דובר הבית הלבן גיבס: דרושה חקירה בפרשת המשט לעזה

הרשות הפלסטינית ביוזמת פיוס עם חמאס בעקבות תקרית המשט ■ שר החוץ הטורקי בוושינגטון: אנקרה מאוכזבת מהתגובה האיטית והפושרת של הקהילייה הבינלאומית להתנהגות ישראל בפרשה

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר הערב (ג') כי ארה"ב תומכת בעריכת חקירה עצמאית ומלאה של תקרית המשט. הדובר ציין כי עמדת הבית הלבן משקפת את עמדת מועצת הביטחון, שבה תמכה ארה"ב. "מועצת ביטחון מביעה צער עמוק על אובדן חיי אדם ופציעות שנבעו משימוש בכוח במהלך הפעולה הצבאית הישראלית במים בינלאומיים נגד משט בדרכו לעזה", אמר גיבס.

ובתוך כך, הרשות הפלסטינית יוזמת פיוס עם חמאס בעקבות תקרית המשט, כך אמר נציג הרשות בוושינגטון, מאען עריקאת, בראיון לעיתונאית ברברה סלאווין. הראיון מתפרסם באתר "פוליטיקו".

עריקאת אמר כי אש"ף עומד לשלוח לעזה משלחת פיוס "בימים הקרובים" במאמץ להידבר עם חמאס. הוא ציין, עם זאת, כי הרשות הפלסטינית מוסיפה להיות מחויבת להסדר שלום עם ישראל. לדבריו, הרשות שואפת לכך שארה"ב תקבע דדליין לסיום המו"מ העתידי בין ישראל לפלסטינים. כזכור, אמר בשבוע שעבר ג'ורג' מיטשל, נציג ארה"ב למו"מ, כי בדעתו לקבוע דדליין, כאשר יחל שלב השיחות הישירות במו"מ.

נציג אש"ף הביע תקווה שתקרית המשט תשכנע את ממשל אובמה ואת הקהילייה בינלאומית ללחוץ על ישראל לבטל את הסגר על עזה.

שר החוץ של טורקיה, אחמט דאבוטוגלו, אמר הערב בוושינגטון, כי אנקרה מאוכזבת מהתגובה האיטית והפושרת של הקהילייה הבינלאומית להתנהגות ישראל בפרשת המשט. הוא אמר כי ציפה שארה"ב תצא בגינוי חזק יותר של הפעולה הישראלית, ושוושינגטון תלחץ על ישראל לשחרר את כל העצירים שהיא מחזיקה עתה. הוא כינה את הפשיטה הישראלית על אוניות המשט "פעילות נפשעת" מפני שהיא התרחשה במים בינלאומיים.

"בואו נהיה כנים; אני לא שמח במיוחד מההודעה שפרסמה וושינגטון אתמול", אמר השר הטורקי. "ציפינו לגינוי ברור".

הוא לא יצר זיקה בין אכזבת טורקיה מהעמדה האמריקנית לבין בקשת ארה"ב שאנקרה תתמוך בסנקציות חזקות יותר נגד איראן, אך ציין שארצו מוסיפה להתנגד לסנקציות חדשות כל עוד לא תיבחן ברצינות היזמה הטורקית הברזילית, שלפיה תעביר איראן לחו"ל כמות גדולה של אוראניום בעל דרגת העשרה נמוכה ותקבל תמורתו אוראניום בדרגת העשרה גבוהה שנחוץ למחקר רפואי.

אנליסטים אומרים, כי חילוקי הדעות בין ארה"ב לטורקיה בעקבות המשט עלולים להקשות על מאמצי הממשל לגבש חבילת עיצומים חזקה נגד טהראן.

דאבוטוגלו אך הביע אכזבה מהעובדה שנדרשו 11 שעות לקבלת החלטה במועצת הביטחון בעניין המשט. "ציפינו לסולידריות מלאה", אמר השר. "זה לא צריך להיראות כבחירה בין טורקיה לישראל. זה צריך להיראות כבחירה בין טוב לרע, בין חוקי לבלתי חוקי".

בינתיים מנהלת ישראל מאמצי הסברה רחב מימדים בארה"ב. סגן שר החוץ, דני איילון, קיים הערב שיחת ועידה עם יותר מ-700 פעילי פדרציות ומנהיגי קהילות יהודיות בארה"ב בעקבות אירועי המשט. שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, העניק היום סדרת ראיונות לתקשורת האלקטרונית בארה"ב.