מייסדת מארוול ל"גלובס": "יש פה להט טכנולוגי שמתאים לנו"

בראיון ל"גלובס" מסבירה וויילי דאי, סגנית הנשיא ואחת המייסדות של ענקית השבבים מארוול, מה הפך את ישראל ליוצאת דופן, איזה עתיד היא צופה לשבבים ומה התחום שיבלוט בעשור הקרוב

את מארוול, אחת מחמש חברות השבבים הגדולות בעולם, הקימו שלושה מהגרים, שני אחים מג'קארטה, סאהט ופנטס סוטארג'ה, ואשתו של סאהט, וויילי דאי, שממלאת היום את תפקיד הסגנית נשיא ומנהלת תחום הצרכני והמחשוב העסקי במארוול.

דאי, ילידת שנחאיי, הגיעה לארה"ב כסטודנטית זרה, כדי ללמוד באוניברסיטת ברקלי. ב-1995 היא הקימה עם בעלה וגיסה את החברה. מאז 2007, דאי ובעלה ממוקמים ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס".

מארוול, שהחלה כחברת שבבים שמיועדים לכונן הקשיח, מספקת היום שבבים כמעט בכל תחום - תקשורת ניידת, אחסון, מחשוב ארגוני ונתבים. מארוול גם השקיעה ורכשה חברות בישראל, שהבולטת בהן היא גלילאו, עבורה היא שילמה 2.7 מיליארד דולר.

בעקבות הרכישות בשוק המקומי, כיום מועסקים במארוול ישראל כ-1,200 עובדים, שהם כשישית מכלל עובדי החברה ברחבי העולם.

קפיצה מרשימה

בראיון בלעדי ל"גלובס", לקראת השתתפותה בוועידת ישראל בלוס אנג'לס בתחילת יוני (ראו מסגרת), היא מספרת על היכרותה עם ישראל: "ההיי-טק הישראלי הוא ברוך כישרונות. יש פה להט טכנולוגי וזה מתאים למארוול, שהיא חברה עם תשוקה. ישראל היא מקור חדשנות יוצא מן הכלל, עם עובדים מקצוענים. אפילו למדתי כמה מילים בעברית, חוץ מ'חג שמח' ו'שנה טובה', אני גם יודעת להגיד, בתוספת תנועת היד המתאימה, 'למה מה קרה?'".

דאי, בת ה-47, הייתה בעברה שחקנית כדורסל בנבחרת בית הספר בסין, היא אוהבת לבשל אוכל סיני ויש לה חיבה מיוחדת לעיצוב, עד כדי שהייתה מעורבת בבחירת העיצוב, הווילונות והשטיחים במשרדים בסנטה קלרה.

הקפיצה שמארוול עשתה בעשור האחרון, היא מעוררת השתאות. אם ב-1999 הכנסותיה עמדו על 21 מיליון דולר, ב-2009 אלו הגיעו כבר ל-3 מיליארד דולר.

הכנסותיה ברבעון שחלף עמדו על 856 מיליון דולר, עלייה של 64% לעומת הרבעון שקדם. מארוול צופה עלייה בהכנסות ברבעון השני של השנה ל-900-930 מיליון דולר, מעל לתחזיות האנליסטים.

בשורת הרווח, מארוול דיווחה על 206 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 111 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. כיום החברה נסחרת לפי שווי של 12 מיליארד דולר.

מארוול, בשונה מחברות שבבים אחרות, צמחה באופן כמעט אורגני. גם בשנות הבועה התוססות, מארוול לא מיהרה לצאת למסעות רכישות מסיביים.

לדברי דאי, "אנחנו מפתחים טכנולוגיה מתקדמת. מהשלב המוקדם הצלחנו בזה היטב. בנינו יסודות עמוקים והם ממשיכים לעשות את החברה. מצד שני, מידי פעם זיהינו הזדמנות ורכשנו חברה".

העשור הנייד

* מה היו הקריטריונים לרכישות?

"סינרגיה משמעותית למוצרים של החברה. אנחנו מאוד ממוקדים ורכישות אנחנו עושים רק כשהן אסטרטגיות. הרכישות שעשינו היו בהתחלה בתחום התקשורת ומאוחר יותר בתחום האחסון. כולן התגלו כחשובות לארגון. במהלך העשור האחרון פנינו גם לתחום התקשורת הניידת ובעיקר למכשירי הטלפון החכמים. זה בהחלט אחד הכיוונים המשמעותיים שלנו".

לפי דאי, החזון של מארוול כיום מתרכז בתקשורת הניידת: "יש יותר מכשירים חכמים והם הופכים למכשיר התקשורת המרכזי. זה אחד מהתחומים שבו אנחנו צופים גידול".

* עברו כמה שנים לא קלות על תעשיית המוליכים למחצה, איך את רואה את העתיד הקרוב של התחום הזה?

"היו עליות וירידות. זה תחום מחזורי. הפילוסופיה של מארוול היא לטווח הארוך. אבל אם מסתכלים על השוק, העשור האחרון היה סביב האינטרנט. היום העולם מתקדם וחיפוש מידע אינו הדבר הכי חשוב, אלא שהחיבוריות תגיע לכל מכשיר בכל מקום. לכן אנחנו מפתחים פלטפורמה סיליקונית מלאה, שתחבר את כל המכשירים ותעזור ולדחוף את התוכן בעשור הקרוב.

"חינוך הוא המפתח להתפתחות כל מדינה והטכנולוגיה יכולה לסייע בשיפור חווית הלמידה. למארוול חשוב להוביל את המהפכה הזו. לייצר שבבים וטכנולוגיה מהירה וזולה, עם שימוש מועט יותר באנרגיה".