היזהרו מאלגוריתמים

אפשר להפיק רווחים פנטסטיים ממסחר אלגוריתמי, אך תצטרכו לשלם עליהם הרבה מס ■ מדריך מס על הבורסה (ואיך לקבל החזר?)

לפני שמשקיעים ומפיקים רווחים פנטסטיים מהמסחר האלגוריתמי, חשוב לתכנן את אופן ההשקעה שכן לבחירת מבנה ההשקעה ישנן השלכות מס דרמטיות.

המסחר האלגוריתמי שונה מהמסחר הרגיל ועשוי לחשוף את המשקיעים למס בשיעור 45%. תכנון מס מוקדם יאפשר להוריד את המס ל-25% ואפילו לפטור ממס על הרווחים השוטפים, ולהתחייב במס רק בעת משיכת הכספים.

 

בעיית המס

בעיקרון, שיעור המס החל על רווחים בבורסה הוא 20%. אולם, אם ייקבע שהרווחים מהמסחר הופקו באמצעות מנגנון עסקי הרי שעשוי לחול על הרווחים מס בשיעור 45%.

השאלה היא מהו "עסק"? בפסיקה התפתחו מבחנים שונים המצביעים על עסק וביניהם ההיקף הכספי, מומחיותו של העוסק, תקופת האחזקה של הנכס, ארגון הפעילות, מקור הכספים, תדירותן של עסקות ועוד.

במסחר האלגוריתמי מתבצעות פעולות רבות במניות בתדירות גבוהה, ולפיכך הרווחים עשויים להיות כפופים למס בשיעור של 45%.

תכנון מס

שאלה הראשונה היא באיזה אופן להשקיע: כיחיד, באמצעות חברה או דרך שותפות? בהנחה כי בחרתם להשקיע באמצעות חברה או שותפות, השאלה השנייה היא, האם לבצע את ההשקעה באמצעות חברות או שותפויות זרות?

יש להביא בחשבון כי דרכי ההשקעה וכן אופי הפעילות יקבעו את סיווג ההכנסה כ"הכנסה עסקית" או כ"הכנסה הונית".

 

יחיד או חברה?

אם ההשקעה מבוצעת כיחיד והפעילות היא פסיבית שיעור המס יהיה 20%, אך אם הפעילות נושאת אופי מסחרי, הרי ששיעור המס יהיה עד 45%. האבחנה בין פעילות פסיבית ופעילות עסקית אינה תמיד ברורה. בית המשפט בפרשת מזרחי קבע מבחנים שונים להקל על האבחנה הזאת. כך לדוגמא, ככל שהפעילות רבה יותר, תדירות המכירות גבוהה, יטו לראות את הפעילות כעסקית.

אם ההשקעה מבוצעת על ידי חברה בשליטתכם, שיעור המס יהיה 25% (נכון לשנת 2010). כמובן שאם החלטתם לבצע את ההשקעה באמצעות חברה, יחול מס נוסף באם תמשכו דיבידנד, בשיעור של 25%, ושיעור המס הכולל הוא כ-44%. מכאן, כי היתרון של ההשקעה באמצעות חברה קיים רק במקרה שמחליטים שלא למשוך רווחים, ואז שיעור המס הוא 25% בלבד.

 

בנוסף לאמור, קיימים שני יתרונות נוספים לפעילות באמצעות חברה: חיסכון בתשלומי ביטוח לאומי,והגבלת האחריות.

 

השקעה באמצעות שותפות

קרנות רבות מבצעות השקעות באמצעות שותפויות - התאגדות משפטית אשר בניגוד לחברה בע"מ נחשבת כשקופה לצרכי מס. יחיד תושב ישראל יכול להקים "חברה משפחתית" הנחשבת כגוף שקוף לצרכי מס.

קרנות השקעה, כמו קרנות גידור, מבצעות פעולות רבות במניות, ולפיכך היה ניתן לחשוב כי רווחי השותפים בקרן יהיו כפופים למס בשיעור של 45%.

אלא, שרשות המסים פרסמה רולינג ביוני 2006 בנוגע להשלכות המס ביחס למשקיעים בקרן גידור. בהחלטה נקבע כי משקיעים פסיביים בקרנות ימוסו בשיעור של 25% בתנאים מסוימים. עוד נקבע כי בכל קרן חייב להיות שותף אקטיבי אשר ימוסה בשיעורי המס הרגילים.

בהנחה שהמשקיעים מעוניינים למשוך את הרווחים, הרי שקיימת ההעדפה להשקעה באמצעות שותפות (שיעור מס של 25%) על פני חברה (שיעור מס של 45%).

 

השקעה באמצעות חברה זרה

ניתן למקסם את ההשקעה באמצעות שימוש בחברה זרה תושבת מקלט מס, כמו איי הבתולה (BVI), או כל מקום אחר עם שיעור מס נמוך או אפס.

בתנאים מסוימים, החברה המבצעת את ההשקעות תהיה פטורה ממס במדינת התושבות שלה (מכוח הדין הפנימי) וגם בישראל.כל עוד מדובר בהכנסה עסקית והחברה אינה מנוהלת ונשלטת מישראל, היא לא תהיה כפופה למס גם בישראל.

מיסוי ישראלי יחול רק אם הרווחים יחולקו לבעלי המניות בישראל. לפיכך, אם משאירים את הרווחים בחברה הזרה ניתן לגלגל ולמנף ההשקעות תוך דחיית אירוע המס עד למועד משיכת הרווחים.

 

  1. ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net