"השוק המקומי לא נותן אמון בתגליות הגז האחרונות"

כך אומר דן הלמן בסקירה השבועית של בית ההשקעות הלמן-אלדובי: "התדמית של מניות חיפושי הגז והנפט בישראל הינה עדיין של השקעות ספקולנטיות"

ביום שישי פורסם נתון המשרות בארה"ב אשר אכזב את המשקיעים ושלח את השווקים לירידות חדות שהתגברו על רקע המשך הבעיות באירופה. בסקירה השבועית של הלמן-אלדובי אומרים כלכלני הקבוצה כי כלכלת ארה"ב ממשיכה לשקוע אך נדמה כי העולם מסרב להכיר בעובדה זו.

"להערכתנו" אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, "אחת הסיבות לכך נעוצה בעובדה כי כלכלות אירופה שוקעות מהר יותר והרי איינשטיין הוכיח כבר שהכל יחסי".

הונגריה שיחררה בסוף השבוע הודעה כי יש חשש לחדלות פירעון של המדינה. הערכות בשווקים הינן כי מדובר בהצהרות על רקע פוליטי לאור החלפת הממשלה בהונגריה בשבוע החולף. אי הסכמת מדינות ה-G20 על הטלת מס גלובלי על מוסדות פיננסים עלולה המדינות להעביר אליהן את האחראיות לבנקים בקשיים, מה שבסופו של דבר מעמיק את גירעונותיהן של המדינות.

"מנגד" אומר הלמן, "שוק ההון המקומי בחר שלא לתת אמון רב בתגליות הגז באגן הים התיכון". ביום חמישי בכנס של חברת נובל אנרג'י העריכה החברה כי השווי הכלכלי של תמר גבוה בכ-43% יותר מהשווי שוק שלה בישראל (כפי שמתומחר באמצעות מניית ישראמקו) וכי השווי הכלכלי הנכון עומד על כ-6.74 מיליארד דולר, מה שמעמיד את תגלית תמר לתגלית הגז הגדולה בעולם בשנת 2009.

תגלית לווייתן, אשר ההסתברות בה למציאת גז הינה 50% מוערכת כפי 2 בגודלה מזו של תמר. לדברי הלמן, מהשינויים בערכי המניות ביום חמישי ניתן לראות בבירור כי השוק בארה"ב נותן תמחור גבוה יותר מהשוק המקומי הן לממצאים בתמר והן לממצאים בלווייתן. לדבריו, שוק ההון המקומי מסרב להתרגש מגודל התגלית שכן התדמית של מניות חיפושי הגז והנפט בישראל הינה עדיין של השקעות ספקולנטיות.

"לדעתנו" אומר הלמן, "יש לבצע הפרדה הן בהתייחסות והן באופן השערוך בין חברות כגון קבוצת דלק אנרגיה, אשר להן תגליות מוכחות וניסיון ממשי בשוק הגז בישראל, לחברות אקספלורציה שטרם הוכיחו את עצמן. לומר כי דלק אנרגיה הינה השקעה ספקולטיבית, דינה כלהגיד שהשקעה באקסון מובייל הינה השקעה ספקולטיבית. אין ספק כי קיימים סיכונים תפעוליים ומשפטיים לא פשוטים בענף הגז והנפט בארץ אך זה חלק מהסיכון התפעולי בענף".

לדברי הלמן בימים ובשבועות הקרובים אנו צפויים לקבל מידע נוסף, מעובד, מתוצאות הסקר התלת מימדי שערכה נובל אנרג'י. קידוח האקספלורציה בשטח לווייתן צפוי להתרחש באוקטובר-נובמבר כאשר תוצאות מלאות של הקידוח צפויות רק בינואר 2011. על פי כנס האנליסטים של חברת נובל אנרג'י וההודעות של החברות השונות יש לנו למה לצפות.