אחרי שהתנגד: ליצמן תומך בהעברת בריאות הנפש לקופה"ח

ליצמן, כמו ח"כ שלי יחימוביץ', לא אהב את העובדה שמשרד האוצר "מייבש" תקציבית את מערך בריאות הנפש רק כדי להוציאו מידי המדינה ■ סגן שר הבריאות מבטיח לגייס מהאוצר את התקציב הדרוש, לקצר את התורים ולשפץ מיד את בתי החולים הפסיכיאטריים

אחרי שספג לאחרונה מכות בעניין רפורמת בריאות השן שהוביל ובעניין פרשת הקברים בבית החולים ברזילי, מצליח סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקבוע סדר יום חדש: ליצמן חשף היום (ה') כי הוא תומך באחת הרפורמות המשמעותיות ביותר במערכת הבריאות, שתעביר כמעט את כל מערך בריאות הנפש מהמדינה לקופות החולים. ליצמן אמר את הדברים במסגרת כנס ים המלח של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.

המשלה קיבלה בעבר כמה החלטות בדבר הרפורמה בבריאות הנפש, אך עד כה הכנסת התנגדה. אחד המתנגדים הגדולים למהלך היה ליצמן עצמו, בעת ששימש יו"ר ועדת הכספים. ליצמן, כמו ח"כ שלי יחימוביץ', לא אהב את העובדה שמשרד האוצר "מייבש" תקציבית את מערך בריאות הנפש רק כדי להוציאו מידי המדינה. התנגדותו נבעה, בין היתר מהחשש כי מאות מטפלים פסיכיאטריים ואחיות יאבדו את מקום עבודתם ולא ישתלבו במערך החדש של קופות החולים. על כך אמר ליצמן: "אני יודע שתהיה הרבה ביקורת ושיגדירו שאני 'מזגזג', אבל לא אכפת לי, העיקר שנצליח".‏ ‏

מראות בלתי נסבלים‏

‎ליצמן הודיע כעת כי חוסר החלטה היא "חורבן", שכן כל יום שעובר ללא יישום הרפורמה רק מדרדר את מצבם של פגועי הנפש. הוא ציין כי המראות בהם פגש בביקוריו בבתי החולים הפסיכיאטריים היו בלתי נסבלים, וחייבו הכרעה לאלתר. עוד הוא הודיע כי בעוד בתי החולים הפסיכיאטריים ומרפאות בריאות הנפש שבקהילה יעברו לקופות החולים, המערך השיקומי שמהווה טיפול אחרון בפגועי הנפש, יישאר בידי משרד הבריאות.

ליצמן אמר כי עקרונות אחדים ינחו את הרפורמה: מענה טוב יותר לישובי הפריפריה; שיפוץ מיידי של בתי חולים קיימים, ובעיקר מחלקות ילדים; וקיצור משמעותי של התורים למטפלים פסיכיאטריים. בשיחה עם "גלובס" אמר ליצמן כי ברור לו שהדבר מחייב הקצאת תקציב משמעותי מצד האוצר, וכי בימים אלה הוא כבר מקיים מו"מ בעניין. לדבריו, הסכום הדרוש שהזכיר אתמול מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, ד"ר רוני גמזו (חצי מיליארד שקל), הוא בהחלט סביר. ליצמן הבהיר כי הוא נחוש להוביל את הרפורמה הזאת ולהעביר אותה בכנסת - שם יפגוש את ידידתו יחימוביץ', שעדיין נמנית עם מתנגדי הרפורמה במתכונתה הנוכחית.

ליצמן לא הביא בשורה בנוגע לעובדה כי הרפורמה בבריאות אמורה להביא לכך שקופות החולים יגבו כ-90 שקל על כל ביקור אצל פסיכולוג או פסיכיאטר - זאת בעוד מרפאות בריאות הנפש אינן גובות כיום תשלום. עם זאת, הוא הבהיר כי לא תהיה הגבלה על מספר הטיפולים שיינתנו, בניגוד לרפורמה המקורית שקבעה הגבלה ברורה.

גורמים בקופות החולים הבהירו כי הם דוגלים בכך שכל שירותי הבריאות בקהילה יינתנו על ידי הקופות, לרבות בריאות הנפש, אך לשם כך חייבים לתקצב את הקופות כראוי.