מחזיקי האג"ח של מבטח שמיר עלולים להפסיד מפרשת תנובה

מחזיקי אג"ח ב' של מבטח שמיר מבקשים דחיית פירעון ■ השעיית המסחר במניית החברה לא מאפשרת את המרת האג"ח למניות, ופירעון האג"ח יגרום להם הפסדי הון

כאשר הושעה המסחר במניות מבטח שמיר, מכיוון שהחברה לא פרסמה את דו"חות תנובה, הנפגעים המיידיים היו בעלי המניות של החברה. היום מתברר כי גם מחזיקי האג"ח נפגעו מהחלטת הבורסה.

בסדרה ב', שהונפקה במאי 2005, נותרו 9.97 מיליון שקל מתוך 180 מיליון השקלים שהונפקו. לאג"ח שני מועדי פירעון: הראשון בסוף החודש הקרוב, והשני שנה לאחר מכן.

מבטח שמיר הודיעה היום כי חלק ממחזיקי האג"ח מסדרה ב' ביקשו לדחות את מועד התשלום המיועד לסוף יוני. הסיבה לכך נעוצה באפשרות ההמרה של האג"ח למניות, בכל יום מסחר עד ל-14 ביוני 2011 למעט בתאריכים 15-30 ביוני השנה.

בעלי האג"ח טוענים, כי בעקבות השעיית המסחר נמנע מהם מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום בהמרת האג"ח למניות רגילות עד למועד התשלום הקרוב. דחיית תשלום הקרן והריבית תאפשר להם לעשות כן בעתיד, אם וכאשר מניות החברה יחזרו מהשעיה. אסיפת בעלי האג"ח נקבעה ל-16 ביוני, למחרת היום בו ייכנס לתוקף פרק הזמן בו לא מתאפשרת ההמרה כאמור.

איגרת החוב של מבטח שמיר מסדרה ב' הושעתה מהמסחר, בדומה למניה, כאשר מחירה נקבע על 1.256 שקל. על פי אופציית ההמרה, כל 98 אג"ח מומרות למניה אחת, ולפיכך, שווייה של "חבילת" אג"ח עומד על 123.08 שקל. עם זאת, הערך המתואם של האג"ח (פארי) עומד על 117.77 שקל, כך שמשקיעי האג"ח צפויים להפסיד עם פירעון הקרן והריבית בסוף החודש, ולפיכך אופציית ההמרה למניות היא המועדפת נכון להיום. תשואת האג"ח עומדת כיום על -7%.

החלופות של מבטח שמיר

המסחר במניות מבטח שמיר הושעה ב-10 במאי, לאחר שרשות ני"ע קבעה כי החברה לא הגישה את דו"חותיה הכספיים לשנת 2009 כיאות, כיוון שאלו לא כללו את תוצאותיה של חברת תנובה, בה מחזיקה מבטח שמיר בכ-20.7%. כמו כן התבקשה החברה להציג הערכת שווי להחזקתה בתנובה, שנחשבת למהותית ביותר.

ממבטח שמיר נמנע לפרסם את תוצאות תנובה, בעקבות סירובה של שותפתה בתנובה, קרן אייפקס. מבטח שמיר אף פנתה לבית המשפט כדי להפוך את ההחלטה, אך לבסוף החליטה למשוך את הבקשה.

במבטח שמיר הודיעו בשבוע האחרון, כי שתי חלופות עומדות לרשותם במצב הנוכחי: שמאיר שמיר, בעל השליטה בחברה, ירכוש את החזקותיה בתנובה; או שתתבצע הצעת רכש למניות מבטח שמיר והיא תהפוך לפרטית. בכל אחד מהמקרים הללו אין מניעה לכך שמבטח שמיר תידרש לפרסם את דו"חות תנובה.