דו"חות פז: תשדרג את בית הזיקוק באשדוד ב-118 מיליון דולר

הכנסות פז ברבעון הראשון של 2010 הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל, עלייה של 42% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, המיוחסת בעיקר לעליית מחירי הדלקים בין התקופות

בשנה האחרונה תוכנית הקמת הפצחן המימני של בז"ן נמצאת בכותרות, והיום (ד') עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון, מציגה פז את תוכנית השדרוג שלה לבית הזיקוק באשדוד בעלות מוערכת של 118 מיליון דולר.

פז, שבשליטת צדיק בינו, פועלת תחת שלוש חטיבות - חטיבת הזיקוק והלוגיסטיקה, חטיבת הקמעונאות והמסחר, המרכזת את פעילות שיווק הדלקים‏ וחנויות הנוחות; וחטיבת התעשיות והשירותים, הכוללת את פעילות "פז-גז", וחברות שירות נוספות.

הכנסות פז ברבעון הראשון של 2010 הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל, עלייה של 42% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, המיוחסת בעיקר לעליית מחירי הדלקים בין התקופות.‏

לתקני החשבונאות הבינלאומיים (‏IFRS‏) יש השפעה מהותית על התוצאות, עקב עסקאות גידור שהחברה מבצעת על מלאי הנפט שלה, שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד, ועסקאות החלף שהחברה ביצעה על איגרות החוב צמודות המדד של החברה. לכן פז מפרסמת לצד המספרים החשבונאיים, גם את הנתונים המתואמים המנטרלים את השפעת הגורמים הללו. כך הרווח המתואם של פז ברבעון זה עמד על 155 מיליון שקל, ירידה של 25.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך עלייה של 96% לעומת הרווח המתואם ברבעון הקודם.

בניגוד לבז"ן, פז אינה מפרסמת את מרווח הזיקוק שלה, אולם מרווח הייחוס‏ (מרווח המפורסם ע"י "רויטרס" ומהווה אינדיקציה אזורית) ברבעון זה עמד על 3.4 דולר לחבית, בדומה למרווח ברבעון המקביל אשתקד. וגבוה מהמרווח של 1.4 דולר לחבית ברבעון הקודם. למרות שהמרווח היה דומה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, צנח הרווח התפעולי של מגזר הזיקוק ב-48.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-89 מיליון שקל, וביחס לרבעון הקודם בו המרווחים היו נמוכים, מדובר בעלייה של 217%.

פז אינה מדווחת על הכנסות רשת חנויות הנוחות שלה בדו"חות הרבעוניים, אך הרווח התפעולי של מגזר הקמעונאות עמד ברבעון זה על 92 מיליון שקל, ירידה של כ-8% לעומת הרבעון המקביל והקודם.

פוגל: נמשיך להשקיע

תוספת משמעותית לרווח קיבלה פז כתוצאה ממכירת חלקה בשמנים בסיסים חיפה לבז"ן, אשר הניב לה רווח הון של 37 מיליון שקל, והקפיץ את הרווח התפעולי של מגזר התעשיות והשירותים ל-77 מיליון שקל. סה"כ, עמד הרווח התפעולי המתואם של החברה על 226 מיליון שקל, ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

החדשות העיקריות כאמור הגיעו מכיוון הפרויקטים שבכוונת החברה לבצע בבית הזיקוק. בנוסף למתקן האלקלציה (מתקן ההופך גז פחמימני מעובה לבנזין) ולתחנת הקו-גנרציה אשר תספק חשמל וקיטור לצרכי בית הזיקוק שמקימה החברה, אישר דירקטוריון החברה פרויקט שמטרתו הגדלת תפוקת הפצחן הקטליטי, וכן הקמת מתקן הדחת גופרית שיוכל לטפל בסולר הלא תקני בבית הזיקוק, כך שניתן יהיה למוכרו כסולר תקני.

עלות הקמת המתקנים מוערכת כאמור ב-118 מיליון דולר, ועם הפעלתם ב-2012, היא צפויה לתרום לרווח התפעולי של בית הזיקוק 40 מיליון דולר, אשר מתווספים לתרומה של 30 מיליון דולר אותם יוסיפו מתקן האלקציה ותחנת הקו-גנרציה, שיחלו לפעול אף הם ב-2012.

מטרת הפרויקטים היא לצמצמם את ההשפעה של התנודתיות במרווחי‏ הזיקוק על תוצאות בית הזיקוק. יונה פוגל, מנכ"ל פז, אמר היום כי "אנחנו ממשיכים להשקיע בליבת העסקים, בשיפור תמהיל המוצרים, בייעול צריכת האנרגיה ובפיתוח מתחמים קמעונאיים, כאשר כל ההשקעות מתבצעות מתזרים המזומנים החופשי, בהתאם למדיניות החברה".