בורחים גם מתעודות הסל: פדיונות של 415 מיליון שקל במאי

עיקר הפדיונות הם בתעודות של אינדקס ובפסגות, שנשענות בעיקר על לקוחות פרטיים ■ הראל סל, שמרבית לקוחותיה מוסדיים, גייסה 165 מיליון שקל

הירידות בשווקים הפיננסיים גילחו כ-2.3 מיליארד שקל מענף תעודות הסל בחודש מאי. מנפיקי תעודות הסל ספגו בחודש זה פדיונות של כ-415 מיליון שקל, למרות שלא נרשמה אחידות בקרב הגופים השונים. המגייס הגדול ביותר בענף היה הראל סל, שגייס במאי כ-165 מיליון שקל. מנגד, מתעודות הסל של אינדקס נפדו כ-294 מיליון שקל.

ההבדל בין הגופים השונים נובע בעיקר מהרכב הלקוחות של כל אחד מהם. בעוד המשקיעים של אינדקס מורכבים ברובם ממשקיעי ריטייל (משקיעים פרטיים), בהראל המשקיעים המוסדיים הם הדומיננטיים. בחודש החולף בלטו הפדיונות מקרב לקוחות הריטייל, כחלק מהליך ה-Flight to Safety, במסגרתו נפדו כספים מאפיקי השקעה שנחשבים למסוכנים יותר והועברו לפיקדונות ולקרנות כספיות. הלקוחות המוסדיים, מאידך, הגדילו בחלקם את חשיפתם לשווקים בחודש החולף, כיוון שזיהו בירידות הזדמנות.

נכסי קסם התכווצו

מגמה זו מסבירה גם את האפיקים מהם נפדו הכספים בענף תעודות הסל. מי שהובילו את הפדיונות בענף הם האפיקים המנייתיים בארץ ובעיקר בחו"ל, וכן תעודות הסל המורכבות, בעיקר מסוג ה-90/10. גיוסים קטנים נרשמו באפיקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות.

הגוף הגדול ביותר בתעשייה הוא עדיין קסם של אקסלנס, המנוהל על ידי אבנר חדד ובועז נגר, שגייס במאי 23 מיליון שקל, אך ספג מנגד ירידה בהיקף הנכסים של 800 מיליון שקל. נכון לסוף מאי, ניהלה קסם 15.4 מיליארד שקל (נתח שוק של 31.1%).

במקום השני בתעשייה נמצאת תכלית תעודות סל, שבניהול איל סגל ודוד אללוף. תכלית גייסה במאי 20 מיליון שקל, והיא מנהלת 12.17 מיליארד שקל (24.6% מהתעשייה).

פסגות סל, המנוהלת על ידי טל ורדי, מחזיקה בנתח של 14.6% מהתעשייה לאחר שפדתה 270 מיליון שקל. בדומה לאינדקס, גם לקוחות פסגות הם בעיקר לקוחות ריטייל. פסגות סל מנהלת כ-7.2 מיליארד שקל.

מבט תעודות סל, מבית כלל פיננסים, הצליחה לגייס בחודש החולף 122 מיליון שקל, והיא מנהלת נכון לסוף מאי כ-6.14 מיליארד שקל. מבט, אותה מנהל ליאור כגן, מחזיקה בנתח של 12.4% מהשוק.

במקום החמישי נמצאת אינדקס, המנוהלת על ידי אורי בן-דב. אינדקס פדתה, כאמור, כ-294 מיליון שקל, והיא ניהלה נכון לסוף מאי כ-4.83 מיליארד שקל. מיד אחריה נמצאת הראל סל, המנוהלת על ידי אורי שור, עם היקף נכסים מנוהל של 2.1 מיליארד שקל. הדס תעודות סל, שבבעלות מיטב ובניהול אורן קפלן, מנהלת כ-1.62 מיליארד שקל לאחר שפדתה כ-140 מיליון שקל בחודש החולף.

[לאתר תעודות סל ו-ETF's]