עודד שריג פסל עצמו ממעורבות במכרז האוצר לציטוטי הריבית

הסיבה לכך היא קשרי חברות עם מתמודדים ■ חמישה גופים יתמודדו במכרז: חברות הדירוג S&P מעלות, מידרוג, גוף מטעם צבי וינק, חברת ויראן ושערי ריבית המתפעלת כיום את הציטוטים

חמישה גופים יתחרו במכרז שמוביל אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, להקמה ותפעול של מאגר ציטוטי מחירים פרטניים ושערי ריבית, המיועדים לחישוב השווי ההוגן של נכסים לא סחירים. ל"גלובס" נודע, כי בין המתחרים במכרז נמצאות שתי חברות הדירוג המקומיות - מידרוג ומעלות, גוף מטעם צבי וינר, חברת וריאן, וכן המתפעלת הנוכחית של הנכסים הלא סחירים - חברת שערי ריבית. מסמכי המכרז כבר הוגשו ורשימת המתחרים סגורה.

עוד נודע, כי הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, אינו מעורב במהלך לבחירת הגוף הזוכה, לאחר שפסל עצמו בשל 'קשרי חברות' עם אחד מחמשת הגופים המתחרים במכרז.

שערי ריבית הינה שותפות בין פאהן קנה יועצים, חברת פרדיקטה המתמחה במערכות מידע ופיתוח מודלים סטטיסטיים ונטרא ייעוץ כלכלי שבבעלות זהר טל ופאהן קנה יועצים, המנוהלת על ידי רו"ח שלומי ברטוב מפירמת רואי החשבון פאהן קנה. האוצר לא צפוי לקבל את ההחלטה בנושא בשבועות הקרובים, כך שההליך לבחירת מצטט חדש (או המשך הישן) גורר עיכוב נוסף, לאחר שאשתקד האוצר צפה שהגוף שייבחר יתחיל לתת ציטוטים כבר באפריל 2010 - דבר שלא קרה.

מדובר במתן שירותי תמחור בזמן אמת לנכסים המוחזקים על ידי הגופים המוסדיים, כשהציטוט מעניק מעין מחיר שוק לנכסים, למרות שאינם נסחרים בשוק. הצגת הנכסים הלא סחירים בתיקי המוסדיים לפי שווים ההוגן, נועדה להבטיח שצבירת הרווחים או ההפסדים לחשבונות העמיתים והמבוטחים תשקף באופן הנכון ביותר את הערך הכלכלי האקטואלי הטמון בהם.

על הזוכה להצטיין ב-3 פרמטרים

מאגר ציטוטי מחירים לנכסים לא סחירים הוקם לראשונה באפריל 2005, וחברת שערי ריבית זכתה במכרז הראשון. במהלך המשבר התגלו בעיות במודל של שערי ריבית, המבוסס על מחירי הנכסים הסחירים, שבפועל ייתכן כי הוריד את מחיר הנכסים הלא סחירים מעבר לרצוי.

בעבר, פרסם האוצר כי הספק הזוכה יהיה מי שיקבל את הציון הגבוה ביותר לפי שלושה פרמטרים: איכות המודל המוצע (55% מהניקוד); איכות המציע (20%); והעלות המוצעת (25%).