בנק ישראל: מאמצי אטיאס להציף השוק בדירות ישפיעו בעוד שנתיים

הבנק מציין כי הביקושים לדירות ממשיכים לעלות בגלל "הריבית הנמוכה" ■ מזהיר מפני התפשטות משבר החובות באירופה ומדגיש: "ניכרת התמתנות בצמיחה" ■ מציין כי ניכרת כבר פגיעה ביצוא הישראלי

הצמיחה בישראל ב-4 החודשים הראשונים של השנה התמתנה בעקבות משבר החובות באירופה, בהשוואה לקצב הצמיחה במחצית השנייה של 2009. כך ציין בנק ישראל בסקירת ההתפתחויות הכלכליות שפרסם היום (ד') הבנק.

בנק ישראל מציין, כי בחודשים ינואר-אפריל "נמשכה ההתאוששות של המשק הישראלי", אך באותה נשימה מזהיר כי "ניכרת התמתנות מסוימת של קצב הצמיחה ביחס למגמת העלייה ששררה במשק בסוף שנת 2009".

הסיבה להתמתנות הצמיחה בישראל נובעת, לטענת הבנק, מהירידה בייצוא "בגלל התמתנות ההתאוששות בחלק ממדינות היעד של המשק". במילים אחרות, משבר החובות באירופה, שהכריח מדינות רבות להשיק "תוכניות צנע" ותוכניות קיצוצים אחרים על מנת לצמצם את גירעונותיהן, הביא לירידה בביקושים ולהתמתנות בצמיחה שם, מה משפיע לרעה גם על המשק הישראלי.

בנק ישראל מזהיר מפני החרפת ההתמתנות בצמיחה אם המשבר באירופה יעמיק הן בשל החולשה בכלכלות היבשת והן בשל היחלשות האירו מול השקל, שפוגעת בכושר התחרותיות של הייצואנים הישראלים. הבנק מציין כי כבר עתה ניכרת התמתנות בייצוא למדינות יוון ואירלנד עמוסות החובות.

שיווק הקרקעות ישפיע בעוד כשנתיים

"להתמתנות קצב ההתאוששות בגוש האירו בעטיו של המשבר בדרום אירופה, שהוחרף בסוף התקופה הנסקרת, יכולות להיות השלכות על הייצוא של המשק הישראלי, שכן הייצוא של ישראל חשוף מאוד לשוק האירופי", נכתב בסקירת הבנק. "כ-33% מסך הייצוא של הישראלי (ללא יהלומים) מיועדים לאירופה. השלכות אלו, שהתבטאו באופן חלקי כבר בתקופה הנסקרת בירידת הייצוא ליוון ולאירלנד, כוללות הן השפעה ישירה של ירידת הביקושים של אירופה על הייצוא הישראלי והן השפעה עקיפה של ייסוף שער החליפין הנומינלי מול האירו על כושר התחרות של היצואנים הישראלים".

הייצוא הישראלי למדינות יוון, פורטוגל, ספרד ואיטליה נמוך יחסית ומהווה 6.6% בלבד מסך הייצוא, אולם בבנק ישראל מביעים בעיקר חשש מהתרחבות משבר החובות והאטה כלכלית באירופה עקב הקיצוצים. הייצוא הישראלי ירד ב-11.4% ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לרבעון האחרון ב-2009.

בסקירה מתייחס בנק ישראל גם לשוק הדיור ושם נטען כי לעת עתה "לא נראה שינוי משמעותי בהיצע הקרקעות, כאשר המאמצים של מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון להאיץ את קצב שיווק ישפיעו על היצע הקרקעות רק בעוד כשנתיים". שר השיכון אריאל אטיאס הבטיח להוזיל את מחירי הדירות באמצעות הצפת שוק הנדל"ן בקרקעות.

עוד נכתב, כי בינתיים הביקוש לדירות מגורים ממשיך לעלות, "ככל הנראה בהשפעת ריבית המשכנתאות הנמוכה, ולמרות העלאת הריבית המוניטארית ברבעון הראשון של 2010, כך שחוסר היכולת של צד ההיצע לענות על עליית הביקושים מתבטא בהמשך עלייתם של המחירים".