חוסר ודאות פוליטית בבלגיה עלול לעכב הטיפול בחובות המדינה

ביום א' הבא יתקיימו בבלגיה בחירות כלליות, אך למרות העלייה באבטלה והצמיחה האיטית, הכלכלה כמעט אינה זוכה להתייחסות במסע הבחירות

בשווקים הפיננסיים גובר החשש שתקופה ממושכת של חוסר ודאות פוליטית בבלגיה, בעקבות הבחירות הכלליות שייערכו ביום א' הבא, עלולה לעכב את נקיטת הצעדים ההחלטיים הדרושים להתמודדות עם החובות האדירים שעלולים להפוך את בלגיה ל"יוון של הצפון".

הריבית על האג"ח לעשר שנים של ממשלת בלגיה זינקה בשבוע שעבר מ-3.15% ל-3.50%, והמשקיעים דורשים פרמיה גבוהה יותר כדי להעדיף את האג"ח הבלגיות על האג"ח הגרמניות.

חובה הציבורי של בלגיה שווה כעת ל-99% מהתמ"ג - הרמה הגבוהה ביותר בגוש האירו לאחר יוון ואיטליה. עד סוף השנה צפוי החוב הציבורי לעלות על התמ"ג.

עם זאת, אף אחת מהמפלגות אינה מבקשת מהבוחרים מנדט לתוכנית צנע. למרות העלייה באבטלה והצמיחה האיטית, הכלכלה כמעט אינה זוכה להתייחסות במסע הבחירות.

"במדינות אירופיות אחרות מתבצעים קיצוצים בהוצאות הציבוריות. בבלגיה זה לא קורה, וזה גם לא יקרה ללא ממשלה", אמר פיליפ לדנט, כלכלן ב-ING בבריסל.

הנושא הדומיננטי בפוליטיקה הבלגית הוא סכסוך מוסדי סבוך על גבולותיהם של אזורי בחירה בפרברי בריסל, ומרבית הבלגים מודים בגלוי שהסוגיה המורכבת מבלבלת אותם. סכסוך זה הוא שהפיל באפריל את הממשלה הקודמת, שהיתה מורכבת מקואליציה של חמש מפלגות ימניות, והוא מהווה חלק מדיון נרחב יותר על האצלת סמכויות רבות יותר למחוזות.

פקידים ממעיטים בחשיבותם של חששות השוק. אן לקלרק, העומדת בראש הגוף המנפיק אג"ח בלגיה, מייחסת את הזינוק במרווחי הריבית על האג"ח בשבוע שעבר לחששות הכלליים יותר לגבי אג"ח בגוש האירו ול"שווקים הסופר-תנודתיים".

חוב ציבורי גבוה

"רמת החוב הציבורי שלנו באמת גבוהה, אבל הגירעון התקציבי במצב טוב", אמרה לקלרק. תחזיות הגירעון התקציבי ל-2010 ו-2011 עומדות על כ-5% - רמה שקרובה יותר לזו של גרמניה מאשר לזו של המדינות הנמצאות במוקד משבר האג"ח בגוש האירו.

בנוסף, לבלגיה יש עודף סחר שמקל עליה לממן את חובותיה. רמת החוב של משקי הבית נמנית עם הנמוכות ביותר בגוש האירו. כמו כן לבלגיה יש היסטוריה סולידית של פירעון חובות גבוהים, ציינה לקלרק.

עם זאת, בלגיה מתאוששת באיטיות מהמיתון, וברבעון הראשון צמח התמ"ג ב-0.1% בלבד - קצב צמיחה נמוך מהממוצע בגוש האירו. "אם המגמה הזו תימשך, ייתכן שיתברר שתוכנית הקונסולידציה הפיסקלית של בלגיה מבוססת על תחזיות צמיחה אופטימיות יתר על המידה" אמרה אמילי גיי מקפיטל אקונומיקס. "אין ספק שבלגיה היא החוליה החלשה של הצפון", העריכה גיי בשבוע שעבר.

חייבת לגייס הון חדש

מבנה החוב של בלגיה עלול להחריף את בעיותיה. 82% מהאג"ח קצרות המועד נמצאות בידי משקיעים זרים, ומועד הבשלתן יחול בעוד פחות משש שנים. פירושו של דבר הוא שבלגיה חייבת לגייס הון חדש בשווקים באופן שגרתי.

סקרי דעת קהל מראים שהמפלגות הבדלניות רושמות ביצועים טובים בפלנדריה דוברת ההולנדית, ופירושו של דבר הוא שמלאכת הרכבת הקואליציה עם השותפים הואלונים דוברי הצרפתית תהיה קשה יותר מאשר לאחר הבחירות האחרונות בשנת 2007, שלאחריהן הורכבה ממשלה קבועה רק לאחר 284 יום.

מפלגות משני צדי המפה הפוליטית טוענות כי יש לגבש פתרון לסוגיות הקהילתיות, כולל הסכם חלוקת כוח חדש בין המחוזות לממשלה הפדרלית, לפני הקמתה של ממשלה קבועה.

מועטים הסיכויים לגיבושו של פתרון כזה לפני ספטמבר, גם אם תוקם במהירות ממשלה זמנית כדי ליטול על עצמה את הנשיאות התורנית של האיחוד האירופי במחצית השנייה של השנה הנוכחית.

עלייתן של מפלגות בדלניות בפלנדריה אינו מבשר את פיצולה של בלגיה בעתיד הקרוב, אך הדבר תורם להפיכת הפוליטיקה הבלגית לבלתי צפויה עוד יותר. אם יאמתו הבחירות ביום א' את נכונותם של ממצאי הסקרים, לא ברור למי יהיה מנדט להפוך לראש ממשלה.

"חוסר ודאות פוליטי אינו תופעה חדשה בבלגיה", אמרה גיי. "אבל אף פעם לא היה לנו חוסר ודאות יחד עם משבר אג"ח ממשלתיות בעת ובעונה אחת".