שטייניץ: "מברך את צה"ל - שבירת המצור היא הגדלת הטרור"

שר האוצר, שהשתתף בכנס השנתי של הממונה על השכר בירושלים, התייחס לפעולת צה"ל במשט לעזה ■ שלח מסר ברור לעופר עיני ושרגא ברוש: "עלינו לשלב ידיים כדי להתגבר על ה'אפטר שוק'"

"אתמול השתלטו לוחמי חיל הים על משט פרובוקטיבי ופעלו בנחישות באומץ וגם באיפוק, לעיתים איפוק מוגזם, כדי להגן על מדינת ישראל. אני מכאן רוצה לברך אותם, הם עשו מה שמוטל עליהם תוך לקיחת סיכון. אני רוצה להבהיר בצורה הברורה ביותר - למדינת ישראל אין ברירה אלא להגן על עצמה", כך אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בכנס השנתי של אגף הממונה על השכר שנערך היום בירושלים.

שר האוצר התייחס בתחילת דבריו כאמור לפעולת צה"ל אתמול, ואמר כי "המטרה האמיתית של המשט הזה לא היה העברת סיוע הומניטארי - אפשר להבעיר סיוע באמצעות הגבול. המטרה האמיתית הייתה לשבור את המצור על עזה. חייבים להבין את המשוואה - שבירת המצור פירושה הגדלת הטרור נגד אזרחי ישראל, האיום הוא עדיין קשה והמצור הוא חיוני והכרחי. אין לנו ברירה - אם המדינה שלנו חפצת חיים אנו חייבים להתגונן. אנו מומחים של הלקאה עצמית כשהדברים לא יוצאים בדיוק איך שרצינו, אבל אין אפשרות להתכונן לכל התרחישים מראש. חובתינו להשתפר אך ההלאקה הזו היא מוגזמת ומזיקה - אין מאה אחוז אפשרות הצלחה במקרים כאלו, אנו נחשוב על פיתוח של דרכים נוספות אבל זה היה מוגזם", לדבריו.

שר האוצר שלח מסר ברור ליו"ר ההסתדרות עופר עיני ולשרגא ברוך נשיא התאחדות התעשיינים: "אחד מהמפתחות שאפשרו להתמודד עם המשבר העולמי ומנע זינוק באבטלה היה השיתוף הפעולה בין כולנו, באמצעות השולחן העגול אשר השיג שקט תעשייתי שהיה לו תפקיד חשוב בהתמודדות - שילוב הידיים בינינו לבין עופר ושרגא בשנה האחרונה. הסערה עוד לא חלפה, עלינו לשלב ידיים כדי להתגבר על ה'אפטר שוק' - האינטרס העליון הוא טובת כלכלת ישראל. על הדבר הזה חייבים לשמור כי המשבר לא מאחורינו. כאשר רואים מה קורה ביחסי העבודה ביוון, ספרד, ואיטליה, אנחנו מבינים כמה חשוב שאצילנו יהיה אחרת - וזה חייב להישאר ככה", אמר שטייניץ.

עיני: "משימתנו - להגיע בפעם הראשונה להסכם שכר ללא שביתה"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני, אמר כי "המשימה הגדולה שלנו היא להגיע בפעם הראשונה להסכם שכר ללא שביתה, למרות הפערים הגדולים הקיימים. לקחנו כמה יעדים מרכזיים: עידוד נשים ליציאה מהעבודה באמצעות תוספת למעונות ילדים, וגם נושא הפנסיה. אני מציע לאילן ולאבי ניסנקורן - מה שאפשר לגמור ב-4 חודשים אפשר גם לסיים ב-4 שבועות".

