אורי יוגב: "המשבר הכלכלי כאן כדי להישאר"

יועצו האישי של נתניהו: "ההון שלטון קריטי להתפתחות של מדינה" ■ חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק איגוד: "ההנחייה של בנק ישראל בנוגע למשכנתאות תתגלגל ללקוחות"

"המשבר הכלכלי כאן כדי להישאר" כך אמר אורי יוגב, יו"ר Whitewater ויו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה בפאנל כלכלי שנערך במרכז האקדמי רופין. לדבריו, היחס הון-שלטון הוא קריטי להתפתחות של מדינה‫ שכן "היום יש מצב של שקיפות קיצונית שמצמצמת את הבעיה של שחיתות בנושא הון ושלטון. מדינות אחרות הרבה יותר מפרגנות לשלטון ההון מתוך רצון לעודד השקעות. הקשר בין הון ושלטון הוא קריטי להתפתחות של מדינה. אסור שתהיה שחיתות, ובשביל יש מערכות חוק שפועלות חזק בנושא" סיכם יוגב.

מקרובו של ראש הממשלה נתניהו הביע תמיכה בהעלאת שכר מינימום ואמר כי ‫"אני תומך באופן אישי בהעלאת שכר המינימום אבל זה צריך להתמך בתכנית רוחבה".‫

נזכיר כי ועדת שרים לענייני חקיקה אישר את הצעתו של ח''כ עמיר פרץ לפיה שכר מינימום יעלה בהדרגה עד ל-4600 שקלים אך שר האוצר יובל שטייניץ טרפד את ההצעה ואת החלטת הועדה ברגע שהגיש ערער. יוגב בירך על הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD והסביר כי כניסה לארגונים בינלאומיים אלו "מאיצה תהליכים במקומות שיש לנו פער כמדינה. גם בתחום איכות הסביבה ישראל יחסית מפגרת , גם בגלל תהליכים היסטוריים כגון מלחמות והעובדה שאנו מדינה צעירה". עם זאת, יוגב ציין כי הוא רואה שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, לדוגמה, הגדלת הסמכויות של המשרד איכות הסביבה. עוד מאר יוגב בנושא כי "אני רואה עוד כוח - מעורבות של עסקים וקהילה שבו מנהלים וציבור מתחילים להסתכל על פירמות גם בנכונות שלהם לעשות מעשים של איכות סביבה".

חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק איגוד, אמר בכנס כי "הזוג הצעיר צריך להבין שיש מלאי דירות קטן ואנשים רכשו יותר ויותר דירות והביאו לעלייה משמעותית במחירי הנדל"ן. כאשר הריבית תעלה זה יביא לצמצום הרכישה של דירות להשקעה ויוריד את המחירים במקומות שבהם אין הצדקה ממשית לעליית המחירים. זוגות שרוכשים דירה צריכים לבדוק אם הם יכולים לעמוד בהחזר החודשי. ההנחיה החדשה של בנק ישראל עדיין לא מגובשת. קיבלנו היום הנחיה של המפקח שכל מתן אשראי לדירות של מעל 60% אנו צריכים לרשום בנפרד וכך זה מייקר את מתן ההלואות באחוז וחצי. זה יתגלגל ללקוח כי הבנקים לא יספגו".

יואב דופלט, מנכ"ל "עופר השקעות" ו"עופר היי-טק" אמר כי אם תהיה פה איזשהו תובנה של המדינה להביא חברות בתחום הרפואה, יצמחו מרכזים ותפתח תרבות של הנהלה בתחום. בתעשיית הביו טכנולוגיה בישראל יש בעיה גדולה - יש פה מחקר ויש אוניברסיטאות אך לא מעבירים אותם לידי מעשה. לגבי שכר הבכירים אמר דופלט כי "שכר הבכירים מטריד את הציבור וצריך לטפל בה אך לא צריך להגזים במה שקורה". לגבי שאלת המשבר הכלכלי אמר דופלט כי משבר יוצר הזדמנויות - אירופה יכולה להפוך להזדמנותית בשנים הקרובות. הדבר השני אותו אנו רואים במשבר באירופה הוא שהדולר מראה הוא יישאר פה עוד לאורך זמן.