איך נולד המשפט "להרוג טורקי ולנוח": הז'רגון הישראלי-טורקי המלא

מגזין G מפשיר את היחסים עם טורקיה: מה פירוש המילה "מארס" בטורקית, מי באמת המציא את הקפה הטורקי, ואיך בכלל נכון לכתוב - "טורקיה" או "תורכיה"

להרוג טורקי ולנוח

טמבל הוא בטורקית "עצלן", בקשיש היא "נדבה", קיוסק הוא בכלל "ארמון", והקרחנה הישראלית שכבשה את הודו משמעותה "בית-זונות".

הביטוי "להרוג טורקי ולנוח", שמקבל משמעות אירונית לאור ההתפתחויות האחרונות, התפתח בעקבות בדיחה עממית על יהודי שיוצא להילחם בצבא רוסיה נגד הטורקים, ומשמעותו "לאט ובצורה מסודרת".

להפסיד בכבוד: מארס טורקי

משחק המשחקים - שש-בש משמעותו בטורקית שש, חמש. "מארס טורקי", שנקרא גם "מארס ארמני" או "קאפוט", הוא הניצחון האולטימטיבי ובעל ערך 3 נקודות; ניתן כאשר היריב לא הצליח להוציא אפילו אבן אחת מאזור היעד של הזוכה.

פירוש המילה "מארס" בטורקית הוא "להביא אדם לכך שלא יוכל לומר מילה". גם בכדורגל האימפריה העות'מנית נכנסת לז'רגון בצורת "גול טורקי" - בעיטה הפוגעת בחלקו החיצוני של השער ונחשבת לגול רק במשחקים בשכונה.

הכול כלול

אולי תרומתה הגדולה ביותר של טורקיה לתרבות הישראלית היא בקונספט "הכול כלול", שבימיו הטובים גלגל כ-200 מיליון דולר בשנה. ב-2009 נרשמו 300 אלף מבקרים בטורקיה, וב-2010 עד כה נראתה עלייה של 17.6% במספר הנופשים.

24 שעות לאחר אירועי המשט נרשמה עצירה כוללת של תנועת התיירים הישראלים לטורקיה, והביקוש ליעדים חלופיים עלה ב-20%, ומיד לאחר מכן מחירי חבילות נופש ליעדי אלה התייקרו ב-5%-10% בממוצע.

טורקי קטן

דווקא על הסלט הטורקי לא שמעו באיסטנבול, ונראה שהוא בכלל המצאה ישראלית. אבל הבורקס האהוב, המככב בכל ישיבה, הוא יליד טורקיה.

השישליק מקורו במילה הטורקית "שיש" שמשמעותה שיפוד, והשווארמה מקורה במילה "שווירמה" שמשמעותה לסובב.

היוגורט הוא המצאה טורקית מקורית ולא שוויצרית, וכמוהו כמובן גם הקפה הטורקי, שחור וטחון דק-דק, יד-ימינו של כל מדריך טיולים.

סרט טורקי

את המילה "טורקי" לנטיותיה, כולל שם המדינה, ניתן בעברית לכתוב בשתי צורות: "תורכי" ו"טורקי". הצורה הנפוצה ביותר היא "טורקי".

כיום רק 5% מההופעות כתובות "תורכי", אך בראשית תחיית השפה המצב היה הפוך: "תורכי", שנראתה עברית יותר, הובילה.