ביהמ"ש: תשלום מזונות של אב לילדיו מקדים תשלום לנושה אחר

כך קבע בית המשפט העליון בפסק דין שאישר את זכותם העדיפה של קטינים לגבות את מזונותיהם מנכסי האב

חובת תשלום מזונות על-ידי אב לילדיו קודמת לתשלומים לכל נושה אחר במקרה שהאב מצוי בהליכי פשיטת רגל - כך קבע באחרונה בית המשפט העליון בפסק דין שאישר את זכותם העדיפה של קטינים לגבות את מזונותיהם מנכסי האב. בפרשה, שבה יוצגו האם ובניה על-ידי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, נקבע כי אף שההורים חיים יחד, זכאית האם לתבוע את מזונות הילדים מקופת פשיטת-הרגל.

מדובר במקרה של אב חולה, המתקיים מקצבת נכות של ביטוח לאומי. אשתו אינה עובדת בשל מצבו ומקדישה את זמנה לטיפול בו ובילדיהם. לבני הזוג יש שלושה ילדים קטינים ובת שהפכה בוגרת לאחרונה. לכולם יש צרכים רפואיים מיוחדים עקב מחלות גנטיות קשות. מאחר שאין לאב הכנסה, אלא מקצבת ביטוח לאומי, נאלצה האם להגיש נגדו תביעת מזונות באמצעות עו"ד מיכאל גבור מהלשכה לסיוע משפטי בתל-אביב.

לאחר שניתן פסק דין מזונות בבית המשפט לענייני למשפחה, ביקשה האם לקבל קצבת מזונות מביטוח לאומי עבור ילדיהם. בקשתה נדחתה, בנימוק שבני הזוג מתגוררים יחד. בנסיבות אלו, לא נותרה לאישה ברירה אלא לפתוח תיק הוצאה לפועל מזונות נגד האב, העומד כיום על סך 100 אלף שקל. אלא שזה איננו חובו היחיד של האב, שהסתבך בחובות עקב מצבו והגיע עד לפשיטת רגל.

האב שיתף פעולה עם כונס הנכסים, מכר את בית המגורים של המשפחה, והכספים חולקו בין האם לבין קופת כינוס הנכסים. המשפחה אף עברה להתגורר בהתנחלות בשטחים, במטרה להוזיל את עלויות המחיה. ואולם בית המשפט המחוזי דחה את בקשת האם לקצוב לילדים מזונות זמניים מנכסי האב. בערעור לעליון נטען כי מזונות הקטינים הם בעדיפות עליונה, גם מול חובות פשיטת רגל.

"האם ראויה לשבח"

שופטי בית המשפט העליון אסתר חיות, חנן מלצר ויצחק עמית הביעו במהלך הדיון את אהדתם לאם העומדת על מזונות ילדיה, וציינו כי הם חשים שנגרם לאישה עוול בביקורת שנמתחה עליה בבית המשפט המחוזי, כאילו היא מנסה להוליך שולל את כונס הנכסים. בית המשפט העליון קבע כי ההליכים שנקטה האם בעזרת הלשכה לסיוע משפטי היו ראויים ולגיטימיים, וכך אף "ראויה לשבח התנהלותה כרעיה וכאם המטפלת בבעל חולה מאוד ובילדים הלוקים אף הם בבריאותם".

מאחר שרוב נכסי פשיטת הרגל חולקו כבר לנושים, סוכם כי הנאמן ישלם לקטינים 35 אלף שקל ויעביר להם סכומים נוספים העומדים לזכות האב בחברת הביטוח.

לדברי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, בית המשפט הביע בפרוטוקול הדיון באופן ברור את עמדתו, ולפיה בית משפט מחוזי איננו יכול לשלול מזונות קטינים בהליך פשיטת רגל, גם אם החייב גר עם האם. גם כאשר האב הוא פושט רגל זכותם של הקטינים למזונותיהם מתוך נכסיו עדיפה על כל חוב שצבר. (ע"א 4415/09)