ברננקי: ישראל אינה יכולה להרשות גידול ביחס חוב תוצר

נגיד הבנק המרכזי האמריקני אמר את הדברים בטקס הענקת אות הוקרה מפורום CFO בראשות נגה קינן * לא שולל אפשרות שיבקר בישראל בקרוב

"ישראל, כמשק קטן הנמצא בתהליך הצטרפות לכלכלות העולם המפותחות, אינה יכולה להרשות לעצמה גידול ביחס חוב תוצר בדומה למצב הנוכחי בארצות הברית", כך אמר אתמול (ג') נגיד הבנק האמריקני המרכזי (FED), בן ברננקי, בטקס שהתקיים בוושינגטון, בירת ארצות הברית, שבו העניקה יו"ר פורום CFO (פורום מנהלי הכספים הראשיים בישראל), נגה קינן, אות לברננקי בעבור מנהיגותו ותרומתו לכלכלת העולם והגנתו על סביבת העסקים הבין-לאומית.

"ארה"ב כן יכולה לשמר יחס חוב תוצר גדול יותר בשל היותה הכלכלה הגדולה בעולם, עם מטבע הדולר כמטבע הרזרבה שלה ושווקיה הפיננסיים הגדולים. לארצות הברית כלכלה מפותחת יותר, עשירה יותר ובעלת משאבים ומערכת פוליטית יציבה", המשיך ברננקי, "לכן, למרות שיעור החוב הגבוה של ארצות הברית, אנו רואים עדיין ביקוש גבוה לאגרות החוב שלה בשוק ההון. במקרה של מדינות קטנות, שלהן משאבים מצומצמים יחסית, שוק ההון מגלה סלחנות פחותה יותר".

"עמד בפרץ"

לדברי ברננקי, שיעור המועסקים בארצות הברית, אשר מוסיף לגדול, מאפשר גם הוא את מימון החוב שלה בטווח הארוך. במפגש הביע ברננקי את הערכתו העמוקה לכלכלת ישראל, וציין לטובה את פועלו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. פישר, אגב, שימש המנחה של ברננקי בכתיבת הדוקטורט באוניברסיטת MIT.

בנאומו ציין ברננקי כי בביקורו בסין לפני כשבועיים, במסגרת הדיאלוג האסטרטגי והכלכלי בין ארה"ב לסין, הוא "נוכח שסין רואה חשיבות בהרחבת הקשרים הכלכליים והמסחריים עם ישראל", והביע את שביעות רצונו ממגמה זו. עם זאת הסביר ברננקי כי "בטווח הארוך, מצבן של ישראל וארה"ב טוב יותר משל סין ואירופה, בשל היותן מדינות צעירות יחסית, בעלות שיעור ילודה גבוה ושיעור הגירה גבוה".

ברננקי ציין בהקשר זה כי עד שנת 2050 סין צפויה להיות בעלת שיעור אוכלוסייה מזדקנת גבוה יותר מארה"ב, ומנגד ציין לטובה את שיעורי הילודה הגבוהים בישראל, לצד קליטת העולים.

במהלך המפגש הזמינה קינן את ברננקי להגיע לישראל, להיפגש עם חברי פורום CFO ולדבר בפניהם, וברננקי אמר שהוא מקווה להגיע לביקור בישראל כבר בחודשים הקרובים.

בתום הטקס אמרה קינן: "במהלך שיאו של המשבר הכלכלי העולמי עמד ברננקי בפרץ. הוא קיבל סדרת החלטות אמיצות וביצע סדרת מהלכים מהירים והחלטיים אשר בזכותם נמנע משבר גדול אף יותר. לברננקי יש חלק לא מבוטל בהצלת כלכלתה של ארה"ב, ואף בהצלת הכלכלה הגלובלית כולה. פורום CFO גאה על ההזדמנות להוקיר את ההישגים אלה, ולהעניק לברננקי את אות ההוקרה של הפורום. לא פלא הוא שבעולם גלובלי שבו מדיניות של מדינה אחת משפיעה לאין ערוך על כלכלתה של מדינה אחרת, דווקא ארגון פיננסי של מדינה קטנה ורחוקה כמו ישראל מוקיר את יושב ראש הפד על הישגיו".