"בקרנות קשה למצוא מנהלים שמצליחים להכות את המדדים"

הכוהנת הגדול של קרנות הסל, דברה פוהר, לא מופתעת מהצמיחה המתמשכת של הענף ברחבי העולם ■ "לא רק משקיעים קטנים, גם משקיעים מוסדיים משתמשים בקרנות הללו", היא אומרת, "המנהלים האקטיביים טענו שבשוק יורד הם ייכו את המדדים - אבל בירידות של 2008 זה לא קרה"

לא הרבה משקיעים ברחבי העולם זוכים להגיע למעמד של "גורו" בתחומם. אל ביל גרוס בשוק האג"ח, ו-וורן באפט ופיטר לינץ' במניות, הצטרפה בשנים האחרונות גם מי שנחשבת לכוהנת קרנות הסל, דברה פוהר, שמנהלת את אחת מחטיבות הנכסים של ליהמן ברדרס, שנמצאת כיום בבלקרוק.

במהלך השנים האחרונות פוהר מלווה את התעשייה המתפתחת של קרנות הסל (ETFs) וממפה את השינויים בה. בסוף השבוע האחרון היא הגיעה לישראל לרגל הכנס של קמליה שוקי הון, שהתקיים היום, ובריאיון ל"גלובס" היא מסבירה על התמורות בענף קרנות הסל הגלובלי, וגם נותנות למשקיעים עצות לשימוש נכון במוצר ההשקעה הפופולארי הזה.

"במהלך המשבר, ובמיוחד לאחר קריסת ליהמן ברדרס, המשקיעים היו מודאגים מהאפשרות שמנפיקי קרנות הסל יגיעו לחדלות פירעון", מספרת פוהר על השנתיים האחרונות בענף. "זה משהו שלא חשבו עליו לפני כן במידה רבה. הסיבה לכך שמשקיעים רבים מעדיפים קרנות סל היא שהנכסים שמנהלות הקרנות הללו מוחזקים בנאמנות, וכך גם אם המנפיק מגיע למצב של חדלות פירעון, הכסף של המשקיעים שמור. זאת בניגוד למוצרי השקעה אחרים, כמו אלה שייצר ליהמן ברדרס למשל, שם המשקיעים עדיין מחכים לדעת כמה כסף נשאר להם".

איך השפיע המשבר על הענף?

"התנודתיות בשווקים גדלה בעקבות המשבר. כך, למשל, ב-2008 היו 18 ימי מסחר שבהם ה-S&P זז ביותר מ-5% במהלך היום. ההשפעה על הענף אדירה. בעוד שבקרנות נאמנות, על המשקיע לחכות לסוף יום המסחר על מנת לבצע פעולת קנייה או רכישה, בקרנות סל ניתן לעשות זאת במהלך המסחר וכך להגיב בזמן אמת לשינויים בשווקים. באופן טבעי, משקיעים שמשתמשים בקרנות נאמנות הרגישו שהם מפסידים כתוצאה מכך, והעדיפו לעבור לקרנות סל.

"בנוסף, אם אתה מסתכל על קרנות מנוהלות, אני חושבת שקשה מאוד למצוא מנהלים שבאמת מצליחים להכות את המדדים. על פי ניתוח שביצעו בסטנדרט אנד פורס, 6 או 7 מתוך 10 מנהלים לא מצליחים להכות את המדדים באופן עקבי. מה שאתה מוצא הוא שאנשים בוחנים באילו מקומות הם לא יכולים לקבל אלפא | על השוק, ובאילו מקומות הם כן יכולים לקבל זאת. במקומות שאין להם יכולת לקבל אלפא הם בוחרים בקרנות סל, ובמקומות הנותרים הם הולכים על ניהול אקטיבי".

דרך פופולארית להיחשף לנדל"ן

ואכן, תעשיית קרנות הסל צומחת. על פי הנתונים של בלקרוק, נכון לסוף אפריל, תעשיית קרנות הסל הגלובלית ניהלה 2,189 קרנות עם נכסים בסך של 1,113 מיליארד דולר, אותן הנפיקו 122 מנהלי קרנות ב-42 בורסות ברחבי העולם. והיד עוד נטויה.

"אנחנו רואים גם משקיעים קטנים וגם משקיעים מוסדיים גדולים משתמשים בקרנות הללו", אומרת פוהר. "עולם ההשקעות שאנשים רוצים להיות חשופים אליו גדל. משקיעים רבים הסתכלו עד לשנים האחרונות על השוק הביתי שלהם בלבד. היום מסתכלים על מגוון רחב של שווקים, אפיקים ומסלולים. גם המשקיעים המוסדיים מבינים שהם אינם יכולים להתמחות בכלל אפיקי ההשקעה הקיימים, ובמקומות שהם בוחרים שלא לעשות זאת הם מעדיפים להשתמש בקרנות סל".