לדבריו, "זה לא סוד כי אני מתנגד לתקציב דו-שנתי, ההחלטה הזו איננה כלכלית אלא פוליטית ואין לה שיקול כלכלי. ראוי שממשלה תוכל לתקן את עצמה ולשפר את עצמה - אם זה כל כך טוב, אולי כדאי להגיש דוחות כספיים דו-שנתיים? אני מתכוון להיכנס לשולחן העגול ויש נושא שאנו נתעקש עליהם: בעיקר כספי החוסכים. שר האוצר הקים ועדה, ועדת חודק דומני - אני אציע לשר האוצר להקים ועדה משותפת לתת פתרון לכספי החוסכים, לא אוכל לעמוד מול אנשים שאיבדו חצי מהפנסיה שלהם כי יש משבר כלכלי".

לגבי הנושא החם של שכר הבכירים, עיני אמר כי "הקמתי צוות פנימי בתוך ההסתדרות שיגבש המלצות. לדעתי מדובר בשכר גבוה מדי ומוגזם מדי - אני לא יכול להבין איך שכיר מרוויח מיליון שקל לחודש, קשה לדמיין את הדבר הזה. החוק של שלי יחימוביץ' וכץ עשה לינקאז' בין שכר המנכ''ל לבין העובד הפשוט ביותר. מה שמתגבש בהמלצה שלנו הוא שתקום ועדה ציבורית המורכבת מאנשים שלנו שתקבע קודם כל את שכר המנהלים במגזר הציבורי (הם מרוויחים מעט מדי). לא יכול להיות מצב שמנהל בחברה ממשלתית שמנהל מיליארדי שקלים מרוויח 15 אלף נטו. אני יודע איך זה עובד כי אני שומע: הם באים ומחכים כבר לתחנה הבא. מנהל שנמצא בתפקיד ציבורי חייב להתמקד אך ורק בתפקידו, אך הוא חייב להרוויח שכר ראוי שיאפשר לו זאת. אם רוצים לתת אופציות למנהלים - אז ראוי לתת גם לעובדים. מה רק המנכ"ל הצליח? תן לשניהם. רוצה לתת בונוס אקסטרה: תן לו מהדיבידנד. רוצה בכל זאת לתת: לך לאסיפה כללית ושהרוב יחליט. יש לנו בעיה במגזר הציבורי: רוצים מצוינות אבל לא מוכנים לשלם", לדבריו.

חיים שני: "אנו אופטימים לגבי המשק הישראלי אבל עם זהירות"

חיים שני, מנכ''ל משרד האוצר, אמר כי "נכנסנו אחרונים למשבר ויצאנו ראשונים. היו כמה סיבות לכך כמו היעדר בועת נדל''ן וצמיחה גבוהה מתמשכת. אנו מקווים שהגרעון יהיה פחות מ-5% ויהיה יותר קרוב ל-4%. כשמסתכלים קדימה התמונה מורכבת בהרבה. כאשר אנו באים לחזות ולתכנן איך יראו הדברים בעוד שנה או שנתיים, זה מורכב יותר ולו בגלל העבודה שכ-40% מהתוצר הוא יצוא. ראינו התאוששו יפה בסוף 2009, אך זה יתמתן ברבעון הראשון 2010. ראינו את המשבר המחריף ב-PIGS והצעדים האמיצים של הזרמת מיליארד אירו, אך אנו כבר שומעים על סדרת צעדים קשים כמו קיצוצים על מנת לעמוד ביעדי הגרעון. לכן, עם חוסר הוודאות הזו בכלכלה העולמית, אנו אופטימים לגבי המשק הישראלי אבל עם זהירות. אנו נצטרך לעשות שני צעדים חשובים: לעמוד על יעד הגרעון בשנתיים הקרובות, כי לנו אין מי שיציל אותנו וחשובה כרית הביטחון. מצד שני, אותם כספים שנשקיע חייבים לבוא בנושאים משמעותיים לצמיחת המשק בטווח הארוך".

אילן לוין, הממונה על השכר, אמר כי "אגף השכר נמצא בימים אלו במהלך מו''מ על הסכם שכר חדש למגזר הציבורי. בחובתנו למצוא את הדרך להשיג מצוינות. עם זאת, הסכם שכר חייב שיהיה אחראי ויוביל לשמירה על המשאבים של הציבור לטובת המשך הצמיחה והקטנת הפערים בחברה הישראלית".