קיום הנפקת עזריאלי יותנה בכניסה לת"א 100

היקף הביקוש במרכז המוסדי היה נמוך ב-850 מיליון שקל מהצפוי ■ "אין התלהבות יתר, אבל התכוננו להנפקה במשך תקופה ארוכה וניקח בה חלק" אמרו המוסדיים - אך הזרימו ביקושים נמוכים ■ הביקוש הסתכם ב-1.71 מיליארד שקלים בעוד שאתמול, בפתיחת המעטפות היה רק 1.56

עזריאלי לא היה יכול לבחור עיתוי בעייתי יותר לביצוע ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הבורסה בת"א בה התכוון לגייס כ-2.5 מיליארד שקל, ביום בו רשמה הבורסה ירידות חדות על רקע המשבר הביטחוני החמור שפרץ בלב ים לפנות בוקר.

פתיחת המעטפות הציגה תמונה עגומה ואיפשרה להכתיר את ההנפקה ככישלון לאחר שהביקושים שהזרימו הגופים המוסדיים הסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל בלבד לעומת הצפי כי 80% מהמניות המוקצות לחתמים שהם כ-2 מיליארד שקל יזכו לביקושים. את 20% הנוספים צפוי היה עזריאלי לגייס מהציבור, אך כעת נראה כי הציבור יוכל להציע הצעות במכרז הציבורי בהיקף של כ-950 מיליון שקל ולהגיע להחזקה של עד 38% מההנפקה, כרגע הסבירות להיקפי ביקוש כאלה מהציבור נראית נמוכה. הביקושים הנמוכים בשלב המוסדי מאותתים על כך שמחיר המינימום אליו ירד עזריאלי לפני יומיים, 83.25 שקל למניה - לא יהיה גבוה יותר.

בידיו של עזריאלי ההחלטה אם על רקע הביקוש הנמוך בכמיליארד שקל מהביקוש לו ציפה הוא ינפיק פחות מניות ממה שקיווה (התכוון להנפיק כרבע מהחברה) או אפילו ישנה אפשרות כי יבטל את ההנפקה כולה. בכל מקרה את מבוקשו הוא לא קיבל. נציין כי בהנפקה לא היתה התחייבות חיתומית והחתמים שימשו רק כמפיצים.

משיחות שערך "גלובס" מוקדם יותר היום עם גורמים בכירים בשוק נראה היה כי הסיכוי להצלחת ההנפקה גבוה, וכי מרבית הגופים המוסדיים מתכוונים לקחת חלק בהנפקת קבוצת ההחזקות האיכותית, ולו רק משום שהמניה תצטרף ישירות למדד המעו"ף בו יש למוסדיים המקומיים והזרים החזקות משמעותיות במניות לפי חלקן היחסי, והערכות היו כי לפי שווי השוק בו צפויה להיות מונפקת המניה יהיה משקלה במעו"ף כ-1.5%.

כעת יצטרכו החתמים להפיץ מההנפקה בעוד כ-170 מיליון שקל במיכרז לציבור, בכדי להגיע לאחזקות ציבור של לפחות 20% כדי שהמניה תצורף למדד ת"א 100. אחרת, קיים סיכוי גבוה שההנפקה כולה תבוטל.

'אין התלהבות יתר, אבל התכוננו להנפקה במשך תקופה ארוכה וניקח בה חלק' זו רוח הדברים שנשבה היום בקרב מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים השונים.

לעומת זאת החתמים ניסו לשדר אופטימיות ולהפגין ביטחון בהצלחת הגיוס וטענו כי ההנפקה סגורה וכי הביקושים יעלו על ההיצע. "כולם בפנים" אמר ל"גלובס" גורם בכיר בתחום החיתום בהתייחסו לגופים המוסדיים וציין כי המחיר המינימלי להנפקה עשוי לעלות במידה ויירשמו ביקושי יתר - כעת נראה שאפילו אם כולם היו בפנים הם הוציאו מהארנק הרבה פחות ממה שקיוו החתמים. "ברור שהינו שמחים לו היתה ההנפקה מתקיימת אתמול" אמרו החתמים, אשר נאלצו להתמודד היום עם משבר ביטחוני חמור שהסית את כל תשומת הלב של המשקיעים.

עניין נוסף אותו בוחנים המשקיעים הוא השוואה בין עזריאלי לבין חברות ישראליות אחרות המשתייכות לשוק הנדל"ן המניב בישראל. למשל החברות מליסרון של משפחת עופר וחברת גב ים מקבוצת שיכון ובינוי של אריסון אשר נסחרות במכפיל הון עצמי של 1.15 ו-1.09 בהתאמה, לעומת עזריאלי שלה מכפיל הון של 1.

קבוצת עזריאלי אשר שווי השוק שלה לאחר ההנפקה יהיה כ-10 מיליארד דולר צפויה להתמקם בין פרטנר לסלקום במקום התשיעי במדד.

נציין כי המחיר הסופי של ההנפקה יקבע רק בעוד מספר ימים לאחר סיום השלב הציבורי, אך כבר היום ניתן יהיה לקבל אינדיקציה טובה ביחס להיקף הביקושים בהנפקה.

בהנפקה לקחו חלק 13 חתמים, אך בשלב פתיחת המעטפות הותרו להיות נוכחים בהליך רק ארבעת החתמים המובילים, כלל פיננסים, לידר שוקי הון, פועלים אי.בי.אי ולאומי פרטנרס.