אוריאל לין: "ממליץ להשאיר בצד את הפוליטיקה וליבוי היצרים"

נשיא איגוד לשכות המסחר בפנייה דחופה לנשיא לשכת המסחר של טורקיה, לפיה אסור שהמתיחות ביחסי החוץ בין טורקיה לישראל תפגע ביחסים הכלכליים שבין המדינות ■ "צריך להשאיר את הפרובוקציה בתחום צר ולא להיגרר אחריה"

על רקע המתיחות ביחסים המדיניים בין טורקיה לישראל, שיגר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנייה דחופה לנשיא לשכת המסחר של טורקיה, ריפעת היסרקיליגלו, לפיה אסור שהמתיחות ביחסי החוץ בין טורקיה לישראל תפגע ביחסים הכלכליים שבין המדינות.

לין הביע צער על המתיחות בין המדינות וקרא לנשיא לשכת המסחר התורכית לשלב כוחות על מנת שיחסי הכלכלה העסקיים בין המדינות לא ייפגעו. "על כל אחד מהצדדים לקרוא לקהילה העסקית בארצו להמשיך לעשות עסקים עם המדינה השכנה, על מנת שימשיך להתקיים בין המדינות מסחר שוטף ותקין".

"אני ממליץ להשאיר את הפוליטיקה ואת ליבוי היצרים בצד. בין טורקיה וישראל יש קשרי מסחר ענפים והדוקים החל בתעשייה הביטחונית וכלה בתעשיית נופש ותיירות. יש לנהוג בשיקול דעת יציב ואחראי ובמיוחד ברגעים אלו. צריך להשאיר את הפרובוקציה בתחום צר ולא להיגרר אחריה - החוכמה היא לדעת לנהל את המשבר ולא לתת למשבר לנהל את המעורבים".

לין קרא גם למגזר העסקי בישראל לקחת אחריות ולא להיגרר להתלהמות הכללית. הבסיס ליחסים טובים בין מדינות ובין עמים הוא מסחר ועסקים. עד היום הבסיס הזה בין טורקיה וישראל הוכיח עצמו כרחב ואיתן וזו תהיה טעות לערער אותו. צריך להבין כי דרדור ביחסים ופגיעה בגשר המסחרי עסקי יפגע בכולם.

טורקיה - שותפות הסחר העשירית בגודלה של ישראל

מנתוני מכון הייצוא עולה, כי ברבעון הראשון של השנה הסתכם היקף הסחר (יבוא וייצוא) של ישראל וטורקיה ב-753 מיליון דולר - עלייה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך הייצוא ברבעון זה הסתכם ב-297 מיליון דולר, עלייה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה. היבוא מטורקיה רשם עלייה של 32% והסתכם בכ-456 מיליון דולר.

עוד עולה מנתוני מכון הייצוא, כי בשנת 2009 הסתכם היקף הסחר של ישראל מול טורקיה ב-2.5 מיליארד דולר, ירידה של 28% לעומת 2008, בה הסתכם היקף הסחר ב-3.4 מיליארד דולר. ב-2009 נרשם בין המדינות גירעון מסחרי של 300 מיליון דולר, עלייה של 40% לעומת שנה קודמת, וזאת בשל ירידה של 33% ביצוא הסחורות ל-1.1 מיליארד דולר, וירידה של 24% ביבוא הסחורות ל-1.4 מיליארד דולר.