מישל סיבוני: "התנודתיות תלווה אותנו בשנים הקרובות"

הראל הציגה גידול של 59% ברווח הרבעוני, ל-181 מיליון שקל ■ מזהירה שלירידות בשווקים השפעה שלילית על תוצאותיה הצפויות ברבעון השני

דו"חות חזקים בהמשך לשנת 2009, הכוללים רווחיות גבוהה, מגוון מנועי צמיחה וחזרה לחלוקת דיבידנדים מצד אחד, לצד אזהרה בנוגע לרבעון השני הטמונה בביאורים לדו"חות - זוהי הבשורה של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, לרבעון הראשון של 2010.

הראל השקעות , בניהול בן המבורגר ובראשות יאיר המבורגר, סיימה את הרבעון הראשון עם רווח נקי של 181 מיליון שקל - גידול של כ-59% ביחס לרווח של 114 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל ב-2009. עם זאת, בשורת הרווח הכולל, המשקללת רווחי השקעות שנזקפו להון, החברה רשמה קיטון ל-233 מיליון שקל ברבעון. זאת, מכיוון שהכנסות החברה מהשקעות קטנו ביחס לרבעון המקביל בכ-33%.

ברבעון הראשון השלימה הראל את רכישת חברות EMI ודקלה, כאשר EMI תרמה לה כ-13.5 מיליון שקל לרווח הכולל וכ-6-7 מיליון שקל לרווח הנקי ברבעון. כך, בניכוי תוצאות EMI הראל רשמה ברבעון גידול של כ-53% ברווח הנקי ביחס לרבעון המקביל, וקיטון של כ-12% ברווח הכולל.

בסך הכול הראל מציגה דו"חות טובים עם רווחיות מגוונת כשדמי הניהול הוכפלו ביחס לרבעון המקביל והסתכמו בכ-238 מיליון שקל, בעיקר בשל דמי הניהול המשתנים שהחברה שבה לגבות. כתוצאה מכך, הראל השקעות הודיעה שתחלק דיבידנד בהיקף 107 מיליון שקל.

בן המבורגר אמר היום כי "תוצאות הרבעון מעידות על איתנות, יציבות ויכולת להציג צמיחה ורווחיות גם בעתיד בכל מגזרי הפעילות". מנכ"ל הראל חברה לביטוח, מישל סיבוני, הוסיף כי "אין ספק שאנו חלק מהכפר הגלובלי, ואחרי הסכומים העצומים שהוזרמו בארה"ב ובאירופה בעקבות המשבר הכלכלי למשקים עצמם, התוצאה הסבירה הייתה היחלשות ניכרת בצמיחה בעולם. דבר זה מוביל גם לתנודתיות, ושתי השפעות אלו - ההיחלשות בצמיחה בעולם והגידול בתנודתיות, ילוו אותנו בשנים הקרובות, ולא רק ברבעון השני", העריך.

תחום החיסכון לטווח ארוך הניב להראל רווח של 147 מיליון שקל - עלייה של כ-21% ביחס לרווח של כ-121 מיליון שקל ברבעון המקביל. גידול זה נרשם אגב ירידה קלה ברווחיות בגמל, על רקע גידול בהוצאות, בעוד שבפנסיה נרשם זינוק ברווחיות, כשהתחום מתחיל לעמוד בקצבי רווח שנתי של מעל ל-20 מיליון שקל. יחד עם זאת, השיפור ברווחיות המגזר נבע ברובו המכריע מתחום ביטוח החיים, שם נהנתה החברה מגידול של כ-2% בפרמיות ושל 23% ברווחיות, בשל דמי הניהול המשתנים שהסתכמו בכ-75 מיליון שקל.

ואולם, השינוי לרעה במגמה בשוקי ההון עד כה ברבעון השני ב-2010 עשוי לסמן בהראל - כמו ביתר קבוצות הביטוח - על חזרה לטריטוריות שליליות והחזרי דמי ניהול למבוטחים.

תרומה מהפיננסים

כך, בביאורים לדו"חות מציינים בהראל כי "בשל הפסדי ההשקעה שנצברו בתקופה שהחל מ-1 באפריל ועד סמוך למועד פרסום הדו"ח (...), הראל צפויה לזקוף לטובת המבוטחים בפוליסות כאמור את מרבית דמי הניהול המשתנים להם הייתה זכאית בגין הרבעון הראשון".

כלומר, כבר עתה נראה כי דמי הניהול המשתנים שתרמו להראל וליתר קבוצות הביטוח (להוציא הפניקס) רווחים נאים ברבעון הראשון, עשויים להימחק בקרוב.

בכל אופן, בהראל מתריעים כי לירידות בשוקי ההון בארץ ובעולם עד כה ברבעון השני "השפעה שלילית על התוצאות הכספיות הצפויות ברבעון זה".

בביטוח הכללי רשמה החברה גידול בפרמיות, גם בשל רכישת EMI, כאשר הרווח בתחום גדל בכ-25% לכ-50 מיליון שקל. כמו כן, תחום ביטוחי בריאות, בו הקבוצה היא הגדולה בשוק, הניב פרמיות של כ-471 מיליון שקל (גידול של 9% ביחס לרבעון המקביל), כשהרווח גדל במתינות (כ-2%) לכ-55 מיליון שקל.

לראשונה זה זמן רב הראל שבה לחייך מתוצאות הראל פיננסים - בית ההשקעות שלה בניהול שמעון אלקבץ. תחום השירותים הפיננסיים תרם לקבוצה רווח לפני מס של כ-9.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-4.2 מיליון שקל ברבעון המקביל.

כמו כן, הראל פרסמה את הערך הגלום (EV) בפעילויות ביטוח החיים, ביטוח הבריאות והפנסיה שלה לשנת 2009, ממנו עולה כי שווי פעילויות אלו בקבוצה כולה (כולל דקלה) עומד על כ-6.2 מיליארד שקל, לעומת EV של כ-4.3 מיליארד שקל בסוף 2008. זאת, לעומת שווי שוק של כ-3.7 מיליארד שקל לחברה בבורסה.