קריסטל תגייס עשרות מיליוני שקלים להקמת רשת חנויות

לאחרונה פרסמה החברה תשקיף מדף לקראת הנפקת אג"ח צפויה ■ כיום קריסטל מפעילה רק חנויות אאוטלט ואולמות תצוגה ■ הרעיון עלה בקריסטל לנוכח תהליך המשך רכישת רשתות החשמל ע"י היבואניות

חברת קריסטל מוצרי צריכה, הנמצאת בשליטת משה ממרוד, בוחנת אפשרות להקמת רשת חנויות למכירת מוצרי חשמל - כך נודע ל"גלובס". על מנת לממן את הפעילות החדשה החברה פרסמה לפני כ-10 ימים תשקיף מדף, והיא צפויה להנפיק בשלב הראשון אג"ח בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

הרעיון עלה בקריסטל לנוכח תהליך הקונסולידציה המתמשך בענף והמשך רכישת רשתות חשמל על-ידי יבואניות. קריסטל, כיבואנים אחרים, מפעילה כיום חנויות אאוטלט (4 חנויות) ואולמות תצוגה, אבל לא מחזיקה ברשת קמעונאות.

נזכיר כי לפני ימים אחדים דיווחה אלקטרה מוצרי צריכה על רכישת חברת מיני ליין הבורסאית, המחזיקה ברשת מוצרי החשמל א.ל.מ.

אלקטרה מוצרי צריכה, העומדת לפני הנפקה לפי שווי של כמיליארד שקל, מחזיקה כבר ברשתות החשמל שקם אלקטריק, מחסני חשמל וביג סנסור. בעל גרעין השליטה בחברת ברימאג דיגיטל, שאול זילברשטיין, הוא הבעלים של רשת טרקלין חשמל, ואילו חברת ניופאן שבבעלות צביקה גיור רכשה 26% מהרשתות בסט-ביי וביג בוקס, וכן שליש מרשת חשמל סיטונאי מידי אבי סופר ואייל בן-אליעזר.

משה ממרוד אישר היום (ג') כי הנושא נבחן, אך ציין כי טרם התקבלה החלטה בחברה. "אני בוחן את ההתנהלות שמתרחשת היום", אמר ל"גלובס". "אני רוצה לשמוע אם הממונה על ההגבלים תאשר את עסקת אלקטרה וא.ל.מ, ואני עומד בפני 3 דילמות. האחת - האם להמשיך לפעול בלי רשת קמעונאית. השנייה - האם לקנות רשת קיימת, והשלישית - האם להקים משהו ענק וחדש. אני אקבל החלטה בהתאם להחלטת הממונה על ההגבלים בעסקת אלקטרה וא.ל.מ, ובהתאם להתנהלות המבוהלת של מספר יבואנים שקונים רשתות".

עוד לדברי ממרוד, "יש מלחמת מחירים, כשלאנשים לא אכפת המוצר. רק מחיר. זו הסכנה שבענף, וממנה אני בורח. זה מה שיכול להביא אותי למצב שאני אקבל החלטה להקים רשת קמעונאית".

הדירוג ירד עקב רכישת תדיראן

קריסטל, הנסחרת בשווי של 96 מיליון שקל, הרחיבה לאחרונה את הפורטפוליו של עסקיה כאשר רכשה את חברת תדיראן מוצרי צריכה, ובימים אלה היא עומדת בפני השלמת עסקה לרכישת 50% מהמותג הייסנס.

"הרכישות נועדו להגדיל פלחי שוק וסל מוצרים. הרעיון הוא להושיב על אותן תקורות ואותם לקוחות עוד מוצרים שיגדילו את המכירות, ובשורה התחתונה יגדילו גם את הרווח", מסביר ממרוד.

נציין כי במהלך החודש החולף הורידה חברה הדירוג מידרוג את דירוגה של קריסטל מ-A2 ל-A3, ושינתה את תחזית הדירוג שלה משלילי ליציב. הסיבה להורדת הדירוג היתה רכישתה של תדיראן מוצרי צריכה תמורת כ-24 מיליון שקל.

על-פי מידרוג, החוב הפיננסי של קריסטל גדל כתוצאה מהרכישה, ובנוסף לכך חלה הרעה ביחסי הכיסוי של קריסטל, על רקע שחיקת התזרים התפעולי בפעילות הליבה שלה.

בדו"חות הרבעון הראשון של 2010, אותם פרסמה בשבוע שעבר, דיווחה קריסטל כי מכירותיה צמחו בכ-103.3% לסך של 139.8 מיליון שקל, הודות לרכישת תדיראן. עם זאת, החברה עברה להפסד תפעולי של 3.6 מיליון שקל, ורשמה הפסד נקי של 6.5 מיליון שקל בשורה התחתונה. הפסד זה הוביל לתזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך של כ-10.5 מיליון שקל.