זה נכון לכל מצב שוק?

"מנהלים אקטיביים טענו שבשוק יורד יש להם יכולת טובה להכות את המדדים, ועדיין במהלך השוק הדובי של 2008 ראינו שחלק גדול מהם לא מצליח להכות אותם. הדבר בא לידי ביטוי גם בהיקף הנכסים המנוהל. בעוד שב-2008 היקף הנכסים המנוהל בתעשיית קרנות הנאמנות באירופה למשל ירד, בקרנות הסל הוא דווקא עלה.

"מה שאנחנו רואים הוא שעוד ועוד משקיעים מרכיבים מוצרים באמצעות קרנות סל, הם בוחרים את האלוקציה ואז משתמשים בקרנות סל כדי לממש אותה. אנחנו רואים מנהלי כספים עושים זאת. היתרון הנוסף הוא בכך שקרנות סל מאפשרות השקעה גם בשווקים שאינם פתוחים עבור משקיעים זרים ומצריכים פעולות רבות על מנת להיכנס אליהם".

אילו שימושים עיקריים עושים המשקיעים בקרנות הסל?

"אנשים רבים עושים שימוש בקרנות סל על מנת לעקוב אחרי המדדים המרכזיים. למעשה, 100 קרנות הסל הגדולות ביותר מרכזות 65% מסך הנכסים המנוהל בתעשייה. יש שימוש גדל בקרנות סל על מנת להיחשף לאפיקי Fixed income (אג"ח למיניהן, ר.ב), חשיפה לנדל"ן דרך קרנות סל הפכה להיות פופולארית במקומות מסוימים. מנגד, אנחנו רואים יציאה מקרנות סל שעוקבות אחר חברות פיננסיות, בעקבות החששות של משקיעים מהענף.

"בניגוד לרכישת קרנות נאמנות, בקרנות הסל אין מינימום לרכישה. אתה יכול לרכוש יחידה אחת של קרן הסל ולהיחשף במחיר נמוך מאוד. ישנו גם עניין דמי הניהול, כשהעלות בקרנות הסל זהה ולא משנה מה הגודל שלך כמשקיע. זו אחת הסיבות שמשקיעים מהשורה מאמצים את קרנות הסל".

להבין לפני שקונים

אחד היתרונות של ניהול אקטיבי הוא יכולת התגובה למקרה של אג"ח שעומדת בסכנה של חדלות פירעון. זה לא קיים בקרנות סל.

"יש יתרון למנהלים האקטיביים וזה בדיוק המסר שלי למשקיעים. אם אתה מוצא מנהל שיכול לספק לך אלפא על השוק, עדיף לך לבחור בו. קרנות הסל יכולות להיות במקרה שכזה גורם שממתן את הבטא| בתיק ההשקעות ובעלות נמוכה".

איך ניתן להשוות בין קרנות סל שונות על מדדים דומים?

"הקריטריון שמשקיעים מסתכלים עליו הוא הבנצ'מרק ועל הנזילות של קרן הסל. קודם בוחרים את מדד הייחוס ואז בוחנים את הנזילות וכן את הביצועים של מנהל הקרן. בסופו של דבר עומד למבחן המוניטין של מנהל הקרן. הרבה פעמים מה שחשוב הוא גם מעמד המס של הקרן.

"בדרך כלל אין הבדלים גדולים בין ביצועי הקרנות, וכאן משקיעים מעדיפים להשקיע במוצרים שהוכיחו את עצמם לאורך זמן. זה למעשה נשען על המוניטין וחשוב גם לבחון את דמי הניהול של כל קרן".

מה חשוב למשקיעים בקרנות הסל לדעת לפני שהם רוכשים אותן?

"מומלץ למשקיעים להבין איך מורכבות קרנות הסל השונות ומה הן מכילות. למשל, בתחום הסחורות, יש קרנות סל שרוכשות את הסחורה בפועל, בעוד קרנות אחרות משתמשות באופציות או בחוזים עתידיים על מנת להיחשף אליהן, ויש כאלו שאף מאפשרות חשיפה לחברות שמתמחות בענף, כמו חברות כרייה בתחום המחצבים. הדבר גורר תנודתיות שונה בין הקרנות ולעיתים אף ביצועים שונים".

יש קרנות שעדיף להימנע מהן?

"אני לא חושבת שיש קרנות סל שאסור להשקיע בהן, אבל לפי דעתי חשוב לבדוק מראש איך הן מנוהלות. זה גם הסיכון הגדול של השקעה בענף הזה.

22
 22