מבחן דרכים: טעם של פעם - וולוו C70

וולוו C70 מודל 2010 נותרה פריט לייף סטייל ■ השדרוג האחרון אמנם הוסיף לה מימד אופנתי עדכני, אך נראה שהיא תקסום בעיקר למעריצי המותג שרוצים לחוות את הערכים המסורתיים שלה, רגע לפני שהיא נעלמת בחיקו של תאגיד סיני כזה או אחר

עיון במחירוני כלי הרכב החדשים המיובאים לארץ מגלה עובדה מרתקת. לא פחות מ-18 דגמי קבריולה וקופה-קבריולה מוצעים כיום למכירה בישראל באופן סדיר על-ידי היבואנים. כשכוללים בתמונה את מגוון הגרסאות והמנועים, מגיעים ליותר מ-30 תתי-גרסאות שונות, בטווח מחירים שנע מ-120 אלף שקל (לפיאט 500) ועד ליותר מ-1.5 מיליון שקל (למרצדס SL). זהו מגוון חריג, שמאפיל על קטגוריות הרבה יותר ממוסדות. הוא בולט במיוחד לאור נתוני המכירות בפועל, שמראים כי הקטגוריה כולה מרכזת לא יותר מכמה עשרות מכירות בשנה, כשחלק מהדגמים נמכרים ביחידות בודדות.

איך ניתן להסביר את הסתירה? אחד ממנהלי המכירות בענף אומר, שלא לציטוט, כי חשיבותן של המכוניות הללו היא בעיקר תדמיתית: "מכונית אחת כזו באולם התצוגה, ובוודאי על הכביש, משדרגת את המותג יותר מפרסומת ומסייעת גם לשפר את היחס שלנו עם היצרן, שרואה שאנחנו משקיעים במותג". לדבריו, יש עוד סיבה אחת, מעשית יותר, שאינה קשורה לשיווק או לתנאי האקלים: "לא מעט מכונית בקטגוריה הזו נרכשות על-ידי האלפיונים העליונים מתוך החלטה מידית ואמוציונלית, כמתנת הפתעה או כפרס לבן/בת זוג או לצאצא - ממש כמו תכשיט. הדרישה לאספקה שלהן היא 'מעכשיו לעכשיו', ולכן אני תמיד דואג שתהיה לי לפחות גרסה אחת זמינה במלאי".

נטולת ריגושים חזותיים

גם יבואנית וולוו ממשיכה לייבא באדיקות את C70 קופה-קבריולה, שיחידות בודדות שלה נמכרו בארץ עד היום. באחרונה עברה המכונית מתיחת פנים מקיפה, כשהשינוי הבולט ביותר חיצונית הוא החלפת הפנסים הגיאומטריים בפנסים מעוקלים, דקים ומסוגננים, נוסח C30 החדשה; עם ערכה תואמת של גריל, פגושים ומכסה מנוע חדש.

העיצוב הרענן של החרטום מחמיא לקווי המתאר הספורטיביים של C70 הרחבה והנמוכה, והולם אותה טוב יותר מאשר את אחיותיה הרגילות. נסיעה עם גג פתוח מדגישה את האלגנטיות הזורמת של המרכב, ומקפיצה את אפקט תשומת הלב הציבורית לה זוכה המכונית ברחוב, אם כי מדובר בתופעה שאופיינית לדגמי קבריולה באשר הם.

תא הנוסעים הוא החלק הפחות מעניין במכונית. למרות שמכונית פתוחה נוטה לחשוף את עיצובה הפנימי לעיני הציבור לעתים תכופות, וולוו הסתפקה באימוץ עמדת הפיקוד התקנית והמוכרת היטב של S40 ו-C30. אפשר להתנחם בצמד מושבי ספורט גבוהים ונוחים מאוד מלפנים, ובשילוב נאה של המושבים האחוריים במסגרת של אחורי הרכב. אך פרט לכך אין בתא יותר מדי ריגושים חזותיים. מנגנון פתיחת וסגירת הגג הממונע פועל ביעילות ובזריזות, וכל הפעלה שלו מבטיחה התקהלות ספונטנית ברחוב.

כמקובל במכוניות קופה-קבריו עם גג קשיח, נפח תא המטען משלם את המחיר. כשהגג מקופל, נותר מאחור נפח הטענה של 200 ליטר בלבד, שמספיק אך בקושי לאכסון. כנראה שאין ברירה, הפיליפינית תצטרך לנסוע באוטובוס עם סלי הקניות.

בת זוג רגועה ומרגיעה

מתחת למכסה המנוע של גרסת T5 שעמדה למבחן שוכן מכר ותיק. זהו מנוע 2.5 ליטר טורבו של וולוו, בתצורה לא-שגרתית של חמישה צילינדרים בטור. מנועים כאלה היו סימן ההיכר של וולוו לפני שנכנעה לגלובליזציה, קיצצה עלויות ואימצה באופן גורף את המנועים היעילים וחסרי הנשמה של פורד, חברת-האם שלה לשעבר.

כבר שכחנו כמה מהנה יכול להיות מנוע טורבו מהגווארדיה הוותיקה, עם 220 כ"ס, מומנט בריא שזמין כבר ב-1,500 סל"ד, ומגדש טורבו שמנמן שמתמקד ב-Fun ולא בחיסכון ובניקוי האוויר. C70 מייצרת תאוצות מהנות, צוברת מהירות בקצב מרשים, ומרגישה הרבה יותר מהירה ממה שהיא באמת (אפס ל-100 ב-8 שניות). המנוע גם משמיע צליל נמוך, גברי ונעים לאוזן בתאוצה. תגובת הדוושה מרגישה מעט עצלה בהשוואה למנועים המתוחים ועתירי האלקטרוניקה של ימינו, ותיבת ההילוכים בת 5 המהירויות היא בהחלט לא הדבר החדש והחלק ביותר בשוק.

אולם, החספוס המכני והיכולת להבחין בהחלפת ההילוכים בעת התאוצה הם חלק מהאופי הייחודי של המכונית. שיוט נינוח לטווח ארוך תמיד היה נקודת חוזק של וולוו, וגם C70, למרות אופייה הנוצץ, היא בת זוג רגועה ומרגיעה לנסיעות יומיומיות ארוכות ושגרתיות על כבישים ארוכים ומהירים. מאחור העסק פחות נוח בנסיעות ארוכות. הטרמפיסטים שלנו התלוננו על התכווצויות לאחר שעה של נסיעה על המושבים הצרים.

חלק מדגמי T5 של וולוו סבלו בעבר מהקשחת מתלים משברת-עצמות, אך בגרסת 2010 המחודשת של C70 ניכר מאמץ הנדסי לרכך את המתלים ולשדרג את נוחות הנסיעה. המאמץ נושא פירות ברוב המקרים ומייצר שיכוך סביר ברוב התנאים, אם כי מהמורות איטיות בעיר עלולות לטלטל את המרכב והנוסעים.

מכוניות קופה-קבריו, ששוקלות כמה מאות קילוגרמים יותר מאחיותיהן ומתאפיינות בחלוקת משקל לא-מאוזנת, אינן נקודת פתיחה אידיאלית להתנהגות כביש ספורטיבית. אולם, ב-C70 המחודשת הפיקו המתכננים את המיטב מהאילוצים. למכונית יש תגובות היגוי חדות ומדויקות יחסית, והיא שומרת על תנודות מרכב מרוסנות וזורמות בנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים. המשקל העודף מזכיר את נוכחותו, והגג מכביד על הירכתיים במצב המקופל כל העת, אולם זו עדיין מכונית שיש בה יותר מאשר פרצוף נאה וגוף מחוטב.

C70 הייתה ונותרה פריט לייף סטייל, שמטרתו לשמש כ"רכב סופי שבוע" בחניות המקורות של בתי האלפיון העליון. תג מחיר של 451 אלף שקל תואם היטב את המיצוב הזה, אם כי הוא נמוך בכמה עשרות אלפי שקלים מהמחיר הממוצע של המתחרות היוקרתיות בפלח. השדרוג האחרון הוסיף לה ממד אופנתי עדכני, אך למרבה הפרדוקס מכונית זו צריכה לקסום דווקא למעריצי וולוו "של פעם", אלה שרוצים לחוות את הערכים המסורתיים של המותג רגע לפני שהוא נעלם בחיקו של תאגיד סיני כזה או אחר.

אינפו: וולוו volvo-C70 T5
 אינפו: וולוו volvo-C70 T5

מתחרות

כמה מתמודדות חדשות בשוק המקומי:

אאודי A5 קבריו

אאודי A5 קבריו
 אאודי A5 קבריו

המתחרה של אאודי בפלח, שנחתה כאן באחרונה, מצוידת בגג מתקפל "רך", אך שומרת על בידוד וקשיחות מבנית במצבה הסגור. יש לה שלדה אתלטית ומושחזת, עיצוב "סירת מרוץ" מרהיב כשהגג פתוח, ובסיוע בסיס גלגלים נדיב באורך 2.75 מ' היא אפילו מציעה מרחב שימושי למבוגרים מאחור. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 211, שבסיוע DSG דור אחרון מאיץ אותה ב-7.3 מ-0 ל-100. מחירה 496 אלף שקל

מרצדס E קבריו

מרצדס E קבריו
 מרצדס E קבריו

השבוע הצטרפה למבחר הקבריו הרחב גם E קבריו החדשה של מרצדס, שמבוססת על E קופה. כמו לאאודי, למכונית גג "רך", אך מהיר ומבודד היטב ומראה עוצר-תנועה בעת שיוט עם גג פתוח. יש לה שלל גאדג'טים מתוחכמים, עיצוב פנים ייחודי ומערך צפוף של עזרי בטיחות. היא משווקת בשלב הראשון בדגם E350 עם 270 כ"ס, 6.9 שניות בזינוק ל-100 ותג מחיר של 575 אלף שקל

ב.מ.וו 3 קבריו

ב.מ.וו 3 קבריו 2010
 ב.מ.וו 3 קבריו 2010

תוך זמן קצר תגיע לארץ סדרה 3 קבריו, שעברה באחרונה מתיחת פנים. חיצונית השינויים מתמקדים בחרטום, שכולל פנסים בעלי אישיות, גריל "כליות" בנוסח 5 החדשה ופגושים חדשים. גם תא הנוסעים עבר מספר עדכונים, אך עיקר החידושים נמצאים בשלדה ובמערך מנועים משודרג, ובראשו מנוע 3 ליטר חדש, חסכוני ונקי יותר עם 300 כ"ס בדגם 335, שמאיץ את הקבריו ל-100 בפחות מ-6 שניות גם בגרסה אוטומטית