ECB מזהיר ממחיקות של 195 מיליארד אירו בבנקים באירופה

הבנק המרכזי באירופה מתריע מפני משבר ארוך ועמוק יותר מהצפוי ■ בינתיים בשווקים: הבורסות באירופה יורדות בשיעור של עד 2%, החוזים על המדדים בוול סטריט נופלים בכ-1.5%

הבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) מזהיר היום (ג') מפני לחצי אשראי באיחוד, עקב מחיקות העומדות בפני הבנקים המסחריים וקשיים שיתגלו להם בבואם להנפיק אג"ח על מנת לגייס הון. כך עולה מהסקירה החצי-שנתית של הבנק על המערכת הפיננסית, שעלתה לאוויר אמש באתר האינטרנט של הבנק.

הבנק מזהיר מפני מספר התרחשויות בשווקים שהחלו לפני כחודש, אשר פוגעים בנזילות. הוא מכנה את משבר החובות "מחלה מדבקת" ומזהיר מפני הסיכונים שהמשבר מציב בפני גוש האירו.

"בבחינת תחזית היציבות במערכת הפיננסית, למרות שהערכת ה-ECB אודות פוטנציאל המחיקות של חובות להם חשופים הבנקים יוצאת מנקודת הנחה שהשיא יהיה ב-2010, ישנה אפשרות שהמחיקות תהיינה גבוהות גם ב-2011", נכתב בסקירת הבנק. "הרווחיות בסקטור הבנקים תיוותר מתונה בטווח הבינוני".

האזהרה מפני גל מחיקות בבנקים מזכירה את הלחצים שהתפתחו בשוקי האשראי בקיץ 2007, עת פרץ משבר הסאב-פריים והמוסדות הפיננסיים בארה"ב וברחבי העולם החלו לבצע מחיקות הקשורות לכך. הפדרל ריזרב העריך תחילה את היקף המחיקות בכ-145 מיליארד דולר, אך בפועל הן הסתכמו כעבור שנתיים בכמעט 2 טריליון דולר.

"לא להיות פסימיים"

כעת, ה-ECB נוקב במספר של 195 מיליארד אירו, ומזהיר גם שהבנקים עלולים להיתקל בקשיים בבואם לגייס הון, בשל הנפקות האג"ח הצפויות על ידי ממשלות אירופה. כזכור, ממשלות האיחוד השיקו "קרן ייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו שתסייע למדינות עמוסות החובות, כאשר הכספים יגויסו בהנפקות אג"ח של האיחוד. בינתיים, מדינות כמו ספרד ואירלנד מנסות להנפיק אג"ח ממשלתיות במרץ על מנת למחזר חובות, מה שמוביל את ה-ECB לדבר על "עומס הנפקות" בשנים הקרובות, אשר ידחק החוצה במובן מה את הבנקים.

הבנק המרכזי באירופה מעלה גם את החשש מצמיחה חלשה יותר מהצפוי, חשש שבא היטב לידי ביטוי בשוקי המניות בשבועות האחרונים. כידוע, בשווקים חוששים כי תוכניות הצנע שהושקו בספרד, יוון ופורטוגל, וכן תוכניות הקיצוצים התקציביים במדינות מפותחות יותר כמו גרמניה, יפגעו בצמיחה הכלכלית ואף יובילו את אירופה למיתון נוסף.

"צעדי הקיצוצים יובילו להשלכות שליליות על הצמיחה והאבטלה בטווח הקרוב", אמר לסוכנויות הידיעות סגן נגיד הבנק המרכזי, לוקאס פפדמוס. "עם זאת, אינני סבור שעלינו להיות כה פסימיים".