אקרמן: "לא צופה פגיעה בעסקי אלביט בטורקיה; נמשיך ליזום פרויקטים במדינה"

נשיא אלביט מערכות: "הטורקים תמיד קנו בהיקפים לא גדולים" ■ אריה דהן, מנהל הפארק התעשייתי של סטף ורטהיימר בטורקיה: "לא מרגישים שום שינוי בגישה" ■ שר התמ"ת, בן אליעזר: "האירוע טרף את הקלפים"

העימות הקשה שהתחולל אתמול (ב') במשט לעזה שוב מעורר שאלות ביחס לעתיד היחסים הכלכליים בין ישראל לטורקיה. השאלה שמטרידה את אנשי העסקים שפעילים בטורקיה ובאירופה, היא אם הפעם מדובר במשבר בעל השלכות כבדות יותר מאשר בעבר.

לדברי יוסי אקרמן, נשיא אלביט מערכות , מחברות התעשייה הביטחונית המצליחות והבולטות בישראל, "הטורקים היו תמיד לקוח חשוב, אבל עם היקפים כלכליים לא גדולים, וזה נכון לגבי התעשייה הביטחונית בכלל. עדיין הם לקוח חשוב עבורנו, שהקשרים התקינים איתו הם אינטרס חשוב. הפרויקטים שלנו איתם נמשכים ואני לא צופה שייפסקו. היו עליות ומורדות גם קודם לכן מול הטורקים והם לא השפיעו כהוא זה על הפעילות שלנו מולם", אומר אקרמן.

- תמשיכו לפעול מול טורקיה?

אקרמן: "אנחנו בהחלט מנסים ליזום פרויקטים בטורקיה, אבל בהיקפים קטנים. לא שינינו שום דבר באסטרטגיה שלנו מול המדינה הזאת. נחכה שבוע-שבועיים ונראה מה יקרה. בדרך כלל באלביט אנחנו לא נותנים לאירועים מדיניים להשפיע על המגמות העסקיות שלנו, ולהערכתי לא נשנה הרבה".

- האם גם הפעילות באירופה עלולה להיפגע?

"לפי ניסיון העבר, אני לא מעריך שזה סביר ולא רואה שום סימנים שתהיה השפעה על הפעילות באירופה. הפרויקטים בתעשייה הביטחונית הם ארוכי טווח ויש להם דרישה גדולה.

"בדרך כלל היחסים המדיניים והיחסים הכלכליים בין מדינות הם ערוצים נפרדים, שלא בהכרח יש ביניהם זיקה. אין לי יכולת לדעת מה יהיה בעוד שנה-שנתיים מול אירופה, אבל אני לא צופה שינויים".

הפארק של סטף

התעשיין סטף ורטהיימר הביא לטורקיה את החזון התעשייתי שלו כשהקים שם פארק תעשייתי, שבו פועלות 92 חברות סטארט-אפ ותעשייה טורקיות. את פעילות הפארק מנהל מרחוק (בנוסף למנהל מקומי טורקי) אריה דהן, שלדבריו, "מול התעשיינים שפועלים בפארק התעשייתי שהקמנו בטורקיה אנחנו מרגישים בסדר, ואני דואג להביא משלחות מהפארק אלינו לישראל. אנחנו ממשיכים את החיים כרגיל מבחינה עסקית ומקווים שהמשבר הנוכחי יחלוף. יש אינטרס משותף גם של הטורקים מולנו וגם שלנו מולם שהכול יעבוד בצורה טובה.

"אני לא יכול למדוד את המשבר כרגע, עוד מוקדם לדעת. אני בקשר יומיומי עם האנשים שלי בשטח ומול מנהלי החברות, ובינתיים אנחנו לא מרגישים שום שינוי בגישה".

ויש מי שבכל זאת מרגישים בהשפעה המיידית של אירועי אתמול. לדברי מנהל אזורי של חברה חקלאית גדולה, הפועלת ברחבי העולם ושטורקיה היא אחד מהשווקים המובילים שלה, "קיבלנו תגובות מלקוחות שהם לא מעוניינים לקנות מוצרים מישראל. אנחנו בשיא עונת המכירות כרגע, ונציגי מכירות שלנו בטורקיה קיבלו סירובים להצעות מכירה, אם כי לא בוטלו הזמנות", הוא אומר.

כמו עופרת יצוקה

לדבריו, "המשבר הנוכחי דומה בהשפעה שלו למבצע 'עופרת יצוקה'. שם נתקלנו בתגובות חריפות בקרב חלק מהלקוחות. אבל, מאז התאוששנו ולקוחות חזרו אלינו. אני לא בטוח שהפעם הם יחזרו אלינו. צריך להבין את המנטאליות הטורקית בנושא של כבוד. כל עוד היה מדובר בסכסוך בין הדרג הפוליטי הישראלי והטורקי, מילא. התקרית של דני איילון והשגריר הטורקי כבר הייתה פגיעה בעם הטורקי, לא רק בראש הממשלה ארדואן. הפעם נעשתה פגיעה באזרחים טורקים. אני חושב שמפה זה הולך להיות אתגר מאוד רציני להתגבר על המשבר בינינו".

"שותפה חשובה"

לדברי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, "עד היום כשהיו אירועים בינינו לבין הטורקים אנשי עסקים משני הצדדים ניסו לשמור על מסגרת עבודה. טורקיה היא שותפת סחר חשובה לנו ואנחנו להם. עם זאת, אנחנו לא יודעים מה יהיה כרגע - השאלה איך יגיב הרחוב ואיך יגיבו הלקוחות".

- ומה אתה מנסה לעשות כדי להגן על היחסים?

ברוש: "אנשי עסקים רבים מדברים עם הטורקים כדי להנמיך את הלהבות, ולהשאיר את הבעיה במישור המדיני. גם אני הרמתי טלפון למקביל שלי בטורקיה, ריפעת היצ'ריליגלו, ושנינו הבענו תקווה שהיחסים הכלכליים לא ייפגעו".

שר התמ"ת, בן אליעזר: "האירוע טרף את הקלפים"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, הנמצא בקטאר ומוביל שם את המשלחת הישראלית בדיוני הפורום הכלכלי העולמי, טוען כי "המארחים שלנו מטפלים בנו בצורה בלתי רגילה, למרות שבממשל הקטארי יש תגובות מאוד קשות על האירוע של אתמול". לדבריו, "זה קרה כשאני השתתפתי בשיאם של הדיונים הכלכליים הכי בכירים בעולם ובדיונים לא התייחסו לזה בכלל. יש הפרדה מוחלטת בין הנושאים הכלכליים הגלובליים לבין האירוע של אתמול. אבל כשמסתובבים במסדרונות שומעים דיבורים. העולם הערבי כולו נמצא פה, אבל בסך הכל ההתייחסות היא מכובדת".

- אין שום השפעה על הביקור שלך בקטאר?

"אתמול בערב והבוקר היו צריכות להיות לי פגישות עם אישים מאוד בכירים בקטאר והם ביטלו. התחושה מאוד לא נוחה, כי באתי כדי לנצל את ההזדמנות שאני יושב על במה עם חבר'ה מהעולם הערבי, כדי לקרב אותם אלינו ולהגיע להידברות איתם. ומה שקרה פה שהאירוע טרף את כל הקלפים".

- מה אתה מעריך שיקרה עכשיו במישור המדיני?

"עד עכשיו טורקיה שיחקה באופן דואלי ועשתה הפרדה מוחלטת בין הנושא הכלכלי לנושא המדיני. מה יקרה הפעם - קשה לי להעריך. ככל שהדבר הזה תלוי בי אעשה כל מאמץ כדי להמשיך לקיים את היחסים המסחריים עם טורקיה. אם יש איזשהו צינור שעדיין מקיים את הקשר בינינו לבין הטורקים זהו הצינור הכלכלי ואני אקיים אותו בכל מחיר כי אולי הוא יצמיח בחזרה את היחסים עם טורקיה. מערכת היחסים בינינו לבין הטורקים אסטרטגית וחשובה ולצערי היא קיבלה תפנית קשה מאוד וכואבת".