משפחות הדיפלומטים הישראלים בטורקיה שבו לארץ

הלחץ והחשש מפני מעשי אלימות כלפי אנשי השגרירות הישראלית בטורקיה עשו את שלהם: הדיפלומטים הישראלים באנקרה לחצו - ובמשרד החוץ הסכימו לפנות את המשפחות ולהשיבן ארצה עד שהרוחות תירגענה

פרק נוסף במשבר הקשה עם טורקיה: משרד החוץ הורה למשפחות הדיפלומטים שעובדים בשגרירות ישראל באנקרה ובקונסוליה באיסטנבול לעזוב בהקדם את טורקיה ולחזור לארץ עד שיירגעו הרוחות במדינה. השליחים הישראלים הנצורים בבתיהם קיבלו הנחיה שלא להגיע למקומות העבודה מחשש שייתקלו שם עם מפגינים זועמים.

במשרד החוץ חששו בתחילה כי פינוי בני המשפחות יקרין פאניקה והיערכות גם לפינוי השליחים עצמם, אולם בשיחות עם המטה בירושלים הביעו הדיפלומטים הישראלים בטורקיה מצוקה לגבי בני משפחותיהם, ולאחר התייעצות הוחלט להורות על פינוי משפחות השליחים. זאת, על פי נוהל מיוחד, המופעל במצב של התרעות ביטחוניות או חשש מאלימות - כמו במקרה הזה.

העיתון "ידיעות אחרונות" דיווח הבוקר כי הטיסה מאיסטנבול נחתה אתמול לפנות ערב ועליה נשות הדיפלומטים וילדיהם, בעוד שהבעלים והאבות נשארו בטורקיה, ממשיכים בפעילות הדיפלומטית. במקביל, דיווח העיתון כי חברי הקהילה היהודית באיסטנבול ממשיכים לשמור על פרופיל נמוך מאז התקרית בלב ים, ונמנעים מהתבטאויות בנושא.

במקביל, במערכת הביטחון המשיכו הלילה לשחרר ולגרש את העצורים מספינות המשט לרצועת עזה, שנעצרו שלשום בתום התקרית בלב ים. הלילה הועברו 123 פעילים נוספים ממדינות ערב למעבר אלנבי - ומשם פוזרו למדינותיהם. מאוחר יותר הועברו כ-50 פעילים נוספים מטורקיה לנמל התעופה בן גוריון, גם כן בחזרה הביתה.

אתמול שחררה כבר ישראל 48 מפעילי המשט, לאחר ש-679 אנשי ספינת "מרמרה" נעצרו והועברו לחקירה בכלא אלה בסמוך לבאר שבע. רוב העצורים מגיעים מטורקיה, אלג'יר, ירדן ויוון.

במקביל, נמשכת המחאה בעולם על פעילות ישראל נגד המשט. סוכנויות ידיעות דיווחו הלילה כי ניקראגואה, השוכנת במרכז אמריקה, החליטה לנתק את קשריה הדיפלומטיים עם ישראל.

אמש, בתום דיון ארוך שכלל לא מעט מחלוקות, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני לגרש לאלתר משטחי ישראל את כל העצורים מהמשט לעזה. בקבינט הוחלט לסיים את הליך הגירוש בתוך 48 שעות.

"בעקבות הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני הערב, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייעצות עם שר הביטחון אהוד ברק, שר המשפטים יעקב נאמן, ושר הפנים אלי ישי, בסוגיית גירוש העצורים מהמשט לעזה. הוסכם שהעצורים יגורשו מיד - בכפוף להליכים המשפטיים הקבועים בחוק", מסר ניר חפץ, ראש מערך ההסברה הלאומי.

במהלך הכינוס המיוחד של הקבינט המדיני-ביטחוני דיווח מפקד חיל הים האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום כי בכיסיהם של חלק מההרוגים באירוע נמצאו אלפי דולרים במזומן. על פי הערכות מערכת הביטחון מדובר בשכירי חרב שעלו לספינה להתעמת עם לוחמי חיל הים. בנוסף חושדים בצה"ל כי חלק מהפעילים תכננו להעביר כספים להנהגת החמאס.