שמיר מנופף באקדח לא טעון

הוא בבעיה. לקנות את חלקה של אייפקס הוא אולי רוצה אבל לא יכול. זהבית כהן לא מוכרת, נקודה

מה עושה בעלים של חברה שמבין כי הוא חייב למכור את הנכס העיקרי שלו וכולם יודעים שהוא חייב למכור? מנסה לעשות כל תרגיל אפשרי כדי להעלות את המחיר. זה בדיוק מה שעושה מאיר שמיר, הבעלים של מבטח שמיר.

הסאגה הבלתי נגמרת של החזקות מאיר שמיר בתנובה מתקרבת לסיומה, ואחרי שלושה שבועות של השעיה ממסחר, התביעות הייצוגיות של המשקיעים כבר בדרך. רשות ניירות ערך, שהשעתה את המניה מהמסחר, דורשת משמיר להציג אבני דרך ולוחות זמנים לפתרון המצב.

שמיר נמצא בבעיה. לקנות את חלקה של אייפקס הוא אולי רוצה אבל לא יכול. זהבית כהן לא מוכרת, נקודה. כדי למכור את חלקו הוא זקוק לקונה וזה לא קל למצוא: שמיר מוכר סחורה בעייתית - מניות מיעוט בחברה פרטית שצמודה אליהן התחייבות Drag Along, כלומר שביום שאייפקס מוכרת גם הוא מחויב למכור יחד איתה.

הקונה הסביר הראשון בתור הם שותפיו בארגון הקניות של הקיבוצים, שם האיש החזק הוא קרוב משפחתו איציק באדר, אבל לאייפקס יש זכות וטו על זהות הרוכש והסכמתה להגדיל את חלקם של הקיבוצים מוטלת בספק. הקונה הסביר מספר השני בתור היא זהבית כהן עצמה, אבל אייפקס לא מגלה רצון לקנות במחיר הגבוה אותו שמיר דורש.

אז מה נותר לו לעשות? עד עכשיו הוא שיחק על זמן ואפילו לא ביקש מאייפקס באופן רשמי את דו"חות תנובה. כעת, שמיר מנסה להפעיל לחץ על אייפקס כדי שתעלה את המחיר. לכן הוא הציג אתמול שתי חלופות שאינן מקובלות על אייפקס: שיקנה את מניות תנובה ממבטח שמיר כאדם פרטי, או ימחק את מבטח שמיר ממסחר דרך הצעת רכש לבעלי מניות המיעוט. כך או כך הערכת שווי פומבית תהיה הכרחית, והערכת שווי מחייבת כמובן את חשיפת נתוני תנובה - בדיוק מה שכהן לא מוכנה לעשות.

מבחינת כהן היא לא צד לעניין, מצידה ששמיר ימכור לצד ג'. היא מוכנה רק להביע דעה על המחיר שהוצע ולומר אם הוא הוגן וראוי אבל לא יותר מזה. אם שמיר ינסה לכפות עליה פרסום נתונים דרך בית משפט הוא מסתכן - זו הפרת הסכם ואז הוא יידרש על פי ההסכם עם אייפקס ל"השבה". כלומר, אייפקס תקנה ממנו את מניות תנובה אבל במחיר עלות. כך ששמיר מנסה לאותת לכהן - או שתקני את המניות במחיר שמתאים לי, או שתמצאי את עצמך בבעיה. אבל האקדח שבו הוא מנופף אינו טעון.