראש של בנקים. בכוונת הפיקוח על הבנקים להגביל את תקופת כהונתם של מנכ"לים ויושבי ראש של בנקים לשתי קדנציות רצופות, או לתקופה של 8 עד 10 שנים, המוקדם מביניהם. ל"גלובס" נודע כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יעביר תיקון ברוח זו להוראת ניהול בנקאי תקין מספר 301.

הכוונה המקורית של בנק ישראל הייתה לקבוע כי בבנק שאין בו גרעין שליטה תוגבל כהונת בעלי התפקידים הבכירים בחקיקה לזמן קצוב. השינוי נועד להתבצע במסגרת חקיקת התיקון לחוק מראני, המסדיר את אופן בחירת הדירקטוריון בבנק ללא גרעין שליטה. בפועל, ההוראה נועדה להסדיר את כהונת בכירי בנק לאומי, הבנק היחיד במצב זה.

עם זאת, בכירים בבנק ישראל סבורים כעת כי אין הבדל מעשי בין בנק המנוהל עם גרעין שליטה או בלי גרעין שליטה, וכי אין שום הצדקה להגביל משך כהונה של מנכ"ל ויו"ר דווקא בבנק ללא גרעין שליטה, ומנגד לאפשר להם כהונה ללא הגבלה בבנק עם גרעין שליטה.

בד בבד סבורים בבנק ישראל כי נכון יותר להעביר את השינוי באמצעות נוהל בנקאי תקין - ולא באמצעות חקיקה. שינוי בנוהל בנקאי תקין נמצא בסמכות בנק ישראל, ומחייב רק התייעצות עם המועצה המייעצת, כך שזהו כלי גמיש מאוד המאפשר בקלות להנחות את פעילות המערכת הבנקאית. הוראה מספר 301 מסדירה את פעילות הדירקטוריון.

לא רלבנטי למאור

ככל הידוע, עדיין לא סוכם האם תוגבל משך כהונת הבכירים ל-8 או ל-10 שנים. כמו כן לא יוגבל מעבר של מנכ"ל לתפקיד יו"ר לאחר סיום כהונתו. בכל מקרה, ההוראה לא תהיה רטרואקטיבית, ותחול רק על מנכ"לים ויו"רים שייכנסו לתפקידם מרגע פרסומה, כך שמנכ"לים המכהנים כיום - אפילו אם חרגו מעבר לתקופה שנקבעה - לא יפגעו.

כך למשל, ההוראה לא תכלול את מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, המכהנת בתפקיד זה 15 שנה. ההוראה גם לא תחול על מנכ"לים מכהנים שהארכת כהונתם הנוכחית תביא אותם מעבר לתקופה הרצויה, כמו מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר, שמסיים בשנה הבאה 10 שנים בתפקיד וצפוי להאריך את כהונתו בשנתיים-שלוש נוספות. עם זאת, בבנק ישראל מעוניינים שההנחיה תחול כבר על היו"ר החדש של בנק לאומי, שייכנס לתפקידו באוגוסט הקרוב.

קציבת כהונה היא חלק מהמגמה של בנק ישראל לצמצם את כוחם של בעלי תפקיד בכירים, להגביל את פעילותם לבנק שעליו הם מופקדים ולמנוע מהם לעסוק בעניינים נוספים.

בשנה האחרונה יצאו שתי אמירות לא-פורמליות ברוח זו; תחילה נקבע כי יו"ר בנק יהיה מועסק ב-100% משרה, ולא יוכל לשאת בתפקידים נוספים מחוץ לבנק. כך נוהג למשל יו"ר מזרחי-טפחות, יעקב פרי. לאחר מכן נקבע כי יו"ר בנק לא יכהן גם בתפקיד יו"ר של חברה-בת. זאת, כדי למנוע מצב שבו הוא בתפקידו כיו"ר הבנק-האם, מפקח על עצמו כיו"ר החברה-הבת.

22
 22