נאסים טאלב פסימי: "משבר החובות מתפשט כמו סרטן"

מי שהתפרסם בעקבות רב המכר "הברבור השחור" הזהיר כי "העולם צריך להכין את עצמו לתקופת צנע. אנו צריכים לחתוך את החובות, לצערי זהו הפיתרון היחיד" ■ "המצב הכלכלי היום גרוע באופן דרסטי לעומת המצב שהיה לפני שנתיים"

"משבר החובות מתפשט כמו סרטן" אמר היום ל-CNBC נאסים טאלב, מי שכתב את רב המכר "הברבור השחור" והוסיף, "המצב הכלכלי היום גרוע באופן דרסטי לעומת המצב שהיה לפני שנתיים אז היו החובות נמוכים יותר ולאנשים רבים יותר היתה עבודה. היום קיים סיכון גדול יותר במערכת ובסיס המס קטן יותר".

לדברי טאלב "מאזני הבנקים גרועים כפי שהיו לפני שנתיים כאשר המשבר החל והאיכות של הסיכון לא השתפרה".

"שורשי השבר בשנתיים האחרונות לא היה המיתון, אלא החובות אשר התפשטו כמו סרטן" אמר טאלב אשר ציין כי הוקל לו כעת כאשר תשומת לב הציבור השתנתה והיא מתייחסת כיום לחובות במקום לצמיחה. טאלב הזהיר כי "העולם צריך להכין את עצמו לתקופת צנע. אנו צריכים לחתוך את החובות, לצערי זהו הפיתרון היחיד".

"הברבור השחור" הינו משל בו משתמשים על מנת לתאר את אותם ארועים נדירים ובלתי צפויים אך נסיבתיים שאנשים לא יכולים לצפות מאחר והם מביטים על העולם דרך פריזמה צרה. על כך אמר טאלב "אני רוצה לחיות בחברה חסונה המסוגלת להתמודד עם ארועים חריגים. אך אנו לא חיים בעולם שכזה". "גשר אשר נבנה גרוע יקרוס בסופו של דבר. ברבור לבן בעבור השוחט הוא ברבור שחור בעבור תרנגול ההודו" אמר טאלב.

אנליסטים נוספים הזהירו מפני התפשטות תוכניות הצנע מהאיחוד האירופי לארה"ב, אשר בטווח הארוך לא תוכל לעמוד בגידול בהיקף החובות. הניסיון של ממשל אובמה למשוך את ארה"ב אל מחוץ למיתון לא הצליחו לדברי טאלב "זה לא שהםעושים טעויות, אלא שהם כמעט לא עושים שום דבר נכון" והזהיר כי תוכנית חילוץ גדולה נוספת עלולה שלא לשאת פירות. "אובמה הבטיח לנו אבטלה בשיעור של 8% בעזרת התמריצים. זה לא עבד. לארה"ב ישנן התחייבויות גבוהות באופן משמעתי מההתחייבויות של מדינות אחרות ברחבי העולם".