ורד דר: "המשבר לא עבר, הוא רק שינה פאזה"

הכלכלנית הראשית של פסגות: "אי הודאות מייצרת תנודתיות ועצבנות גבוהה מהרגיל בשווקים, והעצבנות בשווקים עלולה, בפני עצמה, להחריף את הבעיה" ■ "היה לנו מזל וגם שכל, לא נכון להאמין שבלי המשך עבודה קשה יהיה לנו משניהם בהמשך"

ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות, דיברה הבוקר (ד') על ההתפתחויות האחרונות והמשבר באירופה, בפתיחת הכנס המקצועי השנתי של פורום ה-CFO, הנערך באילת.

"המשבר לא עבר, הוא עבר פאזה. אמנם התחיל מחזור צמיחה חדש וב-2010 צפוי קצב צמיחה מהיר יחסית בישראל, בארה"ב ובחלקים אחרים בעולם, אבל הבעיה העיקרית היא שחלק מהצמיחה הזו נובע מהנשמה מלאכותית של הממשלות והבנקים המרכזיים", אמר דר.

"אין נסיון מהעבר עם היקף כזה של צעדים מוניטאריים ופיסקאליים. בשלב ההתאוששות במחזורי עסקים רגילים, מעלים ריבית ומבצעים הצרה פיסקאלית (צמצום גרעונות ממשלתיים), אולם הפעם מעולם לא היו הריביות נמוכות כל כך במספר מדינות רב כל כך לאורך זמן ארוך כל כך, ומעולם לא שפכו מדינות רבות כל כך כסף רב כל כך ונתקעו עם חובות גדולים כל כך".

קנה המידה השונה הוא שעושה את ההבדל בין המשבר הנוכחי למשברים קודמים. זה לא "עוד מיתון" ומחזור העסקים הבא לא יהיה "עוד מחזור עסקים". המשבר יגרע מפוטנציאל הצמיחה העולמי בשנים הקרובות, אמרה דר.

לגבי התנהגות השווקים בשבועיים האחרונים אמרה דר כי קיימים חששות כבדים מהשפעות החובות של בנקים על מדינות, וזה כנראה מה שמסביר את התגובה העצבנית בשווקים לחילוץ בנק ספרדי קטן בשבוע שעבר.

לסיום אמרה דר כי הוויכוח בין אסכולות המקרו השונות, נובע מהעדר נסיון עם שימוש כל כך מסיבי בצעדים מוניטריים ופיסקליים. אי הודאות על רקע זה מייצרת תנודתיות ועצבנות גבוהה מהרגיל בשווקים, והעצבנות בשווקים עלולה, בפני עצמה, להחריף את הבעיה. האינדיקטורים החזקים בארה"ב, בשווקים המתעוררים ובישראל, מבטאים רק את ה"קפיצה מהבור" לאחריהם, המשקים "יעברו להליכה".

הפציעה מהנפילה ל"בור" של המיתון, תפגע בפוטנציאל הצמיחה בשנים הקרובות. ישראל, מנגד, מתבשמת מהאופן המוצלח יחסית בה היא צולחת את המשבר וכמו ב-2008 כך גם השנה הבעיות הם עולמיות וישראל מחוץ לתמונת המשבר. "היה לנו מזל וגם שכל, לא נכון להאמין שבלי המשך עבודה קשה יהיה לנו משניהם בהמשך".