מאי שהקרנות ירצו לשכוח: החודש הגרוע ביותר מנובמבר 2008

הציבור ברח מהבורסה: בסיכום חודשי רשמו הקרנות המנייתיות פדיונות גבוהים של כ-800 מיליון שקל, הפדיונות הגבוהים ביותר מאז מרץ 2008

חודש מאי היה חודש של מפנה לתעשיית קרנות הנאמנות, בצילם של משבר החובות האירופאי, שניצניו האחרונים היה הורדת דירוג החוב לספרד, והתיקון החד והמהיר כלפי מטה במדדי המניות בישראל ובעולם.

בסיכום חודשי רשמה תעשיית הקרנות פדיונות של כ-100 מיליון שקל, אך בנטרול הקרנות הכספיות שגייסו כ-2.65 מיליארד שקל, פדו הקרנות המסורתיות כ-2.7 מיליארד שקל - הפדיון החודשי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008, אז נפדו כ-5.8 מיליארד שקל, בשיאו של משבר האשראי העולמי. קצב הפדיונות היומי עמד בחודש מאי על כ-140 מיליון שקל, כאשר היו אלו קרנות אג"ח חברות וכללי והקרנות המנייתיות שהובילו את הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות. כך מוסר רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

קרנות אג"ח חברות וכללי היו הראשונות "לחטוף" פדיונות, זאת למרות שבסיכום חודשי הן השיגו תשואה שלילית יחסית נמוכה של כ-0.4% בממוצע. אז מה אם כן היה הזרז המרכזי לפדיונות דווקא בקטגוריה זו? כשמפלס הפחד ואי הוודאות של ציבור המשקיעים עולה, כפי שראינו בחודש החולף, כסף רב יוצא מקרנות אג"ח כללי בעלות חשיפה מנייתית, ולו מוגבלת, לעבר קרנות בעלי מאפייני סיכון נמוכים יותר.בנוסף, קרנות אג"ח חברות וכללי הניבו תשואה גבוהה הן ב-2009 והן מתחילת השנה וחלק מהמשקיעים מנצל את התיקון בשוקי המניות בכדי לממש רווחים אלו, מה גם ששעריהן של מדדי התל-בונד נשקו לרמות שיא של כל הזמנים.

בסיכום חודשי פדו קרנות אג"ח חברות וכללי כ-2.0 מיליארד שקל - גם כאן מדובר בפדיון החודשי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008. יחד עם זאת, מתחילת השנה גויסו לא פחות מכ-5.9 מיליארד שקל בקרנות אג"ח חברות וכללי.

קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד רשמו במאי גיוסים של כ-600 מיליון שקל - הגיוס החודשי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008, ואילו הקרנות השקליות פדו מנגד כ-800 מיליון שקל - הפדיון החודשי הגבוה ביותר מאז יוני 2008.

הקרנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) הן הנפגעות העיקריות מירידות השערים החדות שנרשמו במהלך חודש מאי במדדי המניות בארץ ובעולם. בסיכום חודשי רשמו הקרנות המנייתיות פדיונות גבוהים של כ-800 מיליון שקל, הפדיונות הגבוהים ביותר מאז מרץ 2008. בנוסף, הן סבלו מירידת ערך משמעותית של כ-1.1 מיליארד שקל עקב תשואה שלילית ממוצעת של כ-8.6%, כך שבסה"כ הן איבדו החודש לא פחות מכ-1.9 מיליארד שקל וירדו לנתח שוק של כ-8.1% מרמה של 9.3% בסוף חודש אפריל.

הקרנות המתמחות במניות בישראל היו שוב אלו שהובילו את הפדיונות עם יציאת כספים של כ-500 מיליון שקל, בעוד הקרנות המתמחות במניות בחו"ל רשמו פדיונות של כ-130 מיליון שקל והקרנות הגמישות סיימו עם פדיונות של כ-170 מיליון שקל. בסה"כ מדובר בפדיון שמהווה כ-6.0% מסך הנכסים המנוהל שעמד בראשית החודש, ואשר עומד היום על כ-11.3 מיליארד שקל.

במיטב מציינים כי חלק ניכר מהכסף שנפדה מהקרנות המסורתיות "מוצא בית חם" בקרנות הכספיות שמשמשות כרית בטחון לתקופה של אי-וודאות ועצבנות בשוקי ההון. יחד עם זאת האלטרנטיבה הזאת כרוכה בתשואה נמוכה יחסית שהסתכמה בחודש מאי בכ-0.15% ומתחילת השנה בכ-0.6% בלבד, וחלק נכבד מהכסף שהופנה אליו החודש, הגיע כאמצעי ליצירת מגן מס מפני מדד אפריל הגבוה. בסיכום חודשי רשמו הקרנות הכספיות גיוסים גבוהים במיוחד של כ-2.7 מיליארד שקל - הגיוס החודשי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008. נתח השוק של הקרנות הכספיות עלה בהתאם ולאחר שנגע בתחתית של כ-10.3% בראשית חודש אפריל, הוא עומד כיום על כ-12.7% - נתח השוק הגבוה ביותר מאז דצמבר 2009.

בקרנות האגד נרשמה מגמה מעורבת: בעוד קרנות אגד חוץ מסכמות את החודש עם גיוסים נאים של כ-180 מיליון שקל, הגיוס החודשי הגבוה ביותר מאז הן הושקו לפני קצת יותר משנתיים, רשמו קרנות אגד ישראלי פדיונות גבוהים יחסית של כ-50 מיליון שקל - הפדיון החודשי הגבוה ביותר מאז השקתן. במקרה של קרנות אגד חוץ מדובר כבר בגיוס של כ-600 מיליון שקל מראשית השנה ובכך הן מקבלות מקום של כבוד במקום השני בטבלת המגייסת המובילות מתחילת השנה, היישר אחר קרנות אג"ח חברות וכללי.

בסיכום חודש מאי, קטנו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-1.3 מיליארד שקל. תעשיית הקרנות מנהלת נכון לסוף מאי כ-139.5 מיליארד שקל.

[לאתר קרנות נאמנות המחודש!]