התחזית של אייס-דיפו התחלפה: מרווח גבוה להפסד כבד בפועל

במארס העריכה חברת הייעוץ הכלכלי וריאנס כי אייס תציג ב-2010 רווח תפעולי של קרוב ל-30 מיליון שקל ■ חודשיים לאחר מכן מעריכה גאון אחזקות, בעלת השליטה באייס, כי הרשת דווקא תפסיד השנה

מעריכי השווי בשוק המקומי זוכים בחודשים האחרונים לקיתונות של ביקורת על יכולתם המקצועית, בין היתר מצידה של רשות ניירות ערך, שאף שוקלת הטלת פיקוח על פעילותם. במקרים מסוימים הביקורת הזו אולי מחמירה עם מעריכי השווי, אך באחרים קשה שלא להטיל ספק בפועלם. מקרה שכזה מתחבא בתשקיף המדף אותו הגישה היום (ב') חברת גאון אחזקות לבורסה.

בתוך התשקיף, שמכיל 759 דפים, מתייחסת קבוצת גאון להחזקתה בחברה הקמעונאית אייס-דיפו, בה היא מחזיקה 42.2% מהון המניות. אייס-דיפו היא חברה ציבורית שעוסקת בהפעלת רשתות חנויות למוצרים לבית (תחת המותג אייס) ולרכב (אוטו דיפו). החברה נשלטת במשותף על-ידי גאון ושלמה זבידה.

מהתשקיף עולה כי במארס האחרון ביקשה גאון לבצע הערכת שווי להחזקותיה באייס על מנת לבדוק את הסכום בר-ההשבה של ההשקעה בה, ולשם כך שכרה את שירותיה של חברת וריאנס ייעוץ כלכלי. על-פי קביעת מעריך השווי, לא נמצא מקום להפחית את שווי המוניטין בספריה של גאון. עם זאת, הנתונים המעניינים יותר בהערכת השווי של אייס נמצאים בתחזיות הרשת קדימה, עליהן היא מתבססת.

על-פי הערכת השווי שבוצעה בחודשים ינואר-פברואר השנה, אייס היתה צפויה לרשום ב-2010 רווח תפעולי נאה של 28.62 מיליון שקל. המציאות טפחה למשקיעי החברה בפנים, לאחר שהרשת הציגה ברבעון הרביעי של 2009 הפסד תפעולי של 3.8 מיליון שקל, ובסוף השבוע האחרון תוצאות עגומות אף יותר לרבעון הראשון, בו הפסידה תפעולית כ-9.5 מיליון שקל.

בין הסיבות להפסדי אייס ברבעון נמנו עלייה בשער החליפין של הדולר, מאמצים להקטין עודפי מלאי יבוא, התמודדות עם תחרות מחירים קשה והעמקת מבצעי מכירות למימוש מלאים. כמו כן, אייס הפרישה כ-2 מיליון שקל לטיפול בדו"חות רשת היפר רוזנפלד, אותה איחדה בפעילותה.

העיקר שהמוניטין נשמר

מהתשקיף עולה כי הנהלת גאון ביקשה מבעוד מועד לבצע הערכת שווי מחודשת להחזקתה באייס, חודשיים בלבד לאחר הערכת השווי הקודמת. הפעם בחרו בגאון לבצע הערכת שווי פנימית ולא להתבסס על מעריך חיצוני. גם הפעם, השורה התחתונה בישרה על כך שאין צורך בהפחתת שווי המוניטין של אייס, אך הפעם צופה החברה הפסד תפעולי של 4.23 מיליון שקל ב-3 הרבעונים הנותרים של 2010, ובסך-הכול הפסד של כ-13.73 מיליון שקל בשנה זו.

וכיצד מסבירים את הפער בן יותר מ-40 מיליון שקל בין התחזיות, שנפער בתוך חודשיים בלבד? בגאון אחזקות מסבירים כי הערכת השווי מתבססת על נתונים שהיו ידועים באותה תקופה, ועל סמך זאת מעריך השווי נותן את ההערכה שלו. "לדאבוננו, התוצאות לא עמדו בתחזיות ובשולי הדברים, והנהלת החברה הקודמת - שהתחלפה בינתיים - נתנה תחזיות שהיו שגויות בדיעבד", נמסר מגאון אחזקות.

רו"ח רם לוי, מנכ"ל וריאנס, אמר בתגובה לידיעה כי "עבודת המחקר התבצעה בינואר-פברואר השנה על סמך הנתונים שמסרה לנו החברה. מאז השתנתה ההנהלה וכן התחזיות. מטרת העבודה היתה בדיקת המוניטין בספרי אייס, והשינוי בשווי אינו דרמטי ולא מצביע על מחיקה. השינוי בתחזיות אינו דרמטי. בעולם הערכות השווי, השפעות של שנה או שנתיים אינן מהותיות לשוויה של חברה".

נזכיר, כי על רקע ההרעה בתוצאות הכספיות אשתקד, הודיעה אייס בינואר האחרון על החלפת המנכ"ל קובי מויסה (שעלות שכרו אשתקד הסתכמה בכ-3 מיליון שקל). במקומו נכנס לתפקיד ליעד כהן, מנכ"ל תנובה לשעבר. מאז כניסתו החל כהן בבחינת מנועי הצמיחה העיקריים של החברה, לצד "ריענון השורות" בהנהלתה. בחודש האחרון הוחלפו עוד 3 בכירים ברשת.

אייס-דיפו הונפקה לפני כשנתיים לפי שווי של 240 מיליון שקל, והיא נסחרת היום בשווי של כ-80 מיליון שקל בלבד.