הפועלים הרוויח 462 מ' שקל ברבעון; חשוף ל-PIGS במיליארד שקל

הבנק: "הוחלט לצמצם חשיפות בספרד ובאיטליה - בעוד שבאירלנד, ביוון ובפורטוגל הפעילות הוקפאה, וקיימת כלפיהן חשיפה מזערית" ■ עבר את יעדי הלימות ההון שלו ■ הפריש 280 מיליון שקל בגין פעילות הנגזרים

בנק הפועלים , בניהולו של ציון קינן, הרוויח 462 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, הודות לירידה בהפרשות לחובות מסופקים, עלייה ברווח המימוני וברווח מפעולות רגילות ושיפור בהכנסות התפעוליות של הבנק.

הרווח הנקי ברבעון הראשון היה גבוה משמעותית לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהיה בסימן המיתון, אז הרוויח הבנק 42 מיליון שקל בלבד. עם זאת, הרווח נמוך ב-1% מזה שנרשם ברבעון האחרון של 2009.

בנק הפועלים המשיך להגדיל את "כריות הביטחון" שלו, קרי את יחסי הלימות ההון - הכולל והראשוני. יחס הלימות ההון הכולל של הבנק (לפי כללי באזל II) עלה ל-13.9% ברבעון הראשון מ-13.7% בסוף 2009, כאשר הלימות ההון הראשוני עלתה ל-7.9% מ-7.7%. הבנק עבר את היעדים שהציב לעצמו בשני הסעיפים.

לאחר 3 רבעונים רצופים עם שיעורי הפרשות לחומ"ס גבוהים יחסית של 0.8-1.21% מתיק האשראי - הן בשל המיתון במשק והן בשל אירועים חריגים כגון ההפרשות בגין חובותיו של לב לבייב - בנק הפועלים הפריש ברבעון הראשון של השנה 299 מיליון שקל, המהווים 0.57% מתיק האשראי. ההפרשות לחומ"ס ברבעון הראשון היו נמוכות ב-4.7% מהרבעון המקביל וב-44% מהרבעון הקודם.

הקיטון בהפרשות הושפע לטובה מגידול ברקוברי (הכרה מחדש בחובות שהופרשו בעבר), אשר הסתכם ב-171 מיליון שקל לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיפור נרשם גם בחובות הבעייתיים של הבנק, אשר ירדו ב-7.2% בהשוואה לרבעון הקודם והסתכמו ב-15.4 מיליארד שקל.

הנזק מפעילות הנגזרים

בשורה התחתונה השיג הבנק תשואה של 9.2% על ההון העצמי, לעומת 9.4% ברבעון הקודם ו-0.9% בלבד ברבעון המקביל. הרווח המימוני של הפועלים הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל ברבעון הראשון, לעומת 972 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, מדובר בקיטון של 13% מהרבעון הקודם, וזאת בעקבות הפחתה של 280 מיליון שקל בגין ירידת שווי בתיק הנגזרים של הבנק.

הכנסות בנק הפועלים מעמלות הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל ברבעון הראשון, ירידה של 4% לעומת הרבעון הקודם אך עלייה של 9% מהרבעון המקביל. הבנק הרוויח 15 מיליון שקל מהשקעה במניות. הוצאות השכר של הבנק ירדו ב-3.5% (מהרבעון הקודם) ל-1.1 מיליארד שקל. הקיטון נובע בעיקר מירידה של 37% בהוצאות שנרשמו בגין תשלום מבוסס מניות לבכירים, שנבע מירידה במחיר מניות הבנק.

סך האשראי לציבור של הבנק הסתכם ב-213 מיליון שקל ברבעון הראשון, ירידה של 1% מהרבעון הקודם. פיקדונות הציבור ירדו גם כן ב-3.4% ל-223 מיליארד שקל וההון העצמי של הבנק עלה ב-3.4% ל-21.2 מיליארד שקל.

בעונת הדו"חות הנוכחית מעניינת במיוחד חשיפת הבנקים למדינות אירופה, על רקע משבר החובות ביבשת. החשיפה הכוללת של בנק הפועלים למדינות ה-PIGS הנחשבות "בעייתיות" - פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד - מסתכמת ב-992 מיליון שקל. לבנק אין שום חשיפה ליוון והחשיפה הגדולה ביותר שלו למדינות ה"בעייתיות" היא לאירלנד - 585 מיליון שקל.

"עקב המשבר הכלכלי ביוון וכן הנתונים המדאיגים של אירלנד, פורטוגל, ספרד ואיטליה, הוחלט לצמצם חשיפות בספרד ואיטליה בעוד שבאירלנד, ביוון ובפורטוגל הפעילות הוקפאה וקיימת כלפיהן חשיפה מזערית", נכתב בדו"חות הבנק.

תגובת המועצה לצרכנות לדו"חות הבנקים המתפרסמים היום: הרווחים העצומים שמפרסמים הבנקים היום מדגישים עד כמה שערורייתית היא העובדה שהם ממשיכים לגבות עמלות עו"ש לא מוצדקות מלקוחותיהם. כל מי שרואה את המספרים העצומים האלה מבין כי לבנקים דרכים רבות להרוויח מלקוחותיהם. עמלות העו"ש מהוות תשלום מיותר ופסול ויש לבטל אותן ולשים קץ למציאות הבלתי הוגנת כלפי הצרכנים. הבנקים ימשיכו להרוויח מיליארדי שקלים בשנה גם בלי עמלות העו"ש.