עו"ד פלדמן לבג"ץ: "מעצר המשט לעזה בוצע בהיעדר סמכות"

העותרים דורשים מבג"ץ לקבוע כי פעולות המדינה ביחס לנוסעי המשט, מעצרם וחטיפתם בלב ים מחוץ לשטח הריבוני של ישראל בוצעו שלא כדין, ולכן יש לאפשר לנוסעי המשט להפליג בחזרה ליעדם המקורי - רצועת עזה

עורכי הדין אביגדור פלדמן, יפתח כהן, עמר שץ ואיתמר מן עתרו היום (ב') לבג"ץ נגד שר הביטחון, שר הפנים והשר לביטחון פנים, בטענה כי השתלטות צה"ל על המשט לעזה בוצעה שלא כדין, בהיעדר סמכות וללא עילה.

העותרים מבקשים מבג"ץ להורות "על שחרור נוסעי המשט ועל השבת המצב לקדמותו, כך שיינתן להם לשוב לאוניותיהם ולהפליג אל מחוץ למימיה הטריטוריאליים של ישראל ומשם בנתיבי המים הבינלאומיים, כפי שהיו מפליגים לפנים, אל עבר יעדם המקורי - רצועת עזה".

"בשעה זאת מתגלה כי מדינת ישראל רצחה לפחות 10 בני אדם ופצעה עשרות אזרחים לא חמושים מנוסעי המשט. פעולות ישראל הנפשעות התרחשו, וממשיכות להתרחש, במים טריטוריאליים בינלאומיים, הרחק משטחה הריבוני של מדינת ישראל", נכתב בעתירה.

בעתירה, שנערכה אמש (א') אך תוקנה הבוקר בכתב-יד לאור ההתפתחויות החדשות בנוגע למשט, מבקשים העותרים לחייב את כוחות הביטחון לחדול מיידית מ"פעולות הטבח" נגד נוסעי המשט, כהגדרתם.

"אנו פונים לבית משפט זה, שהוא גם בית המשפט הגבוה וגם בית משפט לצדק, הנושא באחריות לביקורת שיפוטית על המדינה, ובעיקר על מעשים כאלה מעליהם מתנוסס דגל שחור", ציינו העותרים, והוסיפו: "נדירות הפעמים שבית המשפט הגבוה לצדק נדרש להתערב במעשה פשע בזמן אמת".

עוד דורשים העותרים כי בג"ץ יקבע כי פעולות המדינה ביחס לנוסעי המשט, מעצרם וחטיפתם בלב ים מחוץ לשטח הריבוני של ישראל והעברתם בכפייה אל תוך שטחה הריבוני של ישראל - בוצעו שלא כדין, ועל כן יש לאפשר לנוסעי המשט להפליג בחזרה מחוץ אל מימיה הטריטוריאליים של ישראל ולהגיע אל יעדן המקורי של האוניות - רצועת עזה.

בעתירה צויין עוד כי נוסעי המשט, פעילי שלום ומתנדבים הומניטאריים מכל קצוות תבל, ובהם מדינאים, חברי פרלמנט, סופרים, עיתונאים, רבי-חובלים ומלחים, נסעו בכמה אוניות הנושאות עשרות טונות של ציוד הומניטארי במשט שיצא מקפריסין לעבר רצועת עזה, אך כוחות הביטחון השתלטו על האוניות ועצרו אותן.

"באיזה ים הלכו המשיבים (שר הביטחון, שר הפנים והשר לביטחון פנים) לדוג להם סמכות חוקית לנהוג כפי שנהגו, זאת לא נדע", כתבו העותרים, והוסיפו: "יתר על כן, הכיצד מצור המוטל על אוכלוסיה שלמה, ללא בדל הבחנה בין אזרחים ללוחמים, מתיישב עם עיקרון יסודי זה במשפט בינלאומי - גם זאת אין לדעת... כלל יסוד הוא במשפט בינלאומי כי הדין הפנימי של כל מדינה חל רק בתוך שטח השיפוט שלה - הוא שטחה הריבוני - ולא מעבר לו".