4 מנהלי הוסטלים נעצרו בחשד שעשקו מחוסרי בית

עפ"י החשד, מנהלי עמותת הוסטלים באשקלון ובאשדוד סידרו לדיירים עבודה ב"שחור" - וגזלו מהם 80% מהשכר

4 מנהלי עמותה המחזיקה בהוסטלים למחוסרי בית באשקלון ובאשדוד, נעצרו היום (ב') בחשד שביצעו עבירות מירמה כלפי דרי הרחוב וסחטו באיומים קבלן כוח-אדם. המעצר בוצע על-ידי הזרוע הכללית ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) - להב 433, בשיתוף עם חוקרי הביטוח הלאומי, בתום חקירה סמויה.

על-פי מידע שהגיע למשטרה וליחידת החקירות בביטוח הלאומי, דרי הרחוב, שרובם מקבלים קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, הועסקו בעבודות ניקיון ב"שחור" בחמישה מסניפי רשת ריבוע כחול בגוש דן, באמצעות קבלן משנה תושב לוד. ברשת המרכולים עצמה לא ידעו כלל על אופן העסקת דרי ההוסטלים או על העבירות לכאורה שביצעו מנהלי העמותה ושיתפו פעולה באופן מלא עם חוקרי הפרשה.

הבוקר, עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, נעצרו ארבעת מנהלי ההוסטלים החשודים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים, שיבוש חקירה והדחת עד. החשודים יובאו להארכת מעצר בפני שופט בבית משפט השלום בראשון-לציון.

הרוויחו פעמיים

על-פי החשד, בעלי ההוסטלים, הזוכים למימון של משרד הרווחה והרשות המקומית, נהגו לגבות מדרי הרחוב 80% מקצבת הבטחת הכנסה שקיבלו תמורת הדיור, ובמקביל הפנו אותם לעבוד אצל קבלן כוח אדם בניקיון מרכולים, תוך שהם נוטלים לכיסם חלק מהכנסותיהם.

לדברי יוסי סרי, מנהל היחידה הארצית לחקירות הונאה בביטוח הלאומי, "חקירת הפרשה החלה בעקבות מידע שהתקבל על אנשים קשי יום שעובדים בשחור". סרי סיפר כי התברר שמדובר במקרה קשה של עושק מחוסרי בית על ידי ראשי חברה קבלנית, שהיה לה גם זיכיון מהרשויות המקומיות להפעיל הוסטלים לחסרי בית". לדבריו, "ראשי החברה קיבלו תקציב מהרשות כדי להעניק מיטה חמה ומזון לנזקקים, אך בחרו לעשוק אותם על ידי כך ש'סידרו' להם עבודה תמורת המיטה והמזון, תוך שלקחו מהם חלק מהשכר וכך הרוויחו מהם פעמיים".

במסמך שהגישה עמותת גן חיים לכנסת ביולי 2006 נכתב כי "מטרת הטיפול בדרי הרחוב היא בראש ובראשונה למנוע את מותם ברחוב ולאפשר להם תנאי חיים הומניים. בשלב השני דרי הרחוב מקבלים סיוע במיצוי זכויותיהם (הפניה למוסד לביטוח לאומי לשם קבלת גמלת הבטחת הכנסה וביטוח רפואי ועוד). לבסוף נעשה מאמץ לעזור להם בשיקום אישי-משפחתי-חברתי. שיקום זה כולל מתן פתרונות תעסוקה במטרה להחזיר את דרי הרחוב לחיים רגילים בתוך הקהילה". לפחות במקרה הנוכחי, נראה שהמטרה נשכחה.