"משוב השופטים יוחזר אם לא ישונה נוהל דחיית דיונים"

לשכת עורכי הדין מאיימת לחדש את "משוב השופטים" בעקבות הנחיה חדשה של נשיאת העליון דורית ביניש, שמטרתה למנוע דחיית דיונים בבתי המשפט בהסכמת שני הצדדים

לשכת עורכי הדין מאיימת לחדש את "משוב השופטים", בעקבות הנחיה חדשה של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שמטרתה למנוע דחיית דיונים בבתי המשפט בהסכמת שני הצדדים.

ל"גלובס" נודע כי הוועד המרכזי בלשכה אמור לדון ולהצביע בימים הקרובים על הצעה לתת לנשיאת העליון "אולטימטום", ולפיו אם לא יבוטל או ישונה נוהל דחיית הדיונים בתוך חודשיים - תחדש הלשכה את פרויקט "משוב השופטים", שהוקפא לפני כ-3 שנים וגרם בעבר לחרם שופטים על לשכת עורכי הדין.

היוזמה לחדש את "משוב השופטים" דווקא ערב הכנס השנתי העשירי של לשכת עורכי הדין, שיתקיים בשבוע הבא באילת, עלולה להבעיר מחדש את הגזרה בין השופטים לבין הלשכה. גורמים בלשכה הביעו חשש שמא חידוש יוזמת המשוב יביא לחידוש חרם השופטים על אירועי הלשכה, כפי שהיה עד לביטול המשוב ב-2007, ואולי אף לביטול השתתפותם של שופטים המיועדים לשאת דברים בכנס בשבוע הבא.

פגיעה בעצמאות השיפוטית

לפני כחודש התארחה ביניש בישיבת הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, כדי לדון בין היתר בנושא נוהל דחיית הדיונים בבתי המשפט שפרסמה בתחילת השנה. בישיבה השמיע ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, ביקורת על כך שהנחיית הנשיאה ביניש בדבר מניעת דחיית דיונים פוגעים בעצמאות השיפוטית של השופטים המנהלים את התיקים בכלל הערכאות. "באופן שבו היום הנוהל מוסדר", אמר גיא-רון, "יש הרמות גבה ותהיות גם בקרב שופטים".

לדברי גיא-רון, כשיש הסכמה של שני הצדדים לדחות את מועד הדיון זמן רב מראש, אין סיבה שהשופט יסרב לדחייה. בנוסף, לדבריו, ההנחיה הקובעת שאם עורך הדין מופיע במקביל בבית משפט אחר עליו לשלוח עורך דין אחר ממשרדו - איננה יעילה, שכן עורך הדין המחליף יצטרך להשקיע שעות רבות בלימוד התיק מבראשית.

עו"ד יראון פסטינגר, חבר הוועד המרכזי בלשכה, הוסיף כי "עורכי הדין ממורמרים, וזה משליט אווירה שלילית בבתי המשפט. לא יכול להיות ששופטים מחוזיים, שהם עצמאיים, מתיישרים כי ישנן הנחיות של הנשיאה שהן 'ייהרג ובל יעבור'. זה פוגע בעצמאות השיפוטית של השופט איך לנהל את התיק אצלו באולם".

ויכוח חריף בלשכה

בשבוע שעבר ערך ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, הצבעה טלפונית על עמדת הלשכה ביחס לנוהל דחיית דיונים. בהצבעה הוחלט לאמץ ברוב של 8 נגד 6 את עמדתו של גיא-רון, וברוב של 10 נגד 4 לקיים משאל אינטרנטי רחב בקרב עורכי הדין ביחס לאותו נוהל.

אלא שגיא-רון לא העלה להצבעה את הצעתו של עו"ד אפרים נוה, חבר הוועד, ולפיה במקביל לקביעת עמדת הלשכה ביחס לנוהל, על הלשכה לשקול את חידוש משוב השופטים. זאת בשל הטענה הגלומה בנוהל דחיית הדיונים כאילו עורכי הדין הם האשמים בסחבת בבתי המשפט. לשיטתו של נוה, יש לבדוק באמצעות המשוב אם אכן האשמה בעורכי הדין - או שהיא מוטלת גם על השופטים עצמם.

בעניין זה החליפו בימים האחרונים גיא-רון ונוה מסרים חריפים ביניהם, הנחשפים כאן לראשונה: "הנני להבהיר", כתב גיא-רון לנוה, "כי נושא 'משוב השופטים' שיזם ראש הלשכה הקודם, שלמה כהן, איננו חלק מהדיון בנושא נוהל דחיית דיונים".

לדברי ראש הלשכה, "המשוב הינו נושא נפרד ורציני, שגם אם תומכים בקיומו, מצריך בין היתר עבודת הכנה של גוף מקצועי בלשכה. הכרזה ילדותית בסגנון 'אם אתם ככה אז אני ככה' לא הופכת את המשוב לקשור לנושא נוהל דחיית דיונים".

ל"גלובס" נודע כי לצד פנייתו של נוה, פנה לגיא-רון חבר נוסף בוועד המרכזי, עו"ד אורן פרסקי, כדי לבחון גיבוש ערוצי ביקורת לגיטימיים על המערכת השיפוטית דוגמת המשוב, וגיא-רון הסכים להעלות את הנושא לדיון מסודר.

בתגובה כתב נוה כי "בדיון שהתקיים בעניין נוהל דחיית הדיונים העליתי הצעה מפורשת להחזיר את המשוב כתגובה לנוהל. אינך יכול לחסום את הצעותיי, ואני מציע כי תתעשת כדי שלא תמצא עצמך מגיע למחוזות שאינני בטוח כי אתה מעוניין להגיע אליהם".

לבסוף נענה גיא-רון לדרישה לקיים הצבעה גם על האפשרות להחזיר את משוב השופטים אם נשיאת העליון לא תיסוג מנוהל דחיית הדיונים. "ככל שתועלה הצבעתך להחלטה", הוא כתב במייל נוסף לנוה, "היא תועלה במסגרת הצבעה טלפונית, כפי שהועלו כל ההצעות בנושא זה".

נוה השיב: "למען אלה האוחזים עדיין בתקווה כי ניתן יהיה להשיג שינוי בהידברות ולא רק במעשים, ועל מנת לתת הזדמנות למיצוי המגעים הנוספים, אין לי התנגדות שהצעת ההחלטה תהיה להחזיר את המשוב, ככל שבתוך חודשיים ימים מהיום לא תושג הסכמה לשביעות-רצוננו".