חוק "האותיות הקטנות" אושר בקריאה שנייה ושלישית

החוק יחייב עסקים לפרט את עיקרי העסקה באופן בולט בראש החוזה, דבר שיקל על הצרכן להבין על מה הוא חותם בחוזים אחידים ■ יוזמת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום: "מדובר במהפכה צרכנית אמיתית"

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את חוק "האותיות הקטנות" של ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אשר תקל על הצרכן להבין על מה הוא חותם בחוזים אחידים במשק.

לדברי ח"כ קירשנבאום, "מדובר במהפכה צרכנית אמיתית".

כאשר הצרכן חותם על חוזה עם חברות הסלולר, הכבלים, על משכנתא או חוזה עם קבלן - הוא חותם על חוזה אחיד המנוסח באופן בלעדי על-ידי העסק. לנו הצרכנים אין שום אפשרות מיקוח.

אך זו לא הבעיה היחידה. הבעיה העיקרית בחתימה על חוזה אחיד כזה היא שאנו לא מבינים כלל מה כתוב בו. החוזים האחידים הם לרוב ארוכים, כתובים השפה משפטית בלתי מובנת, וסעיפים שחשובים לנו מתחבאים בחוזה הארוך. למעשה, לצרכנים אין יכולת להבין את החוזה - אנחנו פשוט לא מבינים על מה אנחנו חותמים.

לא עוד. הצעת החוק, שאושרה היום בקריאה שנייה ושלישית, בשיתוף ארגון "אמון הציבור", שמה קץ למצב הקיים ומחייבת לציין בראש החוזה באופן בולט את הסעיפים העיקריים והמחייבים של החוזה (תנאי התשלום, תנאי ביטול העסקה, תנאי האחריות ועוד).

בנוסף, מעתה העסק יהיה מחוייב לכתוב במקום בולט על החוזה האם עבר אישור של בית דין לחוזים - הגוף שאמור לאתר ולסנן סעיפים מקפחים בחוזים כאלה.

לדברי ח"כ קירשנבאום, "זכותו הבסיסית של צרכן היא להבין על מה הוא חותם. כבר בעוד כמה חודשים יתווסף עמוד מקדים לחוזים האחידים שיבהיר את הסעיפים המהותיים בחוזה. הצרכן, שעד היום נותר חשוף מול בעלי העסק שלהם גדודי משפטנים, יקבל היום, עם אישור הצעת החוק, חיזוק משמעותי מהמחוקק".