עשרות חברי כנסת השתתפו בסדנה למודעות למניעת הטרדות מיניות

‏‎‎סקר מטריד של משרד התמ"ת: שיעור הנשים שהוטרדו מינית במקום עבודתן עומד על 40% ■ רק 9.5% מהנשים שהוטרדו בעבודה התלוננו‏ ■ את הסדנה יזמה אשת התקשורת מרב מיכאלי

לפני כשבועיים פרסם משרד התמ"ת ממצאים ראשוניים מתוך סקר מיוחד, שקבע כי שיעור הנשים שהוטרדו מינית במקום עבודתן עומד על 40%. היום (ג'), לרגל יום המודעות למניעת הטרדה מינית, מפרסם המשרד את הממצאים המלאים של הסקר, שמדאיגים לא פחות.

על פי הסקר, 64% מהנשים שהוטרדו דיווחו כי המטריד נמצא בעמדה בכירה יותר מהן. זאת כנראה הסיבה שרק 9.5% מהנשים שחוו הטרדה התלוננו על כך לגורם כלשהו. אבל לא רק המעמד הבכיר מונע הגשת תלונה - 24% מבין המוטרדות שבחרו שלא להתלונן העידו כי הן חושבות שאין הצדקה לכך.

ממצאי הסקר מעלים כי 22% מהנשים שציינו כי חוו הטרדה העידו כי ההטרדה כללה מעשה מגונה של ממש. 10% הצביעו על השפלה או ביזוי, ו-7.7% ציינו כי ההטרדה כללה סחיטה באיומים. ממצאי הסקר ממחישים עד כמה המערכת לא יודעת להגן על המוטרדות: 17% מהנשים שהוטרדו בשנה האחרונה עזבו את מקום עבודתן בגלל ההטרדות, 7.3% נעדרו מהעבודה עד חודש ימים בשל ההטרדה, ו-5% קיצרו את ימי העבודה שלהן בשל כך. במילים אחרות, ההטרדה המינית לא פוגעת בנשים רק באופן פיזי או נפשי, אלא גם מבחינה כלכלית.

‏‎‎דאגה גם בצה"ל

‏‎‎יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, תא"ל גילה כליפי-אמיר, חשפה היום בכנסת כי בשנת 2009 נרשמה עלייה של 22% במספר התלונות על הטרדה מינית. למרות הנתון המדאיג, היא ציינה כי 47% מהחיילות שהוטרדו בחרו להתלונן למשטרה הצבאית - שיעור גבוה ביחס לממצאי הסקר במקומות העבודה. גם משרד החינוך דיווח על עלייה בהיקף התלונות מצד מורות ועובדות המערכת, אולם בשנתיים האחרונות נרשמה יציבות.

לא פחות מחמש ועדות שונות של הכנסת עסקו היום בסוגיית ההטרדות המיניות. עשרות מחברי הכנסת השתתפו לראשונה בסדנה מיוחדת להגברת המודעות למניעת הטרדות, שיזמה אשת התקשורת מרב מיכאלי וזכתה לברכתו של יו"ר הכנסת, רובי ריבלין. ‏