הסוף לסגר האווירי? מכ"ם מיוחד למטוסים, לזיהוי אפר וולקני

איזי ג'ט, חברת תעופה מהגדולות באירופה, תהיה הראשונה שתצייד את מטוסיה במערכת AVOID , שעושה שימוש בטכנולוגיית אינפרא אדום שמותקנת על המטוס ומספקת תמונות של ענן האפר גם לטייס וגם למרכז הבקרה התעופתי

איזי ג'ט, חברת תעופה מהגדולות באירופה, חשפה היום טכנולוגיה פורצת דרך שתצמצם עד למינימום מצב של ביטולי טיסות בשל ענן אפר וולקני. מדובר במערכת חדשנית שנקראתAVOID -Airborne Volcanic Object Identifier and Detector.

המערכת שפותחה על-ידי ד"ר פרד פרטה, מהמכון הנורבגי לחקר האוויר (NILU), משמשת כמכ"ם מזג אוויר לזיהוי אפר וולקני.

מערכת AVOID עושה שימוש בטכנולוגיית אינפרא אדום שמותקנת על המטוס ומספקת תמונות של ענן האפר גם לטייס וגם למרכז הבקרה התעופתי. התמונות מאפשרות לטייס לראות את ענן האפר ממרחק של עד 100 ק"מ מהמטוס ובגובה של 5,000 רגל ועד 50,000 רגל. יכולת גילוי זו תאפשר לטייס לבצע התאמות בנתיב הטיסה כדי להימנע ממפגש עם ענן האפר. הטכנולוגיה מאוד דומה למכ"מי מזג אוויר המותקנים באופן סטנדרטי במטוסים מסחריים.

המידע שיתקבל מהמטוס באמצעות טכנולוגיית AVOID יאפשר מיפוי מדויק של הענן הוולקני באמצעות נתונים בזמן אמת ובכך תתאפשר פתיחת אזורים נרחבים של מרחב אווירי לטיסות, שללא הטכנולוגיה הזאת אמורים להיות סגורים בזמן התפרצות וולקנית. על ידי שימוש ב-AVOID ניתן יהיה אם כן לצמצם למינימום מצב של ביטולי טיסות.

טיסת המבחן הראשונה תבוצע על-ידי איירבוס מטעם איזי ג'ט בתוך חודשיים, באמצעות מטוס איירבוס 340. בכפוף לתוצאות של בדיקות אלה בכוונת איזי ג'ט לנסות את הטכנולוגיה במטוסיה בשאיפה להתקין אותה על מספר רב של מטוסים כך שניתן יהיה להקטין למינימום הפרעות כתוצאה מענן אפר וולקני בעתיד